- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
New Hollywood Cinema: Texts and Contexts (Nowe Hollywood: Teksty i Konteksty) 4219-SD0086-OG
Kurs stanowi krytyczne spojrzenie na jeden z najbardziej wpływowych okresów w historii amerykańskiego kina: drugą połowę lat 60. i dekadę lat 70. W tym czasie uległo ono drastycznym przeobrażeniom na poziomie procesu produkcji, stylu, reprezentacji przemocy, ideologii i statusu reżyserów. Zbudowane na gruzach klasycznego Hollywood, Nowe Hollywood było luźno zdefiniowanym ruchem kierowanym przez ambitnych reżyserów, którzy przejęli odkrycia francuskiej Nowej Fali i często uważali się za prawdziwych autorów filmowych. Zmiany społeczne i demograficzne wpłynęły na pojawienie się nowego typu publiczności, która szukała ambitnych amerykańskich filmów poruszających ważne, dotychczas zakazane lub represjonowane tematy. Rezultatem tych zmian było to, co niektórzy historycy nazywają „ostatnim amerykańskim seansem filmowym” - moment, kiedy dojrzałe medium zyskało na społecznym znaczeniu i stworzyło szereg ponadczasowych, bezkompromisowych portretów amerykańskiego społeczeństwa.
Kurs obejmuje analizę i kontekstową interpretację szeregu najbardziej wpływowych filmów Nowego Hollywood, w tym „Nocnego kowboja”, „Francuskiego łącznika”, „Harolda i Maude”, „Taksówkarza”, „Syndykatu zbrodni” i „Rozmowy” oraz przełomowych przykładów kina kobiecego („Wanda”, Przyjaciółki”) i kina afroamerykańskiego („Drzewo wiadomości”, „Sounder”). Eseje i lektury towarzyszące wprowadzą kluczowe terminy filmoznawcze i pogłębią rozumienie historycznych i kulturowych aspektów tego okresu.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka:
1. WIEDZA
- posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą kina, historii i kultury amerykańskiej XX wieku;
- rozumie język filmu - potrafi rozpoznać kluczowe techniki i elementy „gramatyki” kina amerykańskiego jako sztuki narracyjnej rozwijającej się w wielokulturowym społeczeństwie;
- rozumie specyfikę amerykańskiego przemysłu filmowego jako gałęzi narodowej gospodarki oraz zna podstawowe zasady prawa autorskiego;
- zna najważniejsze filmy hollywoodzkie oraz ich interpretacje.
2. UMIEJĘTNOŚCI
- umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi i stosować je w analizie filmu;
- potrafi formułować krytyczne argumenty w odniesieniu do kina hollywoodzkiego;
- potrafi powiązać kino hollywoodzkie z procesami społecznymi i kulturowymi zachodzącymi w Stanach Zjednoczonych oraz z dominującymi w społeczeństwie systemami normatywnymi;
- umie przygotowywać i wygłaszać prezentacje poświęcone historii kina amerykańskiego z użyciem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych oraz filmoznawczej terminologii w języku angielskim;
- potrafi przeprowadzić kwerendę oraz zaplanować i napisać pracę akademicką w zakresie filmoznawstwa amerykanistycznego.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- potrafi współpracować z grupą, brać aktywny udział w dyskusjach;
- jest otwarty/a na rozmaite i poparte argumentami interpretacje konkretnych filmów, a także na różne wizje kultury i społeczeństwa USA;
- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
Od studentów/ek wymagam regularnego przygotowywania się do zajęć (oglądanie filmów, czytanie lektur), obecności na zajęciach i udziału w dyskusjach (dopuszczalne są dwie nieobecności), wykonywania zadań na platformie Kampus, przygotowania prezentacji w grupach oraz napisania eseju końcowego.
Ocena z zajęć zależy od ocen cząstkowych za:
1) aktywny udział w zajęciach, bieżące zadania – 25%
2) prezentację w grupach – 30%
3) esej końcowy (analiza wybranego filmu; 5-6 stron) – 45%
Ocena ostateczna (składająca się z powyższych komponentów):
• ponad 95% – 5!
• 86-95% – 5
• 81-85% – 4+
• 76-80% – 4
• 70-75% – 3+
• 60-69% – 3
Literatura
Biskind, Peter. Easy Riders, Raging Bulls : How the Sex-Drugs-and-Rock-'n'-Roll Generation Saved Hollywood. New York :Simon & Schuster, 1998.
Casper, Drew. The Hollywood Film, 1963-1976: Years of Revolution and Reaction. Malden, MA and London: Wiley-Blackwell, 2011.
Clover, Carol J. Men, Women, and Chain Saws: Gender in the Modern Horror Film. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1992.
Elsaesser, Thomas, Alexander Horwath and Noel King, eds. The Last Great American Picture Show: New Hollywood Cinema in the 1970s. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2004
Grant, Barry Keith, ed. Film Genre Reader IV. Austin: University of Texas Press, 2012.
Guerrero, Ed. Framing Blackness: The African American Image in Film. Philadelphia: Temple University Press, 1993.
Hunter, Aaron and Martha Shearer, eds. Women and New Hollywood: Gender, Creative Labor, and 1970s American Cinema, New Brunswick: Rutgers University Press, 2023.
King, Geoff, New Hollywood Cinema. New York: Columbia University Press, 2002.
Kirshner, Jonathan. Hollywood's Last Golden Age: Politics, Society, and the Seventies Film in America. Ithaca, NY: Cornell University Press, 2012.
Krämer, Peter and Yannis Tzioumakis, eds. The Hollywood Renaissance: Revisiting American Cinema’s Most Celebrated Era. New York and London: Bloomsbury, 2018.
Krämer, Peter. The New Hollywood: From Bonnie and Clyde to Star Wars. London and New York: Wallflower, 2005.
Lewis, Jon. Hollywood v. Hard Core: How the Struggle Over Censorship Created the Modern Film Industry. NYU Press, 2002.
Sarris, Andrew. The American Cinema: Directors and Directions, 1929-1968. E. P. Dutton, 1968.
Tarantino, Quentin. Cinema Speculation. New York: HarperCollins, 2022.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: