Food Matters: Introduction to American Food Studies from a cultural and social perspectives (Zarys amerykańskich badań nad jedzeniem w perspektywie kulturoznawczej i społecznej) 4219-SD099
Jedzenie miało ogromny wpływ na kształtowanie się amerykańskiego społeczeństwa i kultury. Jednym z najważniejszych świąt obchodzonych w Stanach Zjednoczonych jest Święto Dziękczynienia, które jest symbolicznym odtworzeniem wspólnego posiłku jaki zjedli ze sobą Europejczycy i Rdzenni Amerykanie po przybyciu tych pierwszych na kontynent. Tym samym jedzenie funkcjonuje nie tylko jako materia zaspokajająca podstawowe potrzeby życiowe, ale nabiera znaczenia symbolicznego, a kultura jedzenia wpływa na wszelkie aspekty ludzkiego życia. Dlatego też analiza praktyk żywieniowych, jak również szeroko pojmowanej konsumpcji w Stanach Zjednoczonych umożliwia lepsze zrozumienie społeczeństwa amerykańskiego.
Ponieważ temat jedzenia znajduje się zarówno w sferze kultury wysokiej i popularnej może być traktowany w kategoriach społecznego i kulturowego kapitału, natomiast analiza praktyk żywieniowych może być podstawą do określenia nie tylko zdrowia czy wieku, ale także statusu społecznego czy zamożności. Aby zaprezentować wszystkie te aspekty jedzenie zostanie ujęte z perspektywy kulturoznawczej, ale też antropologicznej, socjologicznej, genderowej i feministycznej. Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zanalizować zarówno dokumenty historyczne, analiz krytyczne, wybory tekstów literackich, filmów, reklam oraz blogów.
Wśród poruszonych tematów pojawią się następujące zagadnienia:
- czym są badania o jedzeniu?
- historia jedzenia w USA
- jedzenie rasa, płeć, klasa, etniczność, sprawność
- pisanie o jedzeniu jako gatunek
- jedzenie i film, filmy o jedzeniu w kulturze popularnej
- jedzenie a studia o niepełnosprawności i otyłości
- jedzenie z perspektywy ekonomicznej i geograficznej
- jedzenie jako moda i jako styl życia
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
Po ukończeniu kursu student:
- posiada podstawową wiedzę z interdyscyplinarnej dziedziny Food Studies w ramach kulturoznawstwa
- zna podstawowe tematy związane z funkcjami jedzenia w kulturze i społeczeństwie
- rozumie jak kategorie tożsamości (min. rasa, klasa, płeć, etc.) są odzwierciedlane w praktykach żywieniowych i dostępie do jedzenia
- rozumie historyczne i społeczno-kulturowe czynniki wpływające na kulturę jedzenia w Stanach Zjednoczonych
- zna terminologię związaną z amerykańską kulturą popularną (w szczególności terminy dotyczące praktyk żywieniowych i funkcji jedzenia w kulturze amerykańskiej)
2. UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi zaplanować i przeprowadzić badania w terenie i obserwację zjawisk społecznych, a zebrane informacje uporządkować i przekazać innym
- potrafi pracować w grupie przy wspólnym projekcie
- umie wyjaśnić podstawowe zagadnienia związane z kulturowymi badanami nad jedzeniem
- umie odczytywać zarówno intencjonalne jak i nieintencjonalne komunikaty i przekazy tekstów kultury, takich jak film, reklama czy literatura piękna i odnosić je do wiedzy teoretycznej o statusie i funkcjach jedzenia w kulturze
3. KOMPETENCJE
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi krytycznie przeanalizować zarówno teksty literackie, jak i teoretyczne
- posiada umiejętność aktywnego uczestnictwa w dyskusjach na tematy akademickie
- potrafi wybrać i ocenić kluczowe terminy i tezy z tekstów akademickich
- potrafi przeprowadzić obserwację i na jej podstawie wyciągnąć i sformułować wnioski
- potrafi analizować dyskursy polityczne
-jest świadomy tego, jak różnice tożsamościowe, np. rasa, klasa, płeć, i sprawność odzwierciedlona jest w praktykach żywieniowych i kulturze jedzenia
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć od 60%.
Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 20%
Krótkie wypowiedzi pisemne, indywidualny projekt badawczy, krótkie sprawdziany z zadanych lektur - 80%
Literatura
Wybrane pozycje literatury (mogą ulec zmianie):
Adams, Carol J. The Sexual Politics of Meat: A Feminist-vegetarian Critical Theory. Bloomsbury Academic, 2010.
Belasco, Warren. Food: The Key Concepts. Bloomsbury Academic, 2008.
Counihan, Carole. Food and Culture: A Reader. Routledge, 2007.
Foer, Jonathan S. Eating Animals. Brown and Company, 2009.
Rubin, Lawrence C. Food for Thought: Essays on Eating and Culture. McFarland, 2008.
Schofield, Mary Anne. Cooking by the Book: Food in Literature and Culture. Popular Press, 1989.
Smith, Andrew F. The Oxford Companion to American Food and Drink. Oxford; New York: Oxford University Press, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: