- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Mass Production of the Senses: Hollywood and Modernity (Masowe wytwarzanie doświadczenia zmysłowego: Hollywood i nowoczesność) 4219-SD0081-OG
Jaką rolę odegrało kino w kształtowaniu współczesnych Stanów Zjednoczonych? W jaki sposób filmy hollywoodzkie – masowo produkowana sztuka, która osiągnęła globalną popularność – pomogły zdefiniować ciągle zmieniające się znaczenie „amerykańskości”? Kurs analizuje pojęcia nowoczesności i modernizmu oraz ich powiązania z historią kina amerykańskiego. Omówiony zostanie zarówno sposób, w jaki Hollywood tematyzowało modernizację (urbanizację, rozwój korporacyjnej Ameryki i kultury konsumpcyjnej), jak i fakt, że samo kino było nowoczesnym wynalazkiem, zdolnym do oddania doświadczenia nowoczesności. Przeanalizujemy formalne i kulturowe aspekty szeregu kluczowych filmów krótko- i pełnometrażowych, w tym "Jeszcze wyżej", "Wschód słońca", "Jestem zbiegiem", "Dzisiejsze czasy", "Podwójne ubezpieczenie", "Północ północny zachód", "Ojciec chrzestny", "Sieć", "Taksówkarz" i "Wilk z Wall Street" (lista może ulec zmianie). Koncepcja „wernakularnego modernizmu” Miriam Bratu Hansen pomoże nam zrozumieć, jak kino amerykańskie stworzyło nowy, ważny język zdolny do wyrażania zachwytów i niepokojów szybko rozwijającego się społeczeństwa.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka:
1. WIEDZA
- posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą kina, historii i kultury amerykańskiej XX wieku;
- rozumie język filmu - potrafi rozpoznać kluczowe techniki i elementy „gramatyki” kina amerykańskiego jako sztuki narracyjnej rozwijającej się w wielokulturowym społeczeństwie;
- rozumie specyfikę amerykańskiego przemysłu filmowego jako gałęzi narodowej gospodarki oraz zna podstawowe zasady prawa autorskiego;
- zna kluczowe terminy i teorie z obszaru amerykańskiego filmoznawstwa
- zna najważniejsze filmy hollywoodzkie oraz ich interpretacje.
2. UMIEJĘTNOŚCI
- umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi i stosować je w analizie filmu;
- potrafi formułować krytyczne argumenty w odniesieniu do kina amerykańskiego;
- potrafi powiązać kino hollywoodzkie z procesami społecznymi i kulturowymi zachodzącymi w Stanach Zjednoczonych oraz z dominującymi w społeczeństwie systemami normatywnymi;
- umie przygotowywać i wygłaszać prezentacje poświęcone historii kina amerykańskiego z użyciem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych oraz filmoznawczej terminologii w języku angielskim;
- potrafi przeprowadzić kwerendę oraz zaplanować i napisać pracę akademicką w zakresie filmoznawstwa amerykanistycznego.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- potrafi współpracować z grupą, brać aktywny udział w dyskusjach;
- jest otwarty/a na rozmaite i poparte argumentami, krytyczne interpretacje konkretnych filmów, a także na różne wizje kultury i społeczeństwa USA;
- potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą podczas kursu, aby formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
Od studentów/ek wymagam regularnego przygotowywania się do zajęć (oglądanie filmów, czytanie lektur), obecności na zajęciach i udziału w dyskusjach (dopuszczalne są dwie nieobecności), przygotowania prezentacji w grupach oraz napisania eseju końcowego.
Ocena z zajęć zależy od ocen cząstkowych za:
1) aktywny udział w zajęciach – w 20%
2) prezentację w grupach – 30%
3) projekt końcowy (analiza wybranego filmu) - 50%
Ocena ostateczna (składająca się z powyższych komponentów):
• ponad 95% – 5!
• 86-95% – 5
• 81-85% – 4+
• 76-80% – 4
• 70-75% – 3+
• 60-69% – 3
Literatura
Belton, John. American Cinema/American Culture. New York: McGraw-Hill, 2012.
Berman, Marshall. All That Is Solid Melts Into Air: The Experience of Modernity. New York: Penguin Books, 1988.
Caddoo, Cara. Envisioning Freedom: Cinema and the Building of Modern Black Life. Cambridge and London: Harvard University Press, 2014.
Charney, Leo and Vanessa R. Schwartz, eds. Cinema and the Invention of Modern Life. Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press, 1995.
Corrigan, Timothy, Patricia White and Meta Mazaj, eds. Critical Visions in Film Theory: Classic and Contemporary Readings. Boston: Bedford/St. Martin's, 2011.
Doherty, Thomas. Pre-Code Hollywood: Sex, Immorality, and Insurrection in American Cinema, 1930–1934. New York: Columbia University Press, 1999.
Friedberg, Anne. Window Shopping: Cinema and the Postmodern. Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press, 1993.
Gledhill, Christine and Linda Williams, eds. Reinventing Film Studies. London: Arnold, 2000.
Grant, Barry Keith, ed. Film Genre Reader IV. Austin: University of Texas Press, 2012.
Lewis, Jon. Hollywood v. Hard Core: How the Struggle Over Censorship Created the Modern Film Industry. New York: NYU Press, 2002.
Pomerance, Murray, ed. Cinema and Modernity. New Brunswick, New Jersey and London: Rutgers University Press, 2006.
Sklar, Robert. Movie-Made America: A Cultural History of American Movies. New York: Vintage Book, 1994.
Whissel, Kristen. Picturing American Modernity: Traffic, Technology, and the Silent Cinema. Durham and London: Duke University Press, 2008.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: