Contemporary American Performing Arts (Współczesne Sztuki Performatywne) 4219-SD0089
Kurs bada różnorodne formy performansu na styku dyscyplin, takich jak teatr, taniec, muzyka, multimedia i sztuki wizualne, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów, w jakich „performance” był wykorzystywany do angażowania kwestii społecznych i kulturowych w obu Amerykach. Kurs analizuje performatywność zarówno jako pojęcie artystyczne, jak i społeczno-kulturowe, przyglądając się temu, jak działania, ruchy i słowa kształtują tożsamość, wspólnotę i politykę. Poprzez krytyczne lektury, oglądanie przedstawień na żywo lub nagrań oraz/lub działania twórcze, studenci zapoznają się z różnorodnymi dziełami sztuki performatywnej z Ameryki, które odzwierciedlają złożoności współczesnego życia. Kurs oferuje kompleksowe zrozumienie tego, jak praktyki performatywne wpływają na amerykańskie społeczeństwo i je odzwierciedlają. Jego celem jest wyposażenie studentów zarówno w narzędzia analityczne, jak i twórcze do pracy z bogatym i dynamicznym światem współczesnych sztuk performatywnych.
Program kursu:
• Wprowadzenie do sztuk performatywnych i performatywności
• Współczesny teatr amerykański / teatr eksperymentalny
• Ciało ekspresyjne we współczesnym performansie
• Taniec i performans oparty na ruchu / taniec i ruch jako komentarz społeczno-polityczny
• Performans interdyscyplinarny, eksperymentalny i hybrydowy
• Spoken word, muzyka i performans polityczny
• Performans immersyjny, partycypacyjny i site-specific
• Tożsamość, płeć, queerowość i ciało
• Performans „zaangażowany”; protest, aktywizm, performans ekologiczny i środowiskowy
• Performans multimedialny i cyfrowy
• Rola mediów społecznościowych we współczesnym performansie
• Przyszłość sztuk performatywnych – dyskusja otwarta
• Projekty końcowe i prezentacje
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
• Identyfikowanie i wyjaśnianie kluczowych teorii performatywności i performansu, w tym podstawowych koncepcji uczonych takich jak J.L. Austin, Judith Butler i Richard Schechner.
• Opisanie historycznych i społeczno-politycznych kontekstów kształtujących współczesne amerykańskie sztuki performatywne.
• Analiza związku między performansem a kwestiami takimi jak rasa, płeć, tożsamość, aktywizm i zmiany klimatyczne.
• Rozróżnianie różnych form performansu i mediów, w tym teatru, tańca, spoken word, sztuki performatywnej, multimediów oraz działań site-specific.
• Ocena wpływu technologii cyfrowych, globalizacji i mediów społecznościowych na współczesne praktyki performatywne.
Umiejętności:
• Krytyczna analiza występów na żywo lub nagrań z użyciem odpowiednich ram teoretycznych i terminologii.
• Stosowanie podejść interdyscyplinarnych do badania sztuk performatywnych, integrujących wiedzę z zakresu studiów kulturowych, gender studies, humanistyki środowiskowej i teorii mediów.
• Tworzenie oryginalnych prac analitycznych lub twórczych opartych na performansie, odpowiadających na tematy społeczno-polityczne.
• Kuratorowanie i prezentowanie projektu końcowego (twórczego lub analitycznego) z jasnością, oryginalnością i głębią refleksji.
Kompetencje społeczne i interpersonalne:
• Udział w pełnym szacunku i merytorycznym dialogu na temat wrażliwych kwestii kulturowych i politycznych poruszanych w performansie.
• Efektywna współpraca w ramach dyskusji grupowych, sesji krytyki rówieśniczej oraz (jeśli dotyczy) warsztatów twórczych lub występów.
• Okazywanie kompetencji kulturowej i empatii podczas analizy lub tworzenia dzieł performatywnych powiązanych z tożsamościami i społecznościami marginalizowanymi.
• Artykułowanie świadomych opinii na temat etycznych aspektów reprezentacji, uczestnictwa i aktywizmu w performansie.
• Wnoszenie przemyślanych refleksji do wspólnych dociekań podczas dyskusji, analiz występów na żywo oraz prezentacji projektów.
Kryteria oceniania
• Udział w zajęciach i dyskusjach (20%)
• Wkład w pracę w małych grupach (10%)
• Prezentacja na wybrany temat (20%)
• Finałowy projekt kreatywny z objaśnieniem koncepcji
lub praca analityczna (40%)
• Obecność na zajęciach (10%)
100-88% =5
87-73% = 4
72-57% = 3
56-0% = 2
Literatura
Auslander, Philip. Liveness: Performance in a Mediatized Culture. Routledge, 1999.
Austin, J.L. How to Do Things with Words. Harvard University Press, 1975.
Butler, Judith. Gender Trouble. Routledge, 1990.
Carlson, Marvin. Performance: A Critical Introduction. Routledge, 2004.
Fischer-Lichte, E. The Transformative Power of Performance. Routledge, 2008.
Jackson, S. Social Works: Performing Art, Supporting Publics. Routledge, 2011.
Machon, J. Immersive Theatres: Intimacy and Immediacy in Contemporary Performance. Palgrave, 2013.
Muñoz, José Esteban. Cruising Utopia: The Then and There of Queer Futurity. NYU Press, 2009.
Phelan, Peggy. Unmarked: The Politics of Performance. Routledge, 1993.
Roman, D. Performance in America. Contemporary U.S. Culture and the Performing Arts. Duke University Press, 2005
Schechner, Richard. Performance Studies: An Introduction. Routledge, 2013.
Taylor, Diana. The Archive and the Repertoire. Duke University Press, 2003.
Rekomendowane lektury, muzyka, filmy, podcasty i artykuły będą dostępne po rozpoczęciu kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: