Cultural Implications of the Holocaust in the USA, Israel and Europe (Implikacje kulturowe Holocaustu we współczesnej humanistyce w USA, Izraelu i Europie) 4219-SD161
Celem konwersatorium jest przedstawienie różnych propozycji i pytań pytanie jak to się stało, że w sercu chrześcijańskiej Europy doszło do Holocaustu może pozostać bez odpowiedzi. Odwołam się do takich myślicieli jak Hannah Arendt, Bettina Stangneth, Richard L. Rubenstein, Peter Novick, Domininic LaCapra, Rosemary Ruether, Jules Isaac, Zygmunt Bauman, Michael Rothberg, Daniel Goldhagen etc. Będzie to więc z jednej strony dialog ze współczesną myślą zachodnią, a z drugiej wpływ na nią Holocaustu.
1. Wprowadzenie do zajęć
2. Jak rozumieć Holocaust
3. Problem pamięci skonfliktowanych (żydowskiej, amerykańskiej, polskiej)
4. Rola chrześcijaństwa i problem antysemityzmu
5. Europejski nacjonalizm i totalitaryzm
6. Komunizm i jego dwuznaczność wobec Żydów
7. Różne dyskursy na temat Szoa
8. Lokalne pamięci o Holocauście
9. Różne twarze Holocaustu
10. Kościoły europejskie wobec Holocaustu
11. Media i prezentacja Holocaustu
12. Holocaust w Polsce – muzeum Polin
13. Prezentacje studentów
14. Prezentacje studentów
15. Prezentacje studentów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu zajęć student powinien być zdolny do analizy tekstów antropologicznych, rozpoznać ich wartości poznawcze, ukryte założenia ideologiczne, strategie perswazyjne. Poza tym nabędzie umiejętności krytycznego spojrzenia na język mediów publicznych, wyjaśniania dyskursu politycznego i języka religijnego, zwłaszcza jego funkcjonowania w przestrzeni publicznej. Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami.
a) wiedza
Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z problematyką Holocaustu, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska teoretyczne. Rozumie rolę historii i sposobów jej pamiętania w amerykańskiej kulturze.
b) umiejętności
Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu poznania różnych sposobów rozumienia Holocaustu, posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących pamięci w celu rozpoznania określonych stanowisk teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące przeszłości. Dzięki temu formułuje argumenty krytyki na tematy związane z historią i posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji dotyczących różnych sposobów rozumienia przeszłości z wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu.
c) kompetencje społeczne
Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy, rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu historii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek wobec odmiennych poglądów
Kryteria oceniania
Każda z jednostek lekcyjnych jest samodzielną całością, choć są one ze sobą ściśle powiązane. Od uczestników zajęć oczekuje się nie tylko lektury przewidzianego materiału, ale również aktywnego i krytycznego udziału w zajęciach. Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, umiejętność krytycznej analizy proponowanych tekstów i kreatywność w proponowaniu dodatkowych materiałów.
końcowa lub prezentacja 80%
obecność i aktywność na zajęciach 20%
Literatura
Gilbert Achcar. The Arabs and the Holocaust. 2009
Hannah Arendt, Eichmann in Jerusalem. A Report on the Banality of Evil. 1963
Zygmunt Bauman. Modernity and the Holocaust. 1999
John Cornwell. Hitler’s Pope. The Secret History of Pius XII. 2000
Daniel J. Goldhagen. A Moral Reckoning. 2004
Jules Isaak, The Teaching of Contempt. Christian Roots of Anti-Semitism. 1965
Berl Lang,. The Future of the Holocaust. Between History and Memory. 1999
Dominick LaCapra. History and Memory after Auschwitz. 1998
Michael L. Morgan. Beyond Auschwitz. 2009
Peter Novick. The Holocaust in American Life
Michael Phyayer. The Catholic Church and the Holocaust
Michael Rothberg, Multidirectional Memory. Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization. 2009
Richard L. Rubenstein. After Auschwitz. Radical Theology and Contemporary Judaism. 1966.
Rosemary Ruether. Faith and Fratricide. 1974
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: