American Women Filmmakers (Amerykańskie reżyserki filmowe) 4219-SD160
Obejrzymy 15 filmów wybranych reżyserek, takich jak:
Maya Deren, Meshes of the Afternoon, At Land, A Study in Choreography for Camera, Ritual in Transfigured Time, Meditation on Violence, The Very Eye of Night
Dorothy Arzner, Dance Girl Dance, Christopher Young
Barbara Hammer, Double Strength, Sanctus, Maya Deren’s Sink
Shirley Clarke, Portrait of Jason
Donna Dietch, Desert Hearts
Adrienne Rich, “Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence”
Lizzie Borden, Working Girls, Born in Flames
Julie Dash, Daughters of the Dust
Cheryl Dunye, The Watermelon Woman
Sofia Coppola, Virgin Suicides
Su Friedrich, Damned If You Don’t, Sink or Swim, Hide and Seek, Odds of Recovery,
Kimberley Pierce, Boys Don’t Cry
Silas Howard and Harriet Dodge, By Hook or by Crook
Lisa Cholodenko, High Art, The Kids Are Alright
Patty Jenkins, Monster
Regina King, One Night in Miami
Greta Gerwig, Ladybird; Little Women
Sini Anderson, The Punk Singer
Debra Granik, Winter’s Bone, Leave no Trace
Kelly Reichardt, Wendy and Lucy, First Cow
Lilly and Julie Wachowski, Bound; Sense8
Eliza Hittman, Never Rarely Sometimes Always
Ekwa Msangi, Farewell Amor
Sydney Freeland, Deidra & Laney Rob a Train, Drunktown’s Finest
Chloe Zhao, Nomadland
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
Po ukończeniu tego kursu studenci będą posiadali wiedzę na temat głównych amerykańskich reżyserek filmowych. Będą umieli omówić ich twórczość w odniesieniu do okresu historycznego, w którym powstawały ich filmy, oraz usytuować ich twórczość w kontekście społecznym, politycznym kulturowym. Przede wszystkim będą umieli posługiwać się kategorią gender w odniesieniu do sztuki filmowej.
2. UMIEJĘTNOŚCI
Studenci będą umieli posługiwać się podstawowymi narzędziami analizy filmowej co pozwoli im formułować krytyczne i dobrze uzasadnione argumenty dotyczące filmu w ogóle. Praca z analizą szeregu tekstów filmowych da im umiejętność formułowania pytań badawczych na temat sztuki filmowej oraz poszerzania zdobytej wiedzy.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Zajęcia dotyczące kobiet reżyserek różnych ras i orientacji seksualnych uwrażliwią studentów na problematykę mniejszości społecznych. Staną się bardziej świadomymi odbiorcami nie tylko filmu, ale też innych form wypowiedzi artystycznej.
Kryteria oceniania
Oceniane będą:
1. Karty filmu: po obejrzeniu każdego filmu studenci są zobowiązanie odpowiedzieć na zestaw pytań, głównie z zakresu analizy formalnej (30%)
2. Obecność i udział w zajęciach (30%)
3. Esej końcowy (40%)
Literatura
Peter Wollen, “The Two Avant-Gardes“
Laura Doane, “Woman’s Stake: Filming the Female Body“
Todd McGowan, z: The Real Gaze: Film Theory after Lacan
Catherine Waldby, “Virtual Anatomy: From the Body in the Text to the Body on the Screen”
Małgorzata Radkiewicz, Władczynie Spojrzenia
Yvonne Rainer, The Films of Yvonne Rainer
Yvonne Rainer, The Mind Is a Muscle
Multiple Voices in Feminist Film Criticism, ed. Carson et al.
Art and the Moving Image, red. Tanya Leighton
Film Fatales: Independent Women Directors, ed. Redding and Brownworth
Gilles Deleuze, Cinema 1: Movement-Image
Laura Mulvey, “Visual Pleasure and Narrative Cinema”
Su Friedrich, “Radical Form: Radical Content”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: