- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Keywords in US Film Studies (Kluczowe pojęcia w amerykańskim filmoznawstwie) 4219-SD0076-OG
Kurs skupia się na kluczowych terminach i teoriach, które ukształtowały amerykańskie kino i amerykańskie filmoznawstwo. System gwiazd i system studyjny, męskie spojrzenie, modernizm wernakularny, gatunki, klasyczny Hollywood, Kodeks Produkcyjny, zimna wojna, Nowe Hollywood, blockbustery, kino afroamerykańskie, kino feministyczne i kino niezależne to tylko niektóre problemy i tematy, którymi się zajmiemy. Kurs kładzie również nacisk na kulturowe i polityczne konteksty wpływające na amerykańskie kino na przestrzeni XX wieku. Analiza esejów teoretycznych i źródeł historycznych zostanie uzupełniona omówieniem wybranych filmów (np. Człowiek z blizna, Siła zła, Tańcz, dziewczyno, tańcz, Chłodnym okiem, Dzika banda, Świt żywych trupów, Czas apokalipsy, Córki pyłu, Moje własne Idaho – lista może ulec zmianie). „Kluczowe pojęcia w amerykańskim filmoznawstwie” mają na celu zapewnienie studentom niezbędnego zaplecza teoretycznego i narzędzi, które pozwolą im studiować film w kontekście akademickim.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka:
1. WIEDZA
- posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą kina, historii i kultury amerykańskiej XX wieku;
- rozumie język filmu - potrafi rozpoznać kluczowe techniki i elementy „gramatyki” kina amerykańskiego jako sztuki narracyjnej rozwijającej się w wielokulturowym społeczeństwie;
- rozumie specyfikę amerykańskiego przemysłu filmowego jako gałęzi narodowej gospodarki oraz zna podstawowe zasady prawa autorskiego;
- zna kluczowe terminy i teorie z obszaru amerykańskiego filmoznawstwa
- zna najważniejsze filmy hollywoodzkie oraz ich interpretacje.
2. UMIEJĘTNOŚCI
- umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi i stosować je w analizie filmu;
- potrafi formułować krytyczne argumenty w odniesieniu do kina amerykańskiego;
- potrafi powiązać kino hollywoodzkie z procesami społecznymi i kulturowymi zachodzącymi w Stanach Zjednoczonych oraz z dominującymi w społeczeństwie systemami normatywnymi;
- umie przygotowywać i wygłaszać prezentacje poświęcone historii kina amerykańskiego z użyciem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych oraz filmoznawczej terminologii w języku angielskim;
- potrafi przeprowadzić kwerendę oraz zaplanować i napisać pracę akademicką w zakresie filmoznawstwa amerykanistycznego.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- potrafi współpracować z grupą, brać aktywny udział w dyskusjach;
- jest otwarty/a na rozmaite i poparte argumentami, krytyczne interpretacje konkretnych filmów, a także na różne wizje kultury i społeczeństwa USA;
- potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą podczas kursu, aby formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
Od studentów/ek wymagam regularnego przygotowywania się do zajęć (oglądanie filmów, czytanie lektur), obecności na zajęciach i udziału w dyskusjach (dopuszczalne są dwie nieobecności), przygotowania prezentacji w grupach oraz napisania eseju końcowego.
Ocena z zajęć zależy od ocen cząstkowych za:
1) aktywny udział w zajęciach – w 20%
2) prezentację w grupach – 30%
3) esej końcowy (analiza wybranego filmu; 5-6 stron) - 50%
Ocena ostateczna (składająca się z powyższych komponentów):
• ponad 95% – 5!
• 86-95% – 5
• 81-85% – 4+
• 76-80% – 4
• 70-75% – 3+
• 60-69% – 3
Literatura
Belton, John. American Cinema/American Culture. New York: McGraw-Hill, 2012.
Corrigan, Timothy, Patricia White and Meta Mazaj, eds. Critical Visions in Film Theory: Classic and Contemporary Readings. Boston: Bedford/St. Martin's, 2011.
Doherty, Thomas. Pre-Code Hollywood: Sex, Immorality, and Insurrection in American Cinema, 1930–1934. New York: Columbia University Press, 1999.
Dyer, Richard. Only Entertainment. London: Routledge, 2005.
Grant, Barry Keith, ed. Film Genre Reader IV. Austin: University of Texas Press, 2012.
Lewis, Jon. Hollywood v. Hard Core: How the Struggle Over Censorship Created the Modern Film Industry. NYU Press, 2002.
Mulvey, Laura. Visual and Other Pleasures. Houndmills, Basingstoke, Hampshire and New York: Palgrave, 1989.
Rich, B. Ruby. New Queer Cinema: The Director’s Cut. Durham and London: Duke University Press, 2013.
Ray, Robert B. A Certain Tendency of the Hollywood Cinema, 1930-1980. Princeton: Princeton University Press, 1985.
Shohat, Ella and Robert Stam. Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the Media. London and New York: Routledge, 2014.
Smyth, Jennifer E. Nobody's Girl Friday: The Women Who Ran Hollywood. New York: Oxford University Press, 2018.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: