Student Rebellion in the 1960s United States. Reasons, developments, global context, consequences (Niepokoje studenckie w latach 60-tych. Przyczyny, rozwój kontekst międzynarodowy i konsekwencje) 4219-SD078
Zajęcia omawiać będą źródła kryzysu uniwersytetów i dadzą odpowiedź na pytanie dlaczego protesty młodzieży stały się jedną z centralnych form sprzeciwu w latach 60-tych. W czasie zajęć przedstawione będą powody sprzeciwu, ich narastanie, rozwój, osiągnięcia i przyczyny upadku, a także cele i zamiary przebudowy społeczeństwa USA. Protesty
Pokazane będą także w szerszym kontekście europejskim – takim jak Polska, Niemcy, Włochy, Francja, gdzie inspiracja ruchem amerykańskim była szczególnie widoczna. Uzupełnieniem wątku międzynarodowego będą wydarzenia w Japonii, Meksyku i Chinach.
Zajęcia będą także porównywać poprzednie i następne dekady pod kątem aktywności studenckiej w poszukiwaniu podobieństw, różnic i przyczyn tego stanu rzeczy.
Uwaga poświęcona będzie także przejawom związanego ze studenckimi radykałami terroryzmu takimi jak RAF, Weather Underground oraz reakcjami politycznymi, jak pojawienie się Nowej Prawicy.
Zagadnienia
1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie problematyki zajęć.
2. USA w latach sześćdziesiątych – główne problemy społeczno – polityczne dekady.
3. Polityka uczelniana i szkolnictwo wyższe w USA.
4. Przyczyny uwarunkowania protestów studenckich w USA.
5. Polityczne zaangażowanie studentów amerykańskich w latach 1960s.
6. Polityczna aktywizacja młodzieży we wczesnych latach sześćdziesiątych. Freedom Riders, Civil Rights Movement.
7. Powstanie Nowej Lewicy i Port Huron Satetment. Students for a Democratic Society
8. Strajk w Berkeley - jego wymiar i znaczenie.
9. Eskalacja protestu, 1964 – 1967. Rozwój protestu i protesty w miastach.
10. Eksplozja protestu, 1968 – 1970. Strajki uniwersyteckie i ich znaczenie.
11. Kto protestował? Charakterystyka protestujących?
12. Główne powody protestu – Wietnam, pobór, rekrutacja, ROTC, polityczne zaangażowanie uczelni.
13. Analiza przypadku – Strajk na uniwersytecie Columbia w 1968
14. Protesty studenckie w Europie – Niemcy i Francja.
15. Zaliczenie pisemne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student
w dziedzinie wiedzy:
1. będzie posiadał wiedzę dotyczącą omawianych wydarzeń
2. będzie potrafił wyjaśnić zależności pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w tej dekadzie w USA i na świecie
3. będzie dostrzegał międzynarodowy kontekst dekady
4. będzie znał kierunki rozwoju i ewolucji protestów w wymiarze krajowym i międzynarodowym
w dziedzinie umiejętności:
1. będzie potrafił wyjaśnić przyczyny i dynamikę zjawisk zachodzących w USA i na świecie
2. będzie umiał formułować wnioski i oceny omawianych zjawisk społecznych
3. będzie umiał wyjaśnić przebieg wydarzeń politycznych w USA i poza granicami
4. będzie posiadał zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej do przedstawienia i przeanalizowania wydarzeń w USA i na świecie
w dziedzinie kompetencji:
1. będzie otwarty na nowe idee i zjawiska zachodzące w USA w omawianej dekadzie
2. będzie rozumiał ważność zachodzących zmian dla obywatela państwa demokratycznego
3. będzie świadomy roli wydarzeń dla współczesnych Stanów Zjednoczonych
4. będzie potrafił prowadzić dyskusję na temat kontrowersyjnych wydarzeń omawianego problemu z poszanowaniem odmiennych punktów widzenia
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się następujące elementy
1. Udział - 35%
2. Praca pisemna 1 - 25%
3. Praca pisemna 2 - 25%
4. Prezentacja – 15%
5=95 - 100;
5-= 90 - 94;
4+ = 85 - 89;
4 = 88-83;
4- = 82 - 78;
3,5+ =77 - 73;
3 =72 - 68;
3- =67- 63;
62 i mniej – brak zaliczenia.
Prace muszą zostać oddane w połowie listopada i w połowie grudnia. Dokładne daty zostaną określone później. Proszę dotrzymać terminu oddania pracy. W razie potrzeby ocenę pracy
może zostać omówiona i wyjaśniona.
Praca:
1. Praca musi być związana z zajęciami. Powinna obejmować różne aspekty amerykańskiej historii społecznej XIX wieku. Tematy zostaną przypisane do każdej osoby.
2. Praca powinna być ustrukturyzowana. Proszę podać tytuł pracy. Pomoże to w jej napisaniu i nadaniu jej właściwej struktury, a mnie pomoże w lepszej ocenie i ocenie Twojej pracy.
3. Praca powinna zawierać akapit otwierający z jasno określonym punktem (tezą), który przedstawiasz i „bronisz”. Powinien on również zawierać jasny wniosek.
4. Najprostsza struktura pracy jest następująca:
a. akapit otwierający z Twoim głównym punktem
b. Treść pracy — ta część powinna zawierać argumenty na rzecz głównego punktu. Najlepiej, aby zawierała trzy lub cztery argumenty. Każdy argument powinien mieć formę akapitów.
Akapity powinny być udokumentowane (poparte notatkami).
c. Wnioski powinny udowodnić główny argument (tezę).
Ta struktura reprezentuje typowy opisowy dokument.
Jeśli praca ma być bardziej zaawansowana zaleca się dodanie kontrargumentów do swoich argumentów. W tej sytuacji praca może wyglądać następująco:
a. akapit otwierający z Twoim głównym punktem (tezą)
b. treść - argumenty wspierające tezę i argumenty przeciw. Każdy argument ma formę akapitów, ale w tym przypadku akapity powinny zawierać punkty za i przeciw.
PRZYKŁAD:
tytuł: Fotografia uliczna jako forma ekspresji artystycznej
Teza: fotografia uliczna jest jedną z najciekawszych form ekspresji artystycznej, ponieważ opiera się na obserwacji codzienności i wymaga silnego zmysłu obserwacji.
Struktura:
1. argument:
akapit 1 - po prostu wychodzisz na ulicę, obserwujesz sytuacje i robisz zdjęcia. To proste, każdy może to zrobić.
Akapit 2 - Niezupełnie. Musisz być spostrzegawczy, zwracać uwagę i znaleźć coś naprawdę interesującego, nawet jeśli wygląda nudno.
2. argument
akapit 1 - fotografia uliczna nie ma nic wspólnego ze sztuką, to po prostu robienie zdjęć czegokolwiek
akapit 2 - wręcz przeciwnie, musisz zwracać uwagę na światło, kolory, zbiegi okoliczności, musisz być spostrzegawczy
3. argument
akapit 1 - codzienność jest nudna. Jak można dokumentować coś tak bezsensownego?
akapit 2 - codzienność jest ciekawsza, niż myślisz. Fotografia uliczna pokazuje uznanie zwykłej godności lub medytację nad tym, co się dzieje, gdy nic się nie dzieje. Wymaga więcej
umiejętności, niż można sobie wyobrazić.
4. Wniosek (akapit końcowy) - Z powyższych powodów uważam, że fotografia uliczna jest świetna.
Literatura
Literatura do pobrania z mojego Google Drive (link podany zostanie na zajęciach):
G. DeGroot, Student Protest. The Sixties and After, Chapters:
2, Student activism in the US before 1960s – An Overview
3, The Location of of Student Protest. Patters of Activism at American Universities in the 1960s
4, The Eyes of the Marcher. Paris, May 1968 – Theory and Consequences
8, The Struggle Continues – Rudi Dutchke’s Long March
9. Two Responses th Student Protest – Rionald Reagan and Robert Kennedy
Student Politics, ed. by Seymour Martin Lipset, Chapters:
2, Roots and Soil of Student Activism
3. Students and Politics
7, Student Politics and Higher Education in the United States
K. J. Heineman, Put Your Bodies Upon the Wheels. Student Revolt in the 1960s
Chapters:
2. Civil Rights or Wrongs
3, Who protested?
5, The Escalation
6. The Explosion
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: