History of African American Theater (Historia teatru afroamerykańskiego) 4219-SD0070
Jest to kurs przeglądowy dotyczący historii teatru afroamerykańskiego od czasów przed II wojną światową do współczesności. Badania nad czarnym teatrem rozpoczynają się od jego skomplikowanych i sprzecznych początków w przedstawieniach minstreli, Harlem Renaissance, wodewilu i tournée po Terytorium w okresie przed II wojną światową. Okres ten jest objęty pierwszymi trzema zajęciami wprowadzającymi. Kurs zakłada, że czarny teatr wyłania się w sercu amerykańskiego uniwersum hieroglifów (Postlewait), a jego dominującą cechą jest troska o reprezentację (w przeciwieństwie na przykład do afrocentryzmu). Pełnometrażowe scenariusze pochodzą z okresu powojennego.
Sztuki napisane indywidualnie są reprezentatywne dla problemów każdej powojennej dekady aż do lat 20. XX wieku. W trakcie tego procesu odkrywamy trajektorię zmian i ciągłość dramatu afroamerykańskiego na przestrzeni czasu, jego estetykę/etykę. Wśród omawianych autorów są: Adrienne Kennedy, Alice Childress, Lorraine Hansberry, Amiri Baraka, Ntozake Shange, August Wilson, George C. Wolfe, Suzan-Lori Parks, Lynn Nottage, Jackie Sibbles-Drury, Roger Guenveur Smith, Tyler Perry, Rickerby Hinds , Anna Deavere Smith i inni. Omawiani są indywidualni artyści, regionalne teatry i zespoły (Nowy Teatr Federalny, Penumbra itp.), metodologie itp.
UWAGA: Niektóre treści kursu mogą budzić kontrowersje. Treść wypowiedzi artystycznej jest zazwyczaj elementem większej całości twórczej; nigdy nie należy jej rozumieć dosłownie.
Teatr to medium, które reaguje na swoje czasy, bo kieruje się koniecznością przyciągnięcia widza. Dlatego musi mówić o problemach i językiem, który potencjalnie najbardziej przemówi do widzów. Tym samym sztuki oferują nam okno na życie innych na scenie, ale służą także jako portale do życia publiczności. Dlatego mimo niepokojących treści warto odbyć tę podróż.
METODY NAUCZANIA
Lektury scenariuszy, nagrania wideo, prace pisemne, krytyka, dyskusje, quizy, krótkie prezentacje, prace końcowe, projekty śródsemestralne i końcowe.
NARZĘDZIA: Ponieważ teatr pozwala nam wkroczyć w życie innych ludzi i jest forum publicznym, kurs wykorzystuje metodę grupowych odczytań tekstów. Aby przygotować takie odczyty, teksty należy najpierw zinterpretować, a następnie przed prezentacjami przećwiczyć wspólnie z grupą. Celem tych projektów, oprócz umożliwienia studentom bezpośredniego doświadczenia świata bohaterów i przedstawień, jest także ćwiczenie wystąpień publicznych, a także budowanie pewności siebie, współpracy i wzajemnego zaufania w grupie.
UWAGA: Studenci mogą być świadomi ciężaru historii rasistowskich reprezentacji Afroamerykanów w kulturze amerykańskiej. Nasze lektury mają pozwolić nam ucieleśnić słowa sztuk teatralnych, a nie powielać stare schematy przedstawieniowe. Lektury mają właśnie na celu umożliwienie nam przekroczenia podziału, jaki zbudowały reprezentacje.
CZAS: Aby jak najlepiej wykorzystać czas zajęć, należy przeznaczyć na ten kurs czas poza zajęciami. Na każdą godzinę spędzoną na zajęciach studenci powinni przeznaczyć co najmniej 2 godziny na czytanie i naukę.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
*Student ma wiedzę na temat historii i teorii teatru afroamerykańskiego
* Student potrafi zdefiniować główne koncepcje teatrologii i kultury afroamerykańskiej oraz potrafi zastosować je w dyskursie
* Student identyfikuje punkty zwrotne w rozwoju teatru afroamerykańskiego i wyjaśnia ich znaczenie
*Student ma pogłębioną wiedzę na temat historii teatru afroamerykańskiego i jego związku z historią społeczną Stanów Zjednoczonych
Umiejętności:
* Student potrafi czytać/analizować teksty dramatyczne różnymi metodami (semiologia, intertekstualność, afroamerykańskie signifyin', analiza treści, analiza kontekstualna itp.)
*Student identyfikuje różne formaty sztuki i spektakli oraz odnosi je do poszczególnych okresów w rozwoju teatru afroamerykańskiego
*Student identyfikuje sposoby stereotypizacji Afroamerykanów i identyfikuje sposoby reagowania na reprezentację w teatrze afroamerykańskim
*Student rozwija umiejętności gromadzenia, selekcji i porządkowania informacji w celu obrony swojego stanowiska
* Student krytycznie podchodzi do tekstów z dyscypliny historia teatru afroamerykańskiego
Kompetencje społeczne:
* Student uczestniczy w pracach grupowych i zadaniach oraz potrafi je umiejętnie organizować
*Student rozwija umiejętności widza/obserwatora/anlityka w zakresie świadomego odbioru wytworów kultury amerykańskiej i zyskuje świadomość ich wpływu na odbiorców
*Student jest przygotowany w krytyczny sposób odbierać teatr afroamerykański i produkty amerykańskich mediów z udziałem reprezentacji afroamerykańskich
Kryteria oceniania
Obecność = 5%
Udział w zajęciach = 10%
Krótkie prezentacje (maks. 5 min) = 10%
3 quizy = 15%
Response 1 = 10%
Response 2 = 10%
Prezentacja śródokresowa = 10%
Prezentacja końcowa = 15%
Esej końcowy = 15%
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Anadolu-Okur, Nilgun. Contemporary African American Theatre: Afrocentricity in the Works of Larry Neal, Amiri Baraka, and Charles Fuller. Routledge, 1997.
Baraka, Amiri Dutchman (1964)
Childress, Alice Trouble in Mind (1955)
Denning, Michael The Cultural Front.
DuBois, W.E.B. The Souls of Black Folk (1903)
Elam, Harry J. and David Krasner, (eds.). African American Performance and Theater History. A Critical Reader. Oxford University Press, 2001.
Ellington, Duke Jump for Joy. (1941)
Fitzgerald, Sarah. “I Got Something to Tell You”: The Life and Comedy of Jackie “Moms” Mabley. Doctoral dissertation.
Gates, Henry Louis Jr. The Signifying Monkey (excerpts)
_____ . “The Chitlin Circuit” in Harry J. Elam, David Krasner. African American Performance and Theater History: A Critical Reader (2001) 132-148
Hansberry, Loraine. A Raisin in the Sun (1959)
Hinds, Rickerby. Dreamscape (2010)
Kondo, Dorinne. “(Re)Visions of Race: Contemporary Race Theory and the Cultural Politics of Racial Crossover in Documentary Theatre”
Krasner, David. A Beautiful Pageant: African American Theatre, Drama, and Performance in the Harlem Renaissance, 1910-1927.
Lott, Eric. Love and Theft. Oxford UP, 1993. Chapter 1: “Blackface and Blackness: The Minstrel Show in American Culture”
Nottage, Lynn. Sweat (2015)
Perry, Tyler. For Colored Girls (2010)
Shange, Ntozake. For Colored Girls Who Considered Suicide / When the Rainbow is Enuff (1978)
Shannon, Sandra. “Audience and Africanisms in August Wilson’s Dramaturgy: A Case Study” in Elam, David Krasner. African American Performance and Theater History: A Critical Reader (2001), 149-168.
Sidran, Ben. Black Talk. 1972.
Smith, Anna Deavere. Twilight (1992),
_____ . Fires in the Mirror (1993)
Smith, Roger Guenveur. Rodney King
______ . Blood and Brains
_____ . A Huey P. Newton Story. L.A. Theatre Works Audio Theatre Collection
Palmer, Earl Backbeat
Parks, Susan Lori. 365 Days / 365 Plays (2006)
______ . Father Comes Home from the War
_____ . The Equation for Black People on Stage
Postlewait, Thomas. “The Hieroglyphic Stage: American Theatre and Society, Post-Civil War to 1945” in The Cambridge History of American Theatre. Don B. Wilmeth and Christopher Bigsby, Cambridge: Cambridge University Press, 1999 [2007].
Walters, Wendy “Adrienne Kennedy Will Always Tell Stories”
Wilmeth Don B. and Christopher Bigsby. The Cambridge History of American Theatre, vol. Three, 1945-Present. Cambridge University Press, 2005.
Wilson, August Fences
_____ . Ma Rainey’s Black Bottom
_____ . “The Ground on Which I Stand”
Wolfe, George C. The Colored Museum (1987)
Worthen, W.B. “African American Theater” in “The American Theater” (939-942)
i inne ...
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: