American Landscape in 19th- and 20th-Century Visual Arts (Amerykański krajobraz w sztukach wizualnych XIX i XX wieku) 4219-SD0063
Przedyskutujemy i zbadamy połączenie natury i kultury w amerykańskich sztukach wizualnych, odnosząc się do najistotniejszych idei (Manifest Destiny, “American wilderness”), ikon (Route 66) i zagadnień (samotność, kruchość ludzkiego życia wobec przyrody, zmiany klimatyczne) w kulturze USA. Cotygodniowe spotkania pozwolą student(k)om na dokładne zapoznanie się z najważniejszymi i najwybitniejszymi dziełami artystów takich jak: przedstawiciele Hudson River School (Frederic Edwin Church, Thomas Cole, Samual Colman, William Hart), Winslow Homer, Edward Hopper, Georgia O’Keeffe, Mark Rothko, Ansel Adams, Carleton E. Watkins, Timothy O’Sullivan, Edward Weston, William Henry Jackson, Brett Weston, Ed Ruscha, Norman Rockwell, Charles Sheeler, przedstawiciele New Topographics movement (Lewis Baltz, Stephen Shore, Robert Adams) czy Richard Misrach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu tego kursu, student/ka:
– jest świadom/a odzwierciedlenia zjawisk kulturowych, społecznych i politycznych w sztuce wizualnej USA
– zna i stosuje metody analizy tekstu kultury (wizualnej)
– zna kluczowe dzieła amerykańskiego malarstwa krajobrazowego i fotografii krajobrazowej
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu tego kursu, student/ka:
– potrafi analizować teksty kultury (wizualnej)
– potrafi zastosować wybrane narzędzia teoretyczne do analizy tekstów kultury
– potrafi napisać pracę opartą na analizie krytycznej wybranego tekstu kultury wizualnej i zjawisk społeczno-kulturowych w Stanach Zjednoczonych
KOMPETENCJE (SPOŁECZNE)
Po ukończeniu tego kursu, student/ka:
– rozumie rolę podstawowej wiedzy na temat sztuki wizualnej dla zrozumienia zmian i zjawisk kulturowych w Stanach Zjednoczonych
– aktywnie pracuje w grupie i bierze udział w dyskusji
– wykorzystuje wiedzę zdobytą podczas kursu do dalszych studiów nad kulturą Stanów Zjednoczonych
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć i uczestnictwo w dyskusji—30%
Projekt pracy końcowej—30%
Praca końcowa—40%
Praktyki zawodowe
--
Literatura
Berger, Martin A. “Landscape Photography and the White Gaze.” In Sight Unseen: Whiteness and American Visual Culture. Berkeley, CA: University of California Press, 2005.
Boime, Albert. The Magisterial Gaze: Manifest Destiny and American Landscape Painting c. 1830–1865. Washington, DC: Smithsonian University Press, 1991.
Elkins, James, and Rachael Ziady DeLue, eds. Landscape Theory. New York: Routledge, 2008.
Guardiano, Nicholas L. “The Philosophy of Nineteenth-Century American Landscape Painting.” In: Aesthetic Transcendentalism in Emerson, Peirce, and Nineteenth-Century American Landscape Painting. Lanham, MD: Lexington Books, 2017.
Howat, John K., ed. American Paradise: The World of the Hudson River School. New York: Metropolitan Museum of Art, 1987.
Lewis, Michael, ed. American Wilderness: A New History. New York: Oxford University Press, 2007.
Meier, Allison C. “When Landscape Painting Was Protest Art.” JSTOR Daily, April 13, 2018. https://daily.jstor.org/when-landscape-painting-was-protest-art/.
Miller, Angela. Empire of the Eye: Landscape, Representation and American Cultural Politics, 1825–1875. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1993.
Nash, Roderick. Wilderness and the American Mind. New Haven, CT: Yale University Press, 2001.
Novak, Barbara. American Painting of the Nineteenth Century: Realism, Idealism, and the American Experience. Oxford: Oxford University Press, 2007.
---. Nature and Culture: American Landscape and Painting 1825–1875. Oxford: Oxford University Press, 2007.
Rosenblum, Robert. Modern Painting and the Northern Romantic Tradition: Friedrich to Rothko. Boulder, CO: Westview Press, 1977.
Szarkowski, John, ed. The Photographer and the American Landscape. Garden City, NY: Doubleday, 1963.
Wilmerding, John. American Art. New York: Penguin Books, 1976.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: