- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
After America: Reading the U.S. through Post-apocalyptic Fiction (Po Ameryce: Odczytując USA przez fikcję postapokaliptyczną) 4219-SD0093-OG
Postapokaliptyczne spekulacje często służą jako eksperymenty myślowe, pozwalające wyobrazić sobie to, co pozostaje po — i wyłania się z — upadku cywilizacji. Zamiast traktować koniec świata jako pospolite widowisko, podczas kursu pochylimy się nad postapokaliptyczne narracjami jako formami namysłu nad napięciami, konfliktami i pragnieniami, które kształtują współczesne społeczeństwo amerykańskie. Analizując powieści, filmy i gry wideo, zastanowimy się, w jaki sposób postapokaliptyczne narracje podejmują tematy związane z nierównościami społecznymi, rewolucjami technologicznymi i kryzysem klimatycznym. Dyskusje będą koncentrować się wokół pytań:
• W jaki sposób różne teksty kształtują nasze rozumienie przetrwania i sprawczości?
• Które ciała są chronione, które poświęcane — i z jakiego powodu?
• Jak przedstawienia katastrofy i przetrwania ujawniają ukryte napięcia związane z rasą, płcią, klasą, niepełnosprawnością, narodowością i człowieczeństwem?
• Czy postapokaliptyczne wizje pełnią funkcję ostrzeżeń, fantazji, mechanizmów radzenia sobie — czy może wszystkiego naraz?
U podstaw kursu leży założenie, że wyobraźnia postapokaliptyczna służy jako ważne narzędzie krytyczne — takie, które pomaga we współczesnej kulturze artykułować lęki, konfrontować kryzysy i spekulować na temat przyszłości, jakie mogą wyłonić się ze zniszczonego świata.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu osoby studiujące:
WIEDZA:
• rozwiną szerokie i krytycznie ugruntowane rozumienie amerykańskiej fikcji postapokaliptycznej oraz jej kulturowego, historycznego i politycznego znaczenia
• będą rozumieć, w jaki sposób kwestie takie jak rasa, płeć, klasa, środowisko naturalne i tożsamość narodowa kształtują narracje postapokaliptyczne
• będą zapoznane z głównymi debatami i dyskursami dotyczącymi kryzysuv i wytrwałości, oraz funkcji spekulatywnych narracji we współczesnej kulturze amerykańskiej
UMIEJĘTNOŚCI:
• będą potrafić stosować interdyscyplinarne narzędzia krytyczne do analizy narracji postapokaliptycznych
• będą potrafić formułować krytyczne argumenty dotyczące sposobów, w jakie narracje postapokaliptyczne reprezentują i poddają refleksji społeczeństwo amerykańskie
• będą potrafić identyfikować, wyjaśniać i krytycznie analizować kluczowe pojęcia, ramy teoretyczne i strategie narracyjne istotne dla postapokaliptycznej wyobraźni
KOMPETENCJE:
• będą potrafić efektywnie współpracować w środowisku akademickim, uczestnicząc w dyskusjach grupowych i projektach wymagających syntezy różnorodnych perspektyw interpretacyjnych
• będą wykazywać postawę intelektualnej otwartości i krytycznej ciekawości wobec praktyk spekulatywnych w kulturze amerykańskiej
• będą potrafić rozpoznawać, analizować i jasno artykułować społeczne, polityczne, środowiskowe i etyczne złożoności wpisane w narracje postapokaliptyczne oraz umieszczać te teksty w kontekście kultury Stanów Zjednoczonych
Kryteria oceniania
Składowe oceny:
1) Aktywny udział w zajęciach – 30%
2) Aktywność śródsemestralna –30 %
3) Projekt badawczy – 40%
Ocena końcowa:
• ponad 90% – 5 (97-100% - 5!)
• 84-89% – 4,5
• 76-83% – 4
• 68-75% – 3,5
• 60-67% – 3
Literatura
Wybrane teksty:
Berger, James. "After the End: Representations of Post-Apocalypse." University of Minnesota Press, 1999.
Butler, Octavia E. "Parable of the Sower." Earthseed. Four Walls Eight Windows, 1993.
Cassegård, Carl, and Håkan Thörn. "Post-Apocalyptic Environmentalism: The Green Movement in Times of Catastrophe." Palgrave Macmillan, 2022.
Heffernan, Teresa. "Post-Apocalyptic Culture: Modernism, Postmodernism, and the Twentieth Century Novel." University of Toronto press, 2008.
Herobeat Studios. "Endling: Extinction Is Forever." HandyGames. Windows, Switch, PlayStation 4, Xbox One. 2022.
Kaup, Monika. "New Ecological Realisms: Post-Apocalyptic Fiction and Contemporary Theory." Speculative Realism. Edinburgh University Press, 2021.
Mandel, Emily St John. "Station Eleven." Alfred A. Knopf, 2014.
Meyer, Nicholas, dir. "The Day After." ABC Circle Films, 1983.
Naughty Dog. "The Last of Us." Sony Interactive Entertainment. PlayStation 4. 2013.
Stanton, Andrew, dir. "WALL·E." Walt Disney Pictures, Pixar Animation Studios, FortyFour Studios, 2008.
Watkins, Susan. "Contemporary Women’s Post-Apocalyptic Fiction." Palgrave Studies in Contemporary Women’s Writing. Palgrave
Macmillan UK, 2020. https://doi.org/10.1057/978-1-137-48650-9.
Williams, Paul. "Race, Ethnicity and Nuclear War: Representations of Nuclear Weapons and Post Apocalyptic Worlds." Liverpool University Press, 2018.
Yeates, Robert. "American Cities in Post-Apocalyptic Science Fiction." Modern Americas. UCL Press, 2021.
Lista może zostać zmieniona w późniejszym terminie.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: