Photographs about America (Fotografie o Ameryce) 4219-SD043
Kurs nie stawia sobie za cel przeglądu historii fotografii amerykańskiej. Raczej ma za zadanie przyjrzeć się jak fotografia odzwierciedla wartości i przekonania Amerykanów, a także jak odzwierciedlała zmiany w świadomości amerykańskiego społeczeństwa. Obejmuje fotografie amerykańskich Indian zrobione przez antropologów i tradycję fotografii krajobrazowej Zachodu pokazującą zmiany w stosunku Amerykanów do mitu tzw. Boskiego przeznaczenia (Manifest Destiny) i amerykańskiej wyjątkowości. Program kursu obejmuje fotografie Wojny Secesyjnej które podkopujące ideologię Unionistów; role fotografii w ruchu praw obywatelskich. Przyjrzymy się jak era liberalnego konsensusu lat pięćdziesiątych przejawiała się w amerykańskiej fotografii prasowej, która po momencie świetności w latach 1930s, stała się abstrakcyjna i prywatna, po czym ponownie odżyła w okresie ruchu praw obywatelskich oraz wojny w Wietnamie. Wreszcie, przyjrzymy się amerykańskim fotografiom eksplozji nuklearnych wskazującym na powstanie tzw. "demokracji spektaklu," a także fotografiom feministycznym.
OPIS POSZCZEGÓLNYCH SESJI
Sesja 1
Omówienie tematu kursu; projekcja filmu dokumentalnego PBS American Photography I + dyskusja
Sesja 2
Fotografowanie Zachodu: “Ultima Thule: American Myth, Frontier, and the Artist-Priest in Early American Photography” by Janet E. Buerger
Sesja 3
Fotografowanie amerykańskich Indian: “Pictorialist Elements in Edward S. Curtis’s Photographic Representation of American Indians” by Mick Gidley
Sesja 4
Fotografowanie ruchu praw obywatelskich: selections from Leigh Raiford, Imprisoned in a Luminous Glare: Photography and the African American Freedom Struggle.
Sesja 5
Fotografowanie linczów: “The Spectator Has a Picture in His Mind to Remember for a Long Time,” Lynching and Spectacle: Witnessing Racial Violence in America, 1890-1940 by Amy Louise Wood
Sesja 6
Fotografie Wojny Secesyjnej: “Albums of War” from Reading American Photographs: Image as History by Alan Trachtenberg
Sesja 7
Projekcja filmu PBS American Photography II + dyskusja
Sesja 8
Social Documentary Photography: “From Sensation to Science: Documentary Photography at the Turn of the Century” by Maren Stange
Sesja 9
Fotografia abstrakcyjna ery konsensusu: Lili Corbus Berner, “Coming in from the Cold: Sid Grossman’s Life in the League”
Sesja 10
Fotografie Zimnej Wojny
Sesja 11
Fotografowanie Amerykańskiego Snu w okresie powojennym: “The Great American Wasteland” by James Guimond
Sesja 12
Fotografie nuklearne: “Watching the Bombs Go Off” by Scott Kirsch
Sesja 13
“How to Face the Gaze” by Kaja Silverman from Cindy Sherman (October Files) ed. Johanna Burton
Sesja 14
Projekcja filmu „PBS American Photography III”+ dyskusja
Sesja 15
OSTATECZNY TERMIN NA ZŁOŻENIE PRACY. Sesja podsumowująca, omówienie prac pisemnych
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
- ma podstawową wiedzę o najważniejszych kierunkach rozwoju fotografii amerykańskiej i jej głównych przedstawicieli
- ma uporządkowaną wiedzę jak zmiany wartości i świadomości Amerykanów odzwierciedlały się w fotografii artystycznej, prasowej i naukowej
- ma lepszą wiedzę na temat historii Stanów Zjednoczonych
Umiejętności
- posiada podstawową umiejętność posługiwania się pojęciami i paradygmatami badawczymi
- potrafi odróżniać i opisywać w fotografii amerykańskiej główne szkoły i tendencje
Umiejętności społeczne
- rozumie znaczenie refleksji nad efektami kulturowymi materiałów wizualnych dla kondycji społeczeństwa demokratycznego
- wykazuję zrozumienie wobec znaczenia obrazu w promowaniu wartosci
- posiada umiejętność współpracy w grupie
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach będzie brana pod uwagę. By osiągnąć wysoką ocenę za kurs, trzeba przychodzić na zajęcia i być punktualnym. W przeciwnym przypadku ostateczna ocena będzie obniżona. Można mieć dwie nieobecności w całym semestrze.
Uczestnictwo w zajęciach: Oczekuje się, że studenci będą aktywnie uczestniczyć w zajęciach, a zatem przygotowanie do zajęć jest kluczowe by osiągnąć sukces na tym kursie.
Testy: Planowane są dwa testy w połowie semestru i na końcu semestru
Końcowy esej: Z końcem semestru każdy ze studentów będzie musiał przedłożyć esej. Należy złożyć ją nim upłynie ostateczny termin. W przeciwnym wypadku będzie bardzo trudno uzyskać wysoką ocenę z kursu. Przyjmę eseje po terminie ale będę zmuszony obniżyć ocenę o jeden stopień za pracy spóżnion o dwa tygodnie i o dwa stopnie za prace spóźnione ponad dwa tygodnie.
Ocenianie: 25% uczestnictwo w zajęciach; 50% testy; 25% końcowy esej
Literatura
1. Janet E. Buerger, “Ultima Thule: American Myth, Frontier, and the Artist-Priest in Early American Photography.” American Art 6.1 (1992): 82-103.
2. Mick Gidley “Pictorialist Elements in Edward S. Curtis’s Photographic Representation of American Indians.” Yearbook of English Studies 24, Ethnicity and Representation in American Literature (1992): 180-192.
3. “The Spectator Has a Picture in His Mind to Remember for a Long Time,” Lynching and Spectacle: Witnessing Racial Violence in America, 1890-1940 by Amy Louise Wood
4. Leigh Raiford, Imprisoned in a Luminous Glare: Photography and the African American Freedom Struggle.
5. Alan Trachtenberg, “Albums of War” from Reading American Photographs: Image as History, Mathew Brady to Walker Evans. New York: Hill & Wang, 1989, pp. 71-118.
6. Maren Stange, “From Sensation to Science: Documentary Photography at the Turn of the Century” Symbols of Ideal Life: Social Documentary Photography in America, 1890-1950, New York: Cambridge University Press, 1989, pp. 1-46
7. Lili Corbus Berner, Chapter 2: “Coming in from the Cold: Sid Grossman’s Life in the League” Photography & Politics in America: From the New Deal into the Cold War, Baltimore: Johns Hopkins UP, 1999, pp. 73-120
8. James Guimond, Chapter 6: “The Great American Wasteland” from American Photography and the American Dream, Chapel Hill, University of North Carolina Press, 1991, pp. 207-244.
9. Scott Kirsch, “Watching the Bombs Go Off”: Photography, Nuclear Landscapes, and Spectator Democracy. Antipode 29.3 (1997): 227-225.
10. “How to Face the Gaze” by Kaja Silverman from Cindy Sherman (October Files) ed. Johanna Burton
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: