The American Photobook (Amerykańska fotoksiążka) 4219-SD0075
W ramach tego kursu przyjrzymy się powstaniu amerykańskiej książki fotograficznej jako odnoszącej sukcesy formy sztuki i filaru amerykańskiego świata wydawniczego. Podczas zajęć zidentyfikujemy kluczową rolę wsparcia, jaką amerykańskie postacie literackie często udzielały w tym procesie, aby nadać projektom fotograficznym atmosferę szacunku i powagi, gdy były one postrzegane jako coś innego. Zobaczymy również, w jaki sposób, gdy książka fotograficzna stała się uznanym gatunkiem, fotografowie zaczęli odkrywać możliwości, jakie literatura i pisarstwo wernakularne oferowały w celu poszerzenia znaczenia ich pracy.
Kurs skupi się na książkach fotograficznych, które łączą pisanie i fotografię na nowe sposoby, w dwóch grupach tematycznych: "amerykański dom" i "amerykański krajobraz". Seminarium identyfikuje The Americans (1959) Roberta Franka jako klasyk definiujący formę, który wpłynął na wiele późniejszych książek fotograficznych. Przeanalizujemy jednak również warunki powstania tego klasyka, jego początkowo nieudaną premierę we Francji (1958) jako książki esejów, której towarzyszyły fotografie jako ilustracje, wpływ Walkera Evansa na książkę, a także próby pisania opowiadań i czasopism przez Walkera Evansa. Stanie się jasne, że amerykańskie pisarstwo i amerykańska fotografia (pisanie światłem) krzyżowały się w interesujący sposób w XX wieku, mieszając się, co znalazło swoją ostateczną formę w książce fotograficznej.
Projekty, którym przyjrzymy się podczas kursu, obejmują Pictures from Home Larry'ego Sultana, The Kitchen Table Series Carrie Mae Weems, Niagara Aleca Sotha i The Sweet Flypaper of Life Roya McCaravy. Wszystkie z nich w fascynujący sposób wykorzystują literaturę, czy to jako paratekst, materiał archiwalny, czy też literaturę napisaną przez samych fotografów. Podczas pracy nad klastrami tematycznymi "Dom" i "Krajobraz" uwzględnimy źródła literackie z tego okresu (np. Raymond Carver, Rachel Kushner), aby porównać i skontrastować je z książkami fotograficznymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student zna różne sposoby, w jakie książka fotograficzna była wykorzystywana do eksploracji amerykańskiej tożsamości od okresu powojennego do współczesności, a także rolę, jaką w tej eksploracji odegrała literatura amerykańska.
- Student zna kluczowych fotografów z tego okresu oraz sposób, w jaki tworzyli swoje projekty, rozwijali swoje cele estetyczne i byli zarówno przyciągani, jak i odpychani przez słowa na piśmie jako kulę, na której rozwijali swoją pracę.
- Uczeń zna znaczącą rolę, jaką amerykańskie postacie literackie odegrały w ustanowieniu książki fotograficznej jako poważnego gatunku sztuki.
Umiejętności:
- Uczeń potrafi zastanowić się nad tym, w jaki sposób fotoksiążka powstała jako konstrukt kulturowy w drugiej połowie XX wieku i jak została następnie zmieniona / rozwinięta / skrytykowana przez fotografów, na których się skupiamy.
- Student potrafi krytycznie ocenić estetyczną i kulturową wartość książki fotograficznej pod względem jej zdolności do dokumentowania amerykańskiego doświadczenia, identyfikując mocne i słabe strony projektów fotograficznych w ich zdolności do reprezentowania kultury amerykańskiej.
- Student potrafi napisać pracę semestralną, która wykazuje jasne zrozumienie materiału kursu i rozwija dobrze uargumentowane stanowisko na temat jednej lub kilku książek fotograficznych omawianych na seminariach.
Kompetencje społeczne:
- Student uczestniczy w prezentacjach grupowych i potrafi umiejętnie prezentować w języku angielskim.
- Student bierze udział w debatach dotyczących sztuki fotograficznej na zajęciach.
Kryteria oceniania
Udział w zajęciach - 25 pkt
Prezentacje studentów - 25 pkt
Praca końcowa - 50 pkt
Skala: 100-88/5; 87-73/4; 72-57/3; 56-0/2
Literatura
Wybrana bibliografia:
Robert Frank – The Americans (1959)
Susan Sontag – On Photography (1977)
Jim Goldberg – Rich and Poor (1985)
Carrie Mae Weems – The Kitchen Table Series (1990)
Larry Sultan – Pictures from Home (1992)
Miles Orvell – American Photography: Oxford History of Art (2003)
Kristine Potter – Manifest (2018)
Norton Anthology Volume E: American Literature 1945 to the Present (2022)
Studenci nie muszą kupować wszystkich tych książek, materiały do nauki zostaną udostępnione.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: