Female Gaze: American Art and Visual Culture after 1970 (Female Gaze: północno amerykańska sztuka i kultura wizualna od lat 70. XX wieku do współczesności) 4219-SD0087
Podczas zajęć skupimy się na teorii kobiecego spojrzenia w odniesieniu do koncepcji męskiego spojrzenia
zaproponowanej przez teoretyczkę filmu, krytyczkę i artystkę Laurę Mulvey. Przyjrzymy się różnym sposobom
konstruowania bohaterek, relacji, a także obrazów i narracji wizualnej w północnoamerykańskich sztukach
wizualnych i performatywnych oraz kinie od drugiej połowy XX wieku do dziś. Przyglądając się dziełom sztuki i
czytając krytyczne i teoretyczne eseje, będziemy wspólnie prowadzić badania nad teorią kobiecego spojrzenia, która
może otworzyć pole widzenia i wyobraźni na różne nienormatywne konstrukcje zarówno osoby patrzącej, osoby
widzianej lub oglądanej, a przede wszystkim naszych zbiorowych sposobów widzenia.
Zapoznamy się z pracami następujących artystek: Martha Rosler, Cindy Sherman, Carolee Schneemann, Zoe
Leonard, Carrie Mae Weems, Susan Meiselas, Mierle Laderman Ukeles, Ana Mendieta i in.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
* Osoba studiująca zna podstawowe teorie i koncepcje z zakresu studiów nad płcią kulturową, kultury wizualnej i
sztuki współczesnej.
* Potrafi wskazać utwory, osoby artystyczne i wystawy istotne dla kultury wizualnej Stanów Zjednoczonych drugiej
połowy XX i XXI wieku
* Posiada wiedzę na temat głównych kierunków dyskusji i sporów dotyczących feminizmu drugiej fali, szczególnie
w obszarze reprezentacji, obrazu, pola sztuk wizualnych i performatywnych z uwzględnieniem ich kontekstu
historycznego oraz społeczno-kulturowych uwarunkowań.
* Posiada wiedzę na temat aktywizmu feministycznego w obszarze sztuki i towarzyszących mu teorii.
Umiejętności:
* Osoba studiująca potrafi interpretować wybrane działa sztuki i zjawiska kultury wizualnej w Stanach
Zjednoczonych w odniesieniu do studiów nad płcią kulturową i teorii feministycznych.
* Potrafi wykorzystać teorie i koncepcje z zakresu studiów nad płcią kulturową do analizowania zjawisk w polu
kultury wizualnej. Potrafi ocenić wpływ tych zjawisk na kształtowanie się tożsamości, narracji oraz praktyk
feministycznych.
* Potrafi samodzielnie formułować pytania badawcze oraz zaproponować odpowiednie metody i narzędzia do ich
badania i analizy, wykorzystując umiejętność krytycznego myślenia oraz znajomość specyfiki analizowanego na
zajęciach tematu.
* Potrafi w krytyczny i zaangażowany sposób analizować wyniki badań oraz teksty z zakresu studiów nad
kulturą wizualną i płcią kulturową, uwzględniając różne perspektywy teoretyczne i kontekstualne.
Kompetencje:
* Osoba studiująca angażuje się w dyskusję, formułuje własne tezy, umiejętnie je uzasadnia oraz odnosi się do
argumentów i tez przedstawianych przez innych uczestników dyskusji, wykazując się umiejętnością prowadzenia
krytycznego dialogu.
* Zbiera, analizuje i interpretuje dane, a następnie potrafi przedstawić je w formie wypowiedzi tekstowo-wizualnej,
zachowując odpowiednią strukturę oraz jasność argumentacji.
* Potrafi samodzielnie przygotować prezentację multimedialną, która w syntetyczny sposób przedstawia zebrane
informacje.
* Staje się bardziej krytyczną wobec wytworów kultury wizualnej i sztuki współczesnej, ze szczególnym
uwzględnieniem polityki reprezentacji płciowości i ciała.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach (dozwolone 2 nieobecności) – 40%
Udział w projekcie badawczym i przedstawienie jego wyników – 60%
Literatura
• Art After 1900. Modernism. Antimodernism. Postmodernism, Yve-Alain Bois, Benjamin H. D. Buchloh,
David Joselit, Hal Foster, Rosalind Krauss, Thames & Hudson 2004
• A Companion to Contemporary Art since 1945, red. Amelia Jones, Oxford 2006.
• Feminist Avant-Garde: Art of the 1970s in the Sammlung Verbund Collection, Vienna 2016
• Emma Lewis, Photography - A Feminist History, London 2023
• Roxana Marcoci, Our Selves: Photographs by Women Artists, New York 2022
• Laura Mulvey, Visual Pleasure and Narrative Cinema, Screen 1975
• Martha Rosler, Decoys and Disruptions. Selected Writings, 1975–2001, MIT Press 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: