- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Contemporary American Comics and Graphic Novels (Współczesny komiks amerykański) 4219-SD0056-OG
Jak czytać komiksy? Jak rozumieć popularność narracji o superbohaterach i superbohaterkach? Czy komiksy i powieści graficzne to to samo? Czym jest "comix"? Jakie są powiązania między medium komisu a kulturą młodzieżową? Jak w komiksach funkcjonuje płeć, rasa i klasa? I co jest problematycznego w określeniu "powieść graficzna"?
W ramach kursu będziemy badać rolę i znaczenie komiksu w kulturze amerykańskiej od lat 80.: od historii o superbohaterach i superbohaterkach, przez osobiste komiksy o codziennym życiu, po poruszające autobiograficzne narracje. Poprzez naukę analizy wybranych komiksów opublikowanych w ciągu ostatnich 40 lat, kurs stanowi także wprowadzenie do medium, jakim jest komiks i narracji w komiksie. Osoby uczestniczące w zajęciach będą czytać i analizować wybrane amerykańskie komiksy i powieści graficzne – zarówno te z czołowych wydawnictw jak i niezależne publikacje.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student/studentka:
Wiedza:
- ma wiedzę na temat budowania narracji w komiksie
- posiada wiedzę na temat gatunków w komiksie amerykańskim
- używa terminologii związanej z komiksem
Umiejętności:
- potrafi formułować argumenty w dyskusji dotyczącej medium komiksu
- potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do analizy komiksów i powieści graficznych
- jest w stanie dyskutować na tematy poruszane w analizowanych tekstach kultury w odniesieniu do płci, rasy i klasy
Kompetencje:
- jest świadomy/a znaczenia komiksu w kulturze amerykańskiej
- potrafi pracować w grupie
- potrafi napisać pracę pisemną dotyczącą tematyki kursu
Kryteria oceniania
25%: Test (midterm)
30%: Aktywność na zajęciach
20%: Esej
25%: Test końcowy
Literatura
Wybrane komiksy (lista może ulec zmianie):
Alison Bechdel, Fun Home (2006)
Charles Burns, Black Hole (2005)
Daniel Clowes, Ghost World (1997)
Kelly Sue DeConnick & Valentine De Landro, Bitch Planet, Vol. 1: Extraordinary Machine (2015)
Emil Ferris, My Favorite Thing Is Monsters (2017)
Gilbert Hernández, Jaime Hernández, Mario Hernández, Love and Rockets (1982)
Alan Moore and Dave Gibbons, Watchmen (1987)
Art Spiegelman, Maus (1994)
Mariko Tamaki, Jillian Tamaki, Roaming (2023)
Adrian Tomine, Killing and Dying (2015)
G. Willow Wilson, Ms. Marvel (2014)
Wybrana literatura przedmiotu (lista może ulec zmianie):
Scott McCloud, Understanding Comics: The Invisible Art (1993)
Douglas Wolk, Reading Comics: How Graphic Novels Work and What They Mean (2008)
Hillary Chute, Why Comics? From Underground to Everywhere (2017)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: