American Media (Media amerykańskie) 4219-SD0090
Kurs przedstawia wachlarz mediów amerykańskich od mediów drukowanych przez media elektroniczne po internet. Zajmuje się ich historią poruszając takie zagadnienia jak peeny Press, yellow journalism, network, syndykat, interaktywność, itd. Takie podejście pozwoli studentom zrozumieć procesy rządzące mediami, warunkujące ich rozwój, oraz pomoże umiejscowić je w szerszej perspektywie społeczno-kulturowej. Prezentacja ważniejszych formatów i programów radiowych i telewizyjnych zaznajomi studentów z kulturą mediów amerykańskich. Ponadto, spojrzymy na media jako na instytucje życia politycznego, ekonomicznego i społeczno-kulturowego dyskutując ich związki z agencjami rządowymi, rynkowymi, grupami nacisku itp. Podejście historyczno-instytucjonalne uzupełni spojrzenie na współczesne media: najpopularniejsze formaty i programy oraz ich wpływ na odbiorców.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci będą posiadali pogłębioną wiedzę na temat mediów amerykańskich. Będą w stanie wyróżnić podstawowe etapy ich rozwoju. Będą znać, rozumieć i samodzielnie używać pojęć określających struktury i działanie mediów. Studenci będą samodzielnie identyfikować, definiować i wyjaśniać podstawowe formaty programów, umiejscawiać je w historii mediów oraz prześledzić ich rozwój bądź upadek. Kurs ma także na celu wyrobienie w młodych ludziach media literacy, tak, aby posiadali narzędzia do samodzielnego i krytycznego odbioru treści medialnych, rozumieli współczesne środowisko mediów, potrafili krytycznie oceniać kwestie z zakresu etyki, rozumieli mechanizmy stereotypizacji, subiektywnej/obiektywnej reprezentacji. Ponadto studenci będą przygotowani do analizy, interpretacji i oceny nowych treści i formatów medialnych będących konsekwencją ich rozwoju.
Kryteria oceniania
Students will be graded on account of their active participation in the class discussions based on assigned readings. They will contribute three written responses to actual media material discussed in class (working on primary media sources). Two tests: midterm and final will take place during the semester. Additionally, there will be a possibility for an oral presentation of some over-the-syllabus material.
Literatura
Altschull, J. Herbert. Agents of Power: The Role of the News Media in Human Affairs. New York: Longman, 1984.
Bliss, Edward. Now the News: The Story of Broadcast Journalism. NY: Columbia University Press, 1991.
Curran, James, and Michael Gurevitch, eds. Mass Media and Society. 2nd ed. New York: Arnold, 1997.
Emery, Edwin, and Michael Emery. The Press and America: An Interpretive History of the Mass Media. 9th ed. Boston: Allyn and Bacon, 2000.
Fairclough Norman. Media Discourse. New York: Edward Arnold, 1995.
Gittlin, Todd. Watching Television: A Pantheon Guide to Popular Culture. New York, Pantheon Books, 1986.
Goldberg, Robert, and Gerald Jay. Anchors: Brokaw, Jennings, Rather and the Evening News. Secaucus, NJ: Carol Publishing Group, 1990.
Goodwin, Andrew, and Garry Whannel. Understanding Television. NY: Routledge, 1990.
Gross, Lynne S. See/Hear: An Introduction to Broadcasting. Dubuque, Io: Wm. C. Brown, 1979.
Horowitz, David, and Laurence Jarvik. Public Broadcasting and the Public Trust. LA: Center for the Study of Popular Culture. 1995.
Patten, David. Newspapers and New Media. White Plains, NY: Knowledge Industry Publications, 1986.
Schudson, Michael, Discovering the News: A Social History of American Newspapers. Basic Books, 1978.
Sloan, David Wm., and James D. Startt, eds. The Media in America: A History. Northport, Al: Vision Press, 1996.
Sobchack, Vivian, ed. The persistence of History: Cinema, Television and the Modern Event. NY: Routledge, 1996.
Tichi, Cecelia. Electronic Hearth: Creating an American Television Culture. NY: Oxford University Press, 1991.
Additionally articles from journals and other media sources on current media affairs.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: