- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Tariffs, Trade Wars, and Economic Isolation of the United States (Cła, wojny handlowe i gospodarcza izolacja Stanów Zjednoczonych) 4219-SE034-OG
Czy wysokie cła, wojny handlowe i gospodarcza izolacja mogą przynieść Ameryce powodzenie?
Kurs ten ma za cel opisać, wytłumaczyć i ocenić bieżącą politykę gospodarczą USA wobec innych krajów – porównać protekcjonizm Trumpa i Bidena z bardziej liberalną i otwartą polityką ich poprzedników oraz ocenić możliwe skutki izolacjonizmu dla gospodarki USA i dobrobytu Amerykanów.
Najpierw studenci zapoznają się z podstawami międzynarodowej polityki gospodarczej w sferze handlu, opodatkowania oraz przepływów kapitału i siły roboczej – oraz jej konsekwencjami, widzianymi przez pryzmat tzw. ekonomii głównego nurtu. Następnie zastosujemy zdobytą wiedzę do zanalizowania faktycznej polityki gospodarczej Stanów Zjednoczonych.
Najwięcej uwagi poświęcimy cłom i pozacelnym barierom handlu (w tym sankcjom politycznym) oraz tzw. wojnom celnym wypowiedzianym i prowadzonym przez USA. Poruszymy także zagadnienia wymienialności pieniądza, kursów walut i słabnącej międzynarodowej dominacji dolara – jako że są one ściśle związane z przepływami towarów i usług, a zatem i z polityką handlową.
W miarę potrzeby prezentowane treści będą adaptowane do zmieniającej się sytuacji gospodarczej i polityki USA.
Podsumowaniem kursu będzie próba oceny na ile cła, wojny celne i wynikająca z nich rosnąca gospodarcza izolacja USA na arenie międzynarodowej mogą zwiększyć bądź zmniejszyć dobrobyt Ameryki i Amerykanów w krótkiej i dłuższej perspektywie czasowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
Po ukończeniu kursu student powinien:
* Znać kluczowe elementy platformy gospodarczej amerykańskiej Partii Republikańskiej.
* Rozumieć różnicę między standardowym ujęciem platformy gospodarczej Partii Republikańskiej a gospodarczym programem Donalda Trumpa („Trumponomiką 1” i „Trumponomiką 2”).
* Znać najważniejsze decyzje Trumpa 1., Bidena I Trumpa 2. W sferze polityki gospodarczej I rozumieć ich wpływ na stosunki gospodarcze między USA a głównymi graczami gospodarki światowej.
* Rozumieć różnice między treściami i charakterem dekretów (executive orders) Donalda Trumpa ogłaszanych podczas jego pierwszej i drugiej kadencji.
* Rozumieć ich potencjalny wpływ i konsekwencje dla całej gamy krajowych i zagranicznych interesariuszy w krótkim i długim okresie.
* Potrafić opisać podstawowe sposoby, jakimi Donald Trump i jego zespół próbują wprowadzać w życie założoną politykę gospodarczą
* Móc zidentyfikować najważniejsze osoby z amerykańskich kręgów gospodarczych, politycznych i prawnych, które są uważane za ważnych graczy w Białym Domu Donalda Trumpa i wokół niego.
* Rozumieć czym są niepewność i chaos dla działności, stabilności I sukcesu gospodarczego poszczególnych klas podmiotów gospodarczych I dla gospodarki narodowej USA jako całości.
2. UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu kursu student powinien:
* Umieć znaleźć źródła dobrej jakości informacji i danych opisujących te części I aspekty gospodarki USA, na które wpływ miały i nadal
mają decyzje gospodarcze Donalda Trumpa.
* Potrafić ocenić siłę wpływu decyzji i polityki gospodarczej Donalda Trumpa na poszczególne sektory amerykańskiej gospodarki, na
interesy gospodarcze poszczególnych grup społecznych w USA, a także na inne gospodarki narodowe.
* Potrafić ocenić w jakim stopniu decyzje I posunięcia Donalda Trumpa moga spowodować gospodarczą izolację Stanów Zjednoczonych na arenie światowej i jakie mogą być tego konsekwencje dla dobrobytu Amerykanów.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po ukończeniu kursu student powinien:
* Zdawać sobie sprawę z różnic opinii i ocen dotyczących poszczególnych decyzji i polityki gospodarczej Donalda Trumpa.
* Być otwartym na różne opinie wyrażane na powyższe tematy.
* Być świadomym konsekwencji, jakie decyzje Donalda Trumpa mają dla światowego przywództwa stanów Zjednoczonych w dziedzinie gospodarki, polityki i moralności.
* Przyjąć do wiadomości fakt, że ekonomiści jedynie proponują różne rozwiązania, a ostateczne decyzje podejmują politycy (np. tacy, jak Donald Trump)
Kryteria oceniania
Na ocenę z kursu będą składały się trzy elementy (z wagami określonymi poniżej):
50% = dokonana przez prowadzącego ocena aktywności uczestników w cotygodniowych zajęciach w klasie (w tym ocena prezentowanych przez uczestników zadanych lektur)
25% = test końcowy (pisemny; może zawierać pytania do wyboru, prawda-fałsz, dobieranie par, a także krótkie pytania otwarte.)
25% = esej końcowy na wybrany temat związany z treścią kursu [do złożenia przed końcem semestru – konkretna data złożenia i temat(y) zostaną podane studentom z co najmniej 3-tygodniowym wyprzedzeniem; zgodnie z zasadami OSA UW – minimalna objętość 5 znormalizowanych stron; maksymalna 6 stron; język angielski, dopuszczalne formaty: doc, docx, rtf, pdf, open office; dalsze szczegóły będą dostępne na platformie e-learningowej].
Minimum potrzebne do zaliczenia kursu to 50 procent. ( tj. 50 punktów ze 100). Punkty nie będą zaokrąglane. Oceny będą wystawione wg następującej skali:
< 0; 50) = 2.0
<50; 60) = 3.0
<60; 70) = 3.5
<70; 80) = 4.0
<80; 90) = 4.5
<90; 100> = 5.0
Poprawka będzie uwzględniała jedynie wyniki obejmującego cały materiał testu (co oznacza, że punkty za nie będą brane pod uwagę – jedynie test). Test poprawkowy będzie miał miejsce w oficjalnej sesji poprawkowej. Skala ocen na poprawce będzie bardziej stroma niż ta obowiązująca w oryginalnym terminie.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Ponieważ przedmiotem analizy są tu zagadnienia nowe i wciąż ulegające zmianom, nie można wskazać jednego podręcznika, w którym byłyby one przedstawione w systematyczny sposób. Ponieważ kurs ma formę seminaryjną, literatura będzie składała się wyłącznie z artykułów, wiadomości prasowych i krótkich tekstów analitycznych ukazujących się w sieci (tj. dostępnych w Internecie). Częściowo zostaną one precyzyjnie wskazane przez prowadzącego i umieszczone na platformie e-learningowej, częściowo zaś będzie musiał je wyszukać w sieci sam student, na podstawie wskazówek danych przez prowadzącego.
Literatura dodatkowa:
Studenci, którzy chcieliby zyskać głębsze zrozumienie teoretycznych podstaw wielu decyzji gospodarczych bieżącej Administracji USA powinni zapoznać się z odnośnymi rozdziałami dowolnego standardowego podręcznika ekonomii. W szczególności polecamy książkę J. Gwartney, R. Stroup, R. Sobel, D. Macpherson, Economics. Private and Public Choice, Thompson/South Western, której co najmniej dwa wydania są dostępne w bibliotece OSA UW [jakkolwiek wszystkie wydania z datą 21. wieku są akceptowalne i w pełni się do tego nadają].
Dodatkowo, studenci, którzy chcieliby zyskać głębsze zrozumienie nieortodoksyjnych posunięć amerykańskiej administracji podczas pierwszej prezydentury Donalda Trumpa w sferze polityki gospodarczej mogą zechcieć zajrzeć do: Steven Moore and Arthur B. Laffer, Trumponomics. Inside the America First Plan to revive Our Economy, St. Martin’s Press, 2018.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: