Women in African American music (Kobiety w muzyce afroamerykańskiej) 4219-SD059
Kurs jest przeglądem afro-amerykańskich kobiet wokalistek, instrumentalistek i kompozytorek tradycji jazzowej oraz stylów muzycznych od końca XIX wieku do chwili obecnej. Będziemy analizowali artystki wykonujące takie gatunki muzyczne jak gospel, blues, jazz, rock, soul, Neo-soul, funk, disco, hip-hop i rap.
Głównym założeniem jest pogłębienie wiedzy studenta dotyczącej afro-amerykańskich wokalistek i instrumentalistek oraz zbadanie uprzedzeń/mitów dotyczących kobiet w muzyce jazzowej, rockowej, hip-hopowej; zbadanie dynamiki gender i rasy w kształtowaniu kultury jazzowej tworzonej przez kobiety oraz w muzyce popularnej. Szczególna uwaga zostanie poświęcona roli kobiet w tworzeniu wokalnego jazzu, klasycznego bluesa, rocka, oraz hip hopu.
Będziemy dokonywać analizy wybranych piosenek i utworów instrumentalnych. Analiza ta ma wykazać, że czarne instrumentalistki i wokalistki podnosiły kwestie religii, ważnych wydarzeń historycznych, społeczną niesprawiedliwość, protest, feminizm, rasizm i codzienne życie Afro-Amerykanów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
1. WIEDZA
Po ukończeniu tego kursu student:
• posiada wiedzę dotyczacą najważniejszych afro-amerykańskich kobiet (wokalistek, intstrumentalistek) i kompozytorek tradycji jazzowej oraz artystek tworzących i wykonujących style muzyczne powstałe od końca XIX wieku do chwili obecnej.
• zna fakty z historii Afroamerykanów, które są ważne do pełnego zrozumienia gatunków muzycznych czarnych Amerykanów
• zna podstawową terminologię muzyczną w języku angielskim
• posiada wiedzę na temat roli kobiet w muzyce bluesowej
• potrafi odróżnić muzykę gospel od spirituals
• definiuje pojęcia takie jak estetyka muzyki blusowej i soul
• potrafi wymienić wyzwania stojące przed kobietami wykonującymi takie gatunki muzyczne jak gospel, blues, jazz, rock, funk i hip-hop
• jest świadomy roli czarnych kobiet w rozwoju jazzu, rocka, muzyki disco,funku, rapu i hip hopu
2. UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu tego kursu student:
• potrafi analizować i klasyfikować różne gatunki muzyczne wykonywane i tworzone przez kobiety afroamerykańskie
• rozwinie zdolność odniesienia utworów muzycznych do punktów historycznych w celu opisania ich intencji oraz wpływu w kategoriach historycznych
• rozwinie umiejętności słuchania wybranych utworów muzycznych jako dzieła sztuki (w kategorach estetyki muzycznej) i jako produkty kultury posiadające wymiar polityczny i społeczny
• posiada podstawowe umiejętności niezbędne do przeprowadzenia badań na temat czarnej muzyki
• potrafi komunikować i prezentować tezy i argumenty dotyczące tekstów kulturowych a także formuować własne opinie na tematy związane z muzyką Afroamerykanów oraz przyjmować postawę do innych uczestników w dyskusji
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po ukończeniu tego kursu student:
• prowadzi dyskusję na temat muzyki czarnych Amerykanów i aktywnie w niej uczestniczy
• uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu muzyki Afroamerykanów
• wykazuje szacunek i zrozumienie wobec poglądów innych studentów
• bierze odpowiedzialność za proces uczenia, za pracę w grupie i za swoją pracę
• docenia wpływ muzyki Afroamerykanów na kulturę polską i europejską
• jest przygotowany do dalszych studiów nad czarną muzyką
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
• dwa krótkie quizy (po 10 punktów każdy).
• aktywny udział w dyskusji dotyczącej uprzednio zadanych tekstów oraz obecność na zajęciach 20 punktów
• test końcowy 60 punktów
Razem 100 punktów
Punkty i ocena:
100-97 5!
96-91 5
90-84 4+
83-78 4
77-68 3+
67-60 3
59-0 2
Literatura
1. African American Music, eds. by Mellonee V. Burnim and Portia K. Maultsby, New York: Routledge, 2006. (wybrane fragmenty)
2. Breckenridge Stan, African American Music for everyone. Dubque, Iowa: Kendall/ Hunt Publishing Company, 2004.
3. Dahl, Linda. Stormy Weather. The Music and Lives of a Century of Jazzwomen. New York: Limelight Editions, 1995. (wybrane fragmenty)
4. Davis Angela, Blues Legacies and Black Feminism. Gertude "Ma" Rainey, Bessie Smith, and Billie Holiday. New York: Pantheon Books, 1998. (wybrane fragmenty)
5. Keyes, Cheryl L. “Empowering self, making choices, creating
spaces: Black female identity via rap music performance.” In Journal of American Folklore. Washington: Summer 2000. Vol. 113, Iss. 449,
pp. 255-269.
6. Kutulas, Judy. “You probably think this song is about you": 1970s women's music from Carole King to the disco divas” in Sherrie A. Inness’s ed. Disco Divas: Women and Popular Culture in the 1970s. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2003, pp. 172-194.
7. Readings in Black American Music (ed.) Eileen Southern. New York: Norton, 1983 (wybrane fragmenty)
8. Royster, Francesca T. “Labelle: Funk, Feminism, and the Politics of Flight and Fight” in American Studies Volume 52, Number 4, 2013, pp. 77-98.
9. The Oxford Companion to Jazz, ed. by Bill Kirchner, New York: Oxford University Press, 2000. (wybrane fragmenty)
Muzyka:
Słuchanie utworów muzycznych wykonawców takich jak:
Lucie Campbell, Willie Ma Ford Smith, Mahalia Jackson, Bessie Smith, Sister Rosetta Tharpe, Mary Lou Williams, Nina Simone, Dorothy Donegan, Hazel Scott, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Billie Holiday, Ruth Brown, Etta James, Labelle, Betty Davis, Aretha Franklin, Erikah Badu, Jill Scott, Angie Stone, Diana Ross, Donna Summer, Gloria Gaynor, Salt-N-Pepa, Lauryn Hill, Queen Latifah, Missy Elliot, Foxy Brown.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: