Cultural History of Psychotherapy in the US (Kulturowa historia psychoterapii w Stanach Zjednoczonych) 4219-SD0066
Od końca dziewiętnastego wieku psychologia i psychoterapia stanowią fundament kultury amerykańskiej. Różne formy „leczenia umysłem” stworzyły wart wiele milionów dolarów „przemysł” terapeutyczny tworzący nowe profesje i sposoby rozumienia cierpienia. Na jego kanwie wywiązują się również istotne debaty społeczne. Podczas tego kursu podejmiemy próbę zrozumienia wpływu psychologii i psychoterapii na wybrane aspekty amerykańskiej kultury. W jaki sposób ewoluują pojęcia zdrowia psychicznego i szaleństwa? Czym jest kultura terapeutyczna? Jakie jej nurty możemy zaobserwować i jaka historia im towarzyszy? Jak dyskurs terapeutyczny odnosi się do kategorii płci, rasy i klasy? W jaki sposób zaburzenia psychiczne i ich leczenie mają wymiar polityczny? Jak kultura terapeutyczna i wpisana w nią idea pracy nad sobą rezonuje z kapitalizmem?
Do obserwacji rozwoju etosu terapeutycznego w amerykańskiej kulturze wykorzystamy wybrane prace naukowe, fragmenty literatury, seriali oraz filmów dokumentalnych reprezentujące różne epoki historii psychoterapii.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student/ka zna i rozumie:
- pojęcie kultury terapeutycznej oraz jej podstawowe nurty;
- procesy historyczne i społeczne, które doprowadziły do powstania amerykańskiej kultury terapeutycznej i jej ewolucji;
- wytwory amerykańskiej kultury terapeutycznej oraz charakterystyczne dla nich konteksty historyczne, społeczne i polityczne.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student/ka umie:
- rozpoznawać, interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk związanych z amerykańską kulturą terapeutyczną przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi badawczych w ramach nauk humanistycznych;
- krytycznie analizować wytwory amerykańskiej kultury terapeutycznej i dyskutować o nich;
- przygotować i wygłaszać prezentacje w języku angielskim dotyczące amerykańskiej kultury terapeutycznej wykorzystując adekwatną terminologię;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student/ka potrafi:
- współpracować w grupie oraz brać aktywny udział w dyskusjach;
- formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując szacunek dla poglądów odmiennych;
- krytycznie odbierać treści dotyczące amerykańskiej kultury terapeutycznej.
Kryteria oceniania
Na ocenę ogólną składają się następujące elementy:
1. obecność i przygotowanie (teksty, materiały filmowe) - 40 pts
2.aktywne uczestnictwo w dyskusjach i prezentacje na zajęciach - 35 pts
3. prezentacja końcowa 25 pts
Skala: 100-85 - 5; 85-73 - 4; 72-56 - 3; 55-0 - 2.
Literatura
Becker, Dana, The Myth of Empowerment: Women and the Therapeutic Culture in America, New York University Press, New York and London , 2005.
Chesler, Phyllis, Women and madness, Doubleday, New York, 1972.
Cushman, Philip, Constructing the Self, Constructing America: A Cultural History of Psychotherapy, DaCapo Press, 1995.
Douglas, Ann, The Feminization of American Culture, Anchor Press, 1988.
Furedi, Frank, Therapy Culture: Cultivating Vulnerability in an Uncertain Age, Routledge, 2003.
Illouz, Eva, Uczucia w dobie kapitalizmu, Oficyna Naukowa S.c., Warszawa, 2010.
Illouz, Eva, Saving the Modern Soul, University of California Press, 2008.
Jacyno, Małgorzata, Kultura indywidualizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007.
Lasch, Christopher, Kultura narcyzmu, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, 2015.
Rapping, Elayne, The Culture of Recovery: Making Sense of the Self-Help Movement in Women’s Lives, Beacon Press, Boston, 1996.
Rieff, Philip, The Triumph of the Therapeutic: Uses of Faith after Freud, The University of Chicago Press, Chicago, 1966.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: