After Irony: Public and Private 'Feeling' in Contemporary US Culture (Koniec ironii: publiczne i prywatne 'uczucia' w kulturze amerykańskiej) 4219-SD199
W ostatnich dekadach dyskurs terapeutyczny uzyskał w kulturze status uprzywilejowany, stając się metajęzykiem dla tego co polityczne i społeczne. Humanistyka odpowiedziała tzw. ‘zwrotem afektywnym’, wprowadzając emocje do namysłu nad kulturą. Kurs przygląda się tym tendencjom, badając, jaki mają wpływ na style i narracje post-posmodernizmu. Wiele dzieł współczesnej kultury (fikcja literacka, esej, film) odrzuca dystans i ironię, które dominowały w postmodernizmie, wybierając formy wyrazu nazywane czasem post-ironią lub nową szczerością. Twórcy skupiają się na emocjach, na tym co intymne i codzienne; mieszają gatunki. Porażka, kruchość, pokraczność, samotność, depresja należą do powracających tematów. Jaki to ma związek z neoliberalizmem i/lub jego kryzysem? Czy ten nowy osobisty styl to symptom choroby, czy lek? Kiedy i jak post-ironia staje się polityczna? Jak emocje i afekty mają się do sporów dotyczących klas społecznych, płci, seksualności i rasy we współczesnej Ameryce? Jak rozumieć debaty dotyczące “ugłaskania amerykańskiego umysłu” oraz eksplozji gniewu i nienawiści na (alt)prawicy? Wreszcie, na ile szczera jest ‘nowa szczerość’?
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna szereg tekstów kluczowych tekstów teoretycznych i debat dotyczących wpływu terapii na kulturę późnego kapitalizmu oraz roli afektu w kulturze;
- rozumie kontekst kulturowy i historyczny tych tekstów;
- zna szereg tekstów literackich i filmowych mierzących się z tą tematyką
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi rozumieć i krytycznie analizować trudne teksty teoretyczne (teoria kultury, socjologii, antropologia)
- potrafi analizować i interpretować współczesne literackie i filmowe pod kątem stylu i struktury;
- potrafi opracować i przedstawić ustnie i pisemnie spójną analizę samodzielnie wybranego zagadnienia dotyczącego współczesnej kultury
KOMPETENCJE:
- potrafi pracować w grupie;
- jest otwarty na rozmaite interpretacje i opinie dotyczące tekstów kultury a także wizje kultury jako takiej;
- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując ciekawość i szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność (w tym: udział w dyskusji, prezentacja grupowa; prezentacja projektu badawczego). Można mieć maks. 2 nieobecności. – 30%
Prace pisemne: recenzja książki lub filmu (3 str); praca semestralna (10-12 stron) - 40%
Testy sprawdzające znajomość letup (zaliczenie 5 z 6 wejściówek zwalnia z testu końcowego - 30%
Literatura
Wybrane lektury:
• David Foster Wallace, E Unibus Pluram: Television and U.S. Fiction”
• David Foster Wallace, Brief Interviews with Hideous Men
• David Foster Wallace, The Depressed Person
• Maggie Nelson, Bluets
• Charles Yu, Standard Loneliness Package
• George Saunders, The Semplica-Girls Diaries
• Renate Salecl, The Tyranny of Choice (excerpt)
• Mark Fisher, Capitalist Realism (excerpt)
• Wendy Brown, Undoing the Demos (excerpt)
• Arlie Hochschild, The Outsourced Self (excerpt)
• Eva Illouz, Saving the Modern Soul (excerpt)
• Frank Furedi, The Culture of Therapy (excerpt)
• Roger Forster, The Therapeutic Spirit of Neoliberalism
• Barbara Ehrenreich, Welcome to Cancerland
• Judith/Jack Halberstam, Queer Art of Failure (excerpt)
• Greg Lukianoff and Jonathan Haidt, The Coddling of the American Mind
• Bradley Campbell and Jason Manning, The Culture of Victimhood
• Angela Nagle, The Brotherhood of Losers
• Dir. Todd Solondz, Happiness
• Dir. Valerie Faris and Jonathan Dayton, Little Miss Sunshine
• Dir. Lea Pool, Pink Ribbons, Inc.
• Dir. Lauren Greenfield, Generation Wealth
• Dir. Adam Bhala Lough, Alt Right: Age of Rage
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: