American Media (Media amerykańskie) 4219-SD0090
Kurs przedstawia wachlarz mediów amerykańskich od mediów drukowanych przez media elektroniczne po internet. Zajmuje się ich historią poruszając takie zagadnienia jak penny Press, yellow journalism, network, syndykat, interaktywność, itd. Takie podejście pozwoli studentom zrozumieć procesy rządzące mediami, warunkujące ich rozwój, oraz pomoże umiejscowić je w szerszej perspektywie społeczno-kulturowej. Ponadto, spojrzymy na media jako na instytucje życia politycznego, ekonomicznego i społeczno-kulturowego dyskutując ich związki z agencjami rządowymi, rynkowymi, grupami nacisku itp. Podejście historyczno-instytucjonalne uzupełni spojrzenie na współczesne media: najpopularniejsze formaty i programy oraz ich wpływ na odbiorców.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci będą posiadali pogłębioną wiedzę na temat mediów amerykańskich. Będą w stanie wyróżnić podstawowe etapy ich rozwoju. Będą znać, rozumieć i samodzielnie używać pojęć określających struktury i działanie mediów. Studenci będą samodzielnie identyfikować, definiować i wyjaśniać podstawowe formaty programów, umiejscawiać je w historii mediów oraz prześledzić ich rozwój bądź upadek. Kurs ma także na celu uświadomienie wagi i potrzeby edukacji medialnej niezbędnej do samodzielnego, świadomego i krytycznego odbioru treści medialnych oraz rozumienia współczesnego środowiska mediów. Ponadto studenci będą przygotowani do analizy, interpretacji i oceny nowych treści i formatów medialnych będących konsekwencją ich rozwoju. Będą także ćwiczyć wyrażanie swoich krytycznych opinii w mowie i piśmie w języku angielskim.
Kryteria oceniania
Studenci będą oceniani na podstawie aktywnego uczestnictwa w dyskusjach na podstawie przydzielonych lektur(15 pt). Oceniana będzie praca na zajęciach (w parach i grupach - 15 pt). Studenci będą proszeni o przedstawienie trzech pisemnych wypowiedzi dotyczących omawianego materiału medialnego (pracując na źródłach)(3 x 15 = 45 pt). W trakcie semestru odbędzie się test (25 pt). Za pełna frekwencje można otrzymać dodatkowe 5 pt.
Literatura
Bliss, Edward. Now the News: The Story of Broadcast Journalism. NY: Columbia University Press, 1991.
Emery, Edwin, and Michael Emery. The Press and America: An Interpretive History of the Mass Media. 9th ed. Boston: Allyn and Bacon, 2000.
Gomery, Douglas. A History of Broadcasting in the United States. Wiley-Blackwell, 2008.
Gonzales, Juan and Joseph Torres. News for All the People: The Epic Story of Race and the American Media. Verso, 2011.
Mass Communication, Media, and Culture: An Introduction to Mass Communication. University of Minnesota Libraries Publishing, 2016.
Roman, James. From Daytime to Primetime: The History of American Television. Greenwood, 2005.
Sterling, Christopher H. Stay Tuned: A History of American Broadcasting. Lawrence Erlbaum Ass. 2002.
Sloan, David Wm., and James D. Startt, eds. The Media in America: A History. Northport, Al: Vision Press, 1996.
Sylvia IV, J.J. Introduction to Communication and Media Studies. ROTEL, 2024
Zamith, Rodrigo. The American Journalism Handbook: Concepts, Issues, and Skills. UMass, 2022
Additionally articles from journals and other media sources on current media affairs.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: