International economic relations of the US. Flows of goods, services, capital, labor, technology, and information. (Międzynarodowe stosunki gospodarcze Stanów Zjednoczonych) 4219-SE033
Tematem konwersatorium są międzynarodowe stosunki gospodarcze USA. Przepływy dóbr, usług, kapitału, siły roboczej oraz informacji i technologii do i z USA zostaną poddane analizie jakościowej i ilościowej. Zaprezentujemy obecny stan rzeczy oraz ich rys historyczny i perspektywy na przyszłość. Przedmiotem rozważań będą przede wszystkim aspekty gospodarcze, jednak weźmiemy też pod uwagę polityczne uwarunkowania (krajowe i międzynarodowe) analizowanych zagadnień – zarówno w sensie analizy wyników gospodarczych Stanów Zjednoczonych, jak i polityk prowadzonych przez rząd.
Najpierw uczestnicy zapoznają się z podstawowymi pojęciami ekonomii międzynarodowej (przepływy handlowe i kapitałowe, cła, kwoty, wydłużenie międzynarodowych łańcuchów dostaw, sankcje polityczne, etc.). Następnie przeanalizujemy pod różnymi kątami przypadek Stanów Zjednoczonych.
Podczas zajęć będziemy korzystali z szeroko dostępnych (darmowych) międzynarodowych źródeł statystycznych. Efektem będzie szereg konkluzji dotyczących stopnia otwartości gospodarki amerykańskiej - nie tak wysokiego, jak się powszechnie uważa. Innym fascynującym tematem będzie sposób w jaki z analizowanymi przez nas zagadnieniami będzie radziła sobie Administracja nowo wybranego prezydenta Stanów Zjednoczonych.
Tematy:
1. Podstawowe pojęcia i koncepcje ekonomii międzynarodowej: strumienie dóbr, usług, kapitału, siły roboczej, informacji.
2. Bilans Płatniczy (BP) i jego części składowe (w tym najnowsze dane dla USA)
3. Liberalizm gospodarczy a protekcjonizm
4. Międzynarodowy porządek gospodarczy I jego instytucje w perspektywie historycznej.
4.1. ukształtowane przez USA powojenne międzynarodowe organizacje gospodarcze (MFW, Bank Światowy, GATT)
4.2. Współczesne zagrożenia dla Pax Americana.
5. Amerykański dolar i jego rola w międzynarodowych stosunkach gospodarczych.
5.1. Wymienialność walut.
5.2. Reżimy walutowe i kursy walutowe.
6. Eksport i import dóbr i usług, bilans handlowy i polityka handlowa.
6.1. Wielkość/wartość amerykańskiego eksportu i importu w kategoriach bezwzględnych i względnych.
6.2. Stosunek rządu USA do sprawy amerykańskiego deficytu handlowego (Trump, Biden i inni)
6.3. Polityki handlowe.
6.3.1. Instrumenty polityki handlowej: cła i bariery pozataryfowe.
6.3.2. Amerykański handel zagraniczny i cła w perspektywie historycznej.
6.3.3. Amerykańska Zharmonizowana Taryfa Celna (The US Harmonized Tariff Schedule)
6.3.4. Wojny handlowe prowadzone przez USA (przez Donalda Trumpa i Joe Bidena).
7. Międzynarodowe przepływy kapitału, siły roboczej I informacji.
7.1. Indeks Globalnego Zintegrowania Stopnia autorstwa DHL/NYU (The DHL Global Connectedness Index) – narzędzie mierzące głębokość i szerokość globalnych powiązań w dziedzinie handlu, przepływów kapitału, informacji i osób; identyfikacja głównych partnerów gospodarczych USA.
8. Funkcjonujące obecnie międzynarodowe sankcje polityczne oraz rola USA w ich wdrażaniu i egzekwowaniu.
8.1. Efektywność sankcji i ich skutki uboczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
Po ukończeniu zajęć uczestnik powinien:
• znać podstawowe pojęcia z dziedziny ekonomii międzynarodowej
• rozumieć rolę międzynarodowych przepływów dóbr, usług, siły roboczej I informacji, tak dla gospodarki USA, jak I dla każdej innej.
• rozumieć czym jest liberalizm, a czym protekcjonizm gospodarczy
• rozumieć rolę pieniądza w stosunkach międzynarodowych, w tym mieć podstawową wiedzę w dziedzinie wymienialności walut i reżimów kursu walutowego.
• znać źródła światowej dominacji gospodarczej USA po II w. św.
• wiedzieć czym jest Pax Americana i jak jest dzisiaj kontestowany.
• znać liczbowe charakterystyki strumieni handlowych i kapitałowych między USA i innymi krajami.
• znać początki I współczesne zasady funkcjonowania głównych międzynarodowych organizacji finansowych, takich jak Bank Światowy i MFW, a także rozumieć ich wagę dla krajowej (USA) i międzynarodowej działalności gospodarczej oraz rolę, jaką odegrały Stany Zjednoczone w ich powstaniu po II w. św.
• wiedzieć czym są cła i w jaki sposób wpływają na gospodarkę i politykę kraju eksportera i importera.
• znać podstawowe rodzaje sankcji politycznych, sposoby ich działania I wpływ, jaki wywierają.
• doceniać fakt, że sankcje generują koszty zarówno po stronie kraju będącego ich celem, jak I kraju je nakładającego, oraz że część z nich ma charakter kosztów transakcyjnych.
• znać amerykańskie podstawy prawne ceł, stosowanych instrumentów pozataryfowych i sankcji politycznych nakładanych na zagraniczne podmioty gospodarcze.
• znać amerykańską politykę gospodarczą w dziedzinie międzynarodowego handlu i finansów, prowadzoną za prezydentury Trumpa I Bidena.
• być świadomym trudności w przewidywaniu faktycznych skutków prowadzonej polityki monetarnej i fiskalnej.
2. UMIEJETNOŚCI
Po ukończeniu zajęć uczestnik powinien:
• umieć odnaleźć i pobrać (z sieci) istotne dla tematyki zajęć dane statystyczne opisujące strumienie handlu, kapitału, siły roboczej i informacji między USA a najważniejszymi gospodarkami świata, poddać je podstawowej obróbce (w arkuszu kalkulacyjnym) oraz użyć ich jako argumentów w analizie i dyskusji.
• potrafić użyć krytycznego myślenia do oceny amerykańskiej międzynarodowej polityki gospodarczej - szczególnie tej prowadzonej za czasów prezydentury Trumpa I Bidena.
• wiedzieć skąd pobrać informacje i dane na temat międzynarodowych sankcji politycznych i ich skutków dla podmiotów gospodarczych na całym świecie.
• potrafić korzystać z bazy danych GSDB (Global Sanctions Database)
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po ukończeniu zajęć uczestnik powinien:
• być świadomym zróżnicowania opinii co do efektywności polityki handlowej (występującymi nawet między czołowymi ekonomistami).
• być świadomym zróżnicowania opinii co do efektywności sankcji politycznych I innych sposobów wywierania presji (gospodarczej) na inne kraje – z akcentem na amerykańskie sankcje stosowane wobec innych krajów.
• być otwartym na różne poglądy w powyższych kwestiach.
• umieć współpracować w małej grupie w celu zbliżenia stanowisk i osiągniecia wspólnego celu.
• umieć efektywnie negocjować z pozostałymi członkami zespołu w celu osiągnięcia konsensusu co do ostatecznego kształtu opracowywanej prezentacji.
• umieć współpracować z innymi członkami zespołu przy pomocy narzędzi zdalnego nauczania (platfomy e-learningowej the Moodle).
Kryteria oceniania
Na ocenę z kursu będą składały się trzy elementy (z wagami określonymi poniżej):
50% = dokonana przez prowadzącego ocena aktywności uczestników w cotygodniowych zajęciach w klasie* (w tym ocena prezentowanych przez uczestników zadanych lektur) [* ‘w klasie’ może także oznaczać spotkania za pomocą platform do nauki na odległość, np. Google Meet / Classroom]
25% = test końcowy (pisemny; może zawierać pytania do wyboru i prawda-fałsz, uzupełnij/wpisz, dobierz pary, a także krótkie pytania otwarte.)
25% = esej końcowy zaprezentowany/przedyskutowany w klasie oraz złożony w formie pisemnej przed końcem semestru na tytułowy temat konwersatorium (dokładne tematy zostaną podane na platformie e-learningowej):
Zgodnie z zasadami OSA UW – minimalna objętość 5 znormalizowanych stron; maksymalna 6 stron; język angielski, dopuszczalne formaty: doc, docx, rtf, pdf, open office; dalsze szczegóły będą dostępne na platformie e-learningowej].
Minimum potrzebne do zaliczenia kursu to 50 procent. ( tj. 50 punktów ze 100). Punkty nie będą zaokrąglane. Oceny będą wystawione wg następującej skali:
< 0; 50) = 2.0
<50; 60) = 3.0
<60; 70) = 3.5
<70; 80) = 4.0
<80; 90) = 4.5
<90; 100> = 5.0
Studenci, którzy opuszcza więcej niż dwa zajęcia będą mieli odejmowane 5 punktów procentowych za każdą nadmiarowa nieobecność.
Studenci, którzy nie zaliczą konwersatorium będą mieli jedną możliwość poprawki w postaci obejmującego cały materiał testu (co oznacza, że punkty za esej i aktywność nie będą brane pod uwagę – jedynie test). Test poprawkowy będzie miał miejsce w oficjalnej sesji poprawkowej. Skala ocen na poprawce będzie bardziej stroma niż ta obowiązująca w oryginalnym terminie.
UWAGA: studenci, którzy nie złożyli w terminie i/lub nie zaprezentowali na żywo eseju NIE będą mieli możliwości poprawienia oceny niedostatecznej.
Praktyki zawodowe
n.d.
Literatura
o Mankiw, N. G. (2017). Principles of Economics, Cengage Learning, 8th edition. Rozdział 3 (Interdependence and the Gains from Trade) oraz rozdział 31 (Open Economy Macroeconomics. Basic Concepts). Tę pozycję można zastąpić rozdziałami dotyczącymi międzynarodowych aspektów gospodarki (handlu i finansów) z dowolnego standardowego podręcznika do ekonomii.
o Altman, S. & C. Bastian (2024). DHL Global Connectedness Report 2024. An in-depth analysis of the state of globalization. DHL and NYU/Stern School of Business. [dostępne bezpłatnie on-line: https://www.dhl.com/content/dam/dhl/global/delivered/documents/pdf/dhl-global-connectedness-report-2024-complete.pdf]
o The Global Sanctions Data Base: http://www.globalsanctionsdatabase.com.
o Liczne notatki, prezentacje (PPT), wycinki prasowe oraz łącza do cennych źródeł wiedzy, dobrych jakościowo informacji i danych statystycznych zostaną umieszczone na platformie e-learningowej tego kursu I będą stanowiły podstawową literaturę tego przedmiotu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: