- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Classical Hollywood Cinema as an American Phenomenon (Klasyczne kino hollywoodzkie jako amerykański fenomen) 4219-SD108-OG
Kurs rozpoczyna się definicją pojęcia "klasyczne kino hollywoodzkie" po której następuje analiza wybranych podejść teoretycznych (kino stylu zerowego, definicja Andre Bazina, teoria Bordwella). Studenci zbadają wybrane dane historyczne. Kurs poświęcony będzie także hollywoodzkie stylistyki i to w jaki sposób odzwierciedlały one społeczne i kulturowe wartości. Pomimo tego, że od początku swego istnienia film traktowany był w Stanach Zjednoczonych jako czysta rozrywka, wywoływał publiczne debaty, wyrazy protestu i docenianie filmów nawet na szczeblu federalnym. Część kursu poświęcona będzie dokładnej analizie filmów (jak The Maltese Falcon, Gilda itp.).
Hollywoodzki styl. Wprowadzenie.
1. Narodziny Hollywood i narodziny STYLU HOLLYWOODZKIEGO. WPROWADZENIE.
2. KLASYCZNE NARRACJE. Formowanie się klasycznego stylu.
3. Podstawowe elementy STYLU HOLLYWOODZKIEGO. Jak analizować filmy?
4. Sztuka GRY. Gwiazdy i styl hollywoodzki.
5. GATUNKI. Różne formuły filmów i reprezentacja problemów społecznych.
6. "Obywatel Kane" jako wyjątkowe "streszczenie" najlepszego okresu Hollywood ("złote lata ruchomych obrazów")
Interpretacje filmów.
7. IDENTYFIKACJA. Charlie Chaplin w słodko-gorzkich Moden Times. Kto jest uważany za przykład typowego i niezwykłego Amerykanina w filmach?
8. PSYCHOANALIZA I PRAGNIENIE. Melodramat: Mata Hari. Greta Garbo.
9. WIELKIE DIVY HOLLYWOOD kontra dziewczyny. Erotyzm.
10. MARZENIA I MELANCHOLIA. Sokół Maltański. Podstawy narracji.
11. PORTRET "TWARDEGO GOŚCIA". Humphrey Bogart (The Big Sleep, Key Largo).
12. Twardy gość kontra dandys. MĘSKIE AUTORYTETY . James Cagney kontra Fred Astaire (The Roaring Twenties, Top Hat).
13. AMERYKAŃSKI SEN, AMERYKAŃSKI KOSZMAR i Gilda.
14. "Zagraj to JESZCZE RAZ, Sam!". Odczytywanie i błędne odczytywanie filmów. INTERPRETACJA. Przypadek Casablanki.
15. WNIOSKI. Nasze własne interpretacje największych filmów w stylu hollywoodzkim.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Studenci powinni poznać szczegółową historię klasycznego kina hollywoodzkiego. Od studenta oczekuje się rozwinięcia jej/jego własnych zdolności poznawczych i umiejętności społecznych (zwłaszcza współpracy w grupie, pracy zespołowej). Uformowana i systematycznie rozwijana będzie indywidualna umiejętność systematycznego uczenia się a także kompetencje analityczne. W efekcie student powinien wykazać zdolność użycia swojej wiedzy o filmach hollywoodzkich i innych zjawiskach kulturowych w praktyce.
Kryteria oceniania
Od studentów oczekuje się czytania zadanych książek i artykułów, uczęszczania na zajęcia, przygotowania jednej prezentacji oraz napisania jednego krótkiego eseju (3-5 stron).
Prezentacja i aktywność podczas zajęć 50%
Esej 50%
Skala ocen:
Ponad 90% 5
85-89% 4+
80-84% 4
75-79% 3+
60-69% 3
Literatura
Podstawowe lektury:
1. Andrew, Dudley, Concepts in Film Theory, Oxford; New York: Oxford Univ. Press, 1984: 75-78; 148-156; 133-148; 75-78; 172-190.
2. Bazin, Andre, What is Cinema? Essays. Berkeley: Univ. of California Press, vol. 2, 140-157, 158-162, 163-168.
3. Bazin, Andre, What is Cinema? Essays. Berkeley: Univ. of California Press, vol. 1, 17-22, 145-153; 23-40.
4. Bordwell David, On the history of film style, Cambridge, Mass.: Harvard Univ.Press, 1997.
5. Bordwell, David; Thompson, Kristin. Film Art. An Introduction, McGrow Hill, Inc., New York 1990: 375-379; 389-392; 137-141.
6. Bordwell, David, Narration in the fiction film, London: Routledge, 1990: 63-73; 156-166.
7. Bordwell, David; Janet Staiger, and Kristin Thompson, The classical Hollywood cinema: film style & mode of production to 1960. New York: Columbia Univ. Press, 1985: 189-192; 341-352.
8. Cavell, Stanley, Contesting tears: the Hollywood melodrama of the unknown woman, Chicago: Univ. of Chicago Press, 1996.
9. Greene, Graham, The Pleasure-Dome: the collected film criticism 1935-40, London: Secker and Warburg, 1972.
10. Hutchinson, Tom, Horror and fantasy in the cinema, London: Studio Vista, 1974.
11. Kozloff Sarah, Invisible storytellers: voice-over narration in American fiction film, Berkeley: Univ.of California Press, 1988.
12. Krutnik, Frank. In a lonely street: film noir, genre, masculinity. London -New York: Routledge, 1997.
13. Mulvey, Laura, Visual and other pleasures. Bloomington: Indiana Univ. Press, 1989: 14-26.
14. Turner, Graeme, Film as social practice, London; New York: Routledge, 1993: 67-85; 85-93.
15. Vernet, Marc. Film Noir or the Edge of the Doom. In: Shades of noir: a reader, ed. by Joan Copjec. London ; New York: Verso, 1993.
16. Wilkinson, Rupert. American Tough: The Tough-Guy Tradition and American Character. Westport, Conn.: Greenwood Press, 1984.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: