African Americans in Film during the Jim Crow Era (Afroamerykanie w filmie podczas ery Jim Crowa) 4219-SD153
W trakcie zajęć przyjrzymy się kontrowersyjnemu obrazowi Afroamerykanów w amerykańskich filmach począwszy od tych najwcześniejszych aż po te powstałe w epoce walki o prawa obywatelskie. Zbadamy sposoby w jakie zarówno czarni jak i biali filmowcy tworzyli i utrwalali poniżające stereotypy, ale także temu jak stawiano tym stereotypom wyzwanie. Omówione zostanie to jak kariery afro amerykańskich odtwórców oraz twórców filmów ukazują zarówno ograniczenia jak i możliwości utrzymania się z filmów. Na koniec zanalizujemy w jaki sposób omawiane filmy stanowią swego rodzaju kronikę społeczności i kultury Afroamerykanów w czasie kiedy prawa Jima Crowa obowiązywały i kiedy w końcu zostały zniesione.
Tematy:
Tydzień 1: społeczny i kinowy kontekst pierwszych filmów
Tydzień 2: wczesne filmy i obrazy: Uncle Tom's Cabin
Tydzień 3: tworzenie stereotypów: The Birth of a Nation
Tydzień 4: Oscar Micheaux i rasowa pociecha: Within Our Gates
Tydzień 5: Harlem Renaissance i film
Tydzień 6: milczący
Tydzień 7: rasa i Kodeks Produkcyjny
Tydzień 8: filmy rasowe
Tydzień 9: czarne gatunki filmowe
Tydzień 10: gwiazdy Hollywood: kariery Steppin' Fetchit i Hattie McDaniel
Tydzień 11: radykał: Paul Robeson
Tydzień 12: II Wojna Światowa: The Negro Soldier
Tydzień 13: Hollywood całe na czarno: Stormy Weather
Tydzień 14: Upadek filmu rasowego
Tydzień 15: Prawa obywatelskie i Szlachetny Murzyn: kariera Sidney'a Poitier
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po ukończeniu kursu studenci posiądą wiedzę o:
- życiu Afroamerykanów w epoce Jima Crowa (1890-1965)
- sposobach w jakich w filmach hollywoodzkich prezentowani byli Afroamerykanie
- sposobach w jakich Afroamerykanie przestawiali w filmach samych siebie
Umiejętności
W trakcie zajęć studenci pogłębią swoją umiejętność:
- prowadzenia oryginalnych badań nad kinem
- komunikowania wyników tych badań w języku angielskim
- analizowania filmów jako dokumentów historycznych
Kompetencje społeczne:
Po ukończeniu kursu studenci:
- pogłębią swoje zrozumienie roli filmów w utrwalaniu stereotypów
- posiądą zdolność identyfikowania i rozpoznawania zastosowań stereotypów rasowych
- posiądą lepsze zrozumienia historycznego tła bieżących relacji rasowych we współczesnych Stanach Zjednoczonych
Kryteria oceniania
Wymagania: studenci powinni uczęszczać na zajęcia przygotowani do dyskusji na temat zadanych lektur.
Praca semestralna objętości 10-12 stron (66,6%)
Studenci będą również zobowiązani do wniesienia 6 odpowiedzi na forum na platformie COME (33,3%)
Literatura
Lektury zostaną wybrane z następujących książek i mogą zostaćw wzbogacone o dodatkowe eseje:
Thomas Cripps, Slow Fade to Black and Making Movies Black
Donald Bogle, Toms, Coons, Mulattoes, Mammies, and Bucks
Mark Reid, Redefining Black Film
Manthia Diawara, Black American Cinema
Jesse Rhines, Black Film/White Money
Valerie Smith, Representing Blackness
Anna Everett, Returning the Gaze
bell hooks, Reel to Real
Pearl Bowser, Oscar Micheaux and His Circle
Gladstone Yearwood, Black Film as a Signifying Practice
Donald Bogle, Brown Sugar
Melvin Donaldson, Black Directors in Hollywood
Susan Courtney, Hollywood Fantasies of Miscegenation
George Alexander, Why We Make Movies
Ed Guerrero, Framing Blackness
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: