Mass Media History I (Historia Mass Mediów I) 4219-SD056
Wprowadzenie do historii amerykańskich środków masowego przekazu. Kurs skupi się głównie na tradycyjnych mediach drukowanych (gazetach i magazynach) w wersji papierowej i ich współczesnych odpowiednikach elektronicznych , oferując podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia mediów w ich obecnym kształcie.
Będziemy przyglądać się powstawaniu i rozwojowi kolejnych kanałów komunikacji od czasów kolonialnych. Prześledzimy ich rolę w procesie powstawania Stanów Zjednoczonych oraz ich miejsce w dojrzałej demokracji. Umasowienie i komercjalizacja mediów, jak również zmiany w ich strukturze (fuzje) będą również tematem naszych rozważań. Ponadto, przyjrzymy się różnym formatom medialnym i zawartości mediów, posługując się podstawowymi teoriami dotyczącymi środków masowego przekazu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
*Studenci będą w stanie nazwać i wyjaśnić główne etapy rozwoju amerykańskich mediów.
*Będą posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii, struktury i funkcjonowania branży medialnej Stanach Zjednoczonych.
*Studenci będą w stanie zidentyfikować, opisać i zdefiniować najważniejsze formaty medialne, umieść je w ramach historii mediów i śledzić ich rozwój lub upadek.
Umiejętności:
*Studenci będą rozwijać krytyczne, oparte na wiedzy podejście do dyskusji na temat mediów,
*Rozumiejąc przebieg rozwoju zjawisk w świecie mediów oraz panujących tam zależności, będą w stanie formułować proste hipotezy na temat ich rozwoju.
*Studenci ponadto podejmą pierwsze próby pracy na materiale źródłowym,
* Podejmą próby przedstawienia wyników swoich badań w trakcie prezentacji.
Kompetencje:
*Kurs będzie także przyczynkiem do edukacji medialnej studentów jako odbiorców mediów wyposażając ich w podstawowe narzędzia do zrozumienia i odczytania współczesnego środowiska medialnego (nie tylko w Ameryce), tak aby potrafili zastosować zdobytą wiedzę dotyczące zagadnień etyki, obiektywizmu, reprezentacji (stereotypy), itp. do wykrywania i rozpoznawania mechanizmów w mediach, których są odbiorami.
*Staną się aktywnymi uczestnikami w świecie mediów zarówno jako początkowi badacze jak również odbiorcy.
Kryteria oceniania
Studenci będą oceniani na podstawie obecności oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach, dyskusjach opartych na lekturach (15 pt). Będą zobowiązani przedstawić dwie prace pisemne oparte na materiale źródłowym (15pt + 25 pt) oraz przygotować prezentację + konspekt (15 pt). Ponadto w czasie semestru wykonają kilka małych ćwiczeń do zajęć i/lub quizów (max 30 pt)
100-90/5, 89-85/4+, 84-78/4, 77-71/3+, 70-61/3, 60-0/2
Literatura
Crowley, David and Paul Heyer, Communication in History: Tchnology, Culture, Society. 6th ed. Boston: Allyn and Bacon, 2011.
Curran, James, and Michael Gurevitch, eds. Mass Media and Society. 2nd ed. New York: Arnold, 1997.
Emery, Edwin, and Michael Emery. The Press and America: An Interpretive History of the Mass Media. 9th ed. Boston: Allyn and Bacon, 2000.
Goodwin, Andrew, and Garry Whannel. Understanding Television. NY: Routledge, 1990.
Schudson, Michael, Discovering the News: A Social History of American Newspapers. Basic Books, 1978.
Sloan, David Wm., and James D. Startt, eds. The Media in America: A History. 7th ed. Northport, Al: Vision Press, 2008.
Additionally articles from journals and other media sources on American media in historical perspective.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: