Gender and Sexuality in mainstream US Film (Płeć i seksualność w kinie amerykańskim głównego nurtu) 4219-SD074
Każda z kolejnych dekad po drugiej wojnie światowej przyniosła przynajmniej jeden emblematyczny film, który odpowiadał na pytania dotyczące płci. Wiele z tych filmów ma fabuły oparte na schemacie wojny płci, który traktują mniej lub bardziej serio – to opowieść o konflikcie wewnątrz pary, o ich zmaganiach, czasem o przemocy i/lub procesach sądowych.
Główne wątki omawianych filmów dotyczą logiki pożądania (zarówno homo jak i heteroseksualnego) a także małżeństwa i więzi rodzinnych. Czego pragną kobiety i mężczyźni? Na czym właściwie polega różnica płci? Czy kobiety powinny pracować zawodowo? Jak to wpływa na małżeństwo i miłość?
Czym jest norma? Perwersja? Czy równość płci to dobry pomysł? Każda dekada odpowiada na te pytania nieco inaczej – kolejne filmowe odpowiedzi są zwykle mieszanką konserwatyzmu i lęku przed nieuchronną zmianą, często jednak okazują się zaskakująco odważne, zawierają elementy maskarady, przebrania. Omawiamy filmy w ich kulturowym i historycznym kontekście, pytając o wpływ II wojny światowej, zimnej wojny, rewolucji seksualnej i feminizmu, konserwatyzmu lat 80, a także post-feminizmu i sporów nt. małżeństwa par tej samej płci. Trzy końcowe spotkania poświęcimy filmom wybranym przez uczestników (prezentacje studenckie).
Omawiane filmy:
The Celluloid Closet (reż. Rob Epstein, Jeffrey Friedman, 1995).
Mildred Pierce (reż. Michael Curtiz, 1945)
Adam’s Rib (reż. George Cukor, 1949)
All About Eve (reż. Joseph L. Mankiewicz, 1950)
Rebel Without a Cause (reż. Nicholas Ray, 1955)
Pillow Talk (reż. Michael Gordon, 1959)
Kramer vs. Kramer (reż. Robert Benton, 1979)
Fatal Attraction (reż. Adrian Lyne, 1987)
Working Girl (reż. Mike Nichols, 1988)
Thelma and Louise (reż. Ridley Scott, 1992)
Naked Instinct (reż. Paul Verhoeven)
Philadelphia (reż. Jonathan Demme, 1993)
The Kids are All Right (reż. Lisa Cholodenko, 2010)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
- posiada podstawową wiedzę z zakresu feministycznej i queer’owej teorii kina, rozumie jak ewoluowały, zna kluczowe koncepcje i spory tego nurtu krytyki;
- zna szerokie spektrum amerykańskich filmow głównego nurtu od lat 40.
- rozumie język filmu -potrafi rozpoznać kluczowe techniki i elementy filmowej „gramatyki”;
- zna i rozumie kluczowe fazy amerykańskiej historii społecznej od lat 40 zwłaszcza ewolucję postaw dotyczących gender i seksualności;
2. UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi kompetentnie mówić i pisać of filmie, analizując konkretne sceny i całe fabuły, odnosząc się do kontekstu kulturowego;
- potrafi zebrać materiały i przygotować prezentację na dość wąsko zakrojony temat w dziedzinie filmoznawstwa;
3. KOMPETENCJE
- potrafi współpracować z grupą, brać aktywny udział w dyskusji;
- jest otwarty na rozmaite opinie dotyczące konkretnych filmów a także wizji kultury i społeczeństwa USA;
- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywny udział w zajęciach - 20 % oceny końcowej
Obecność jest obowiązkowa, studenci są zachęcani do aktywności. Sukces kursu w dużej mierze zależy od ich zaangażowania. Drugą nieobecność należy zaliczyć krótką pracą pisemną, kolejne prowadzą do niezaliczenia kursu.
2. Prace pisemne - 40%
2 krótkie prace (ok 3 stron) – własne interpretacje wybranych filmów.
3. Prezentacja grupowa – 40%
Grupy 4-5 os. Przygotowują i prezentują własne „studium przypadku” (grupa wybiera film, które oglądamy wszyscy, zadają lektury, prezentują własną analizę tego materiału).
Literatura
Zadane lektury to fragmenty następujących książek:
Braudy and Cohen, eds. Film Theory and Criticism (2004).
D’Emilio John and Estelle B. Freedman. Intimate Matters. A History of Sexuality in America (1988)
Halberstam, J. Jack. Gaga Feminism: Sex, Gender, and the End of Normal (2012)
Hill, John and Pamela Church Gibson. The Oxford Guide to Film Studies (1998).
Kaplan, E. Ann, ed. Feminism and Film (2000).
Kaplan, E. Ann, ed. Women in Film Noir. Revised and expanded edition (1998).
Rosen, Ruth. The World Split Open. How the Modern Women’s Movement Changed America (2000).
Russo, Vito. The Celluloid Closet. Homosexuality at the Movies (1987)
Tasker, Yvonne. Working Girls. Gender and Sexuality in Popular Cinema (1998)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: