Only Entertainment: Critical Approaches to Classical Hollywood Cinema (Tylko rozrywka: Klasyczne kino hollywoodzkie w perspektywie krytycznej) 4219-SD0052
Kurs, którego tytuł nawiązuje do wpływowej książki Richarda Dyera o rozrywce i utopii, poświęcony jest prawdopodobnie najbardziej wpływowemu fenomenowi amerykańskiej kultury popularnej XX wieku. Klasyczne kino hollywoodzkie – wraz ze swoimi normami, stylami i spójnym systemem gatunków, gwiazd oraz praktyk produkcyjnych – było emanacją nowoczesności i kultury masowej, a także swego rodzaju sztuką klasyczną, zakorzenioną w europejskich tradycjach narracyjnych i mieszającą eksperymentowanie ze sprawdzonymi formułami. Przedmiotem kursu jest krytyczna analiza klasycznych filmów hollywoodzkich i ich trwałego wpływu na współczesną kulturę. Przyglądając się kluczowym filmom epoki, postaramy się zdefiniować estetykę i politykę Hollywoodu oraz jego powiązania z amerykańską historią i kwestią tożsamości narodowej. Kurs dostarczy studentom narzędzi do analizy i interpretacji filmów (w tradycji Davida Bordwella i Patricka Keatinga) oraz pomoże im poruszać się w obszarze amerykańskiego kina na przestrzeni dekad, podkreślając znaczenie Hollywoodu w kształtowaniu amerykańskich wartości i wyobraźni.
Przykłady filmów, które będziemy omawiać na zajęciach:
„Złote sidła”, reż. Ernst Lubitsch, 1932
„Czarnoksiężnik z Oz”, reż. Victor Fleming, 1939 r.
„Pan Smith jedzie do Waszyngtonu”, reż. Frank Capra, 1939
„Casablanca”, reż. Michael Curtiz, 1942
„Bezdroże", reż. Edgar G. Ulmer, 1945
„Bulwar Zachodzącego Słońca”, reż. Billy Wilder, 1950
„W samo południe”, reż. Fred Zinnemann, 1952
„Okno na podwórze”, reż. Alfred Hitchcock, 1954
"Noc myśliwego", reż. Charles Laughton, 1955
„Psychoza”, reż. Alfred Hitchcock, 1960
Uwaga: powyższa lista może ulec zmianie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka:
1. WIEDZA
- posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą kina, historii i kultury amerykańskiej XX wieku;
- rozumie język filmu - potrafi rozpoznać kluczowe techniki i elementy „gramatyki” kina amerykańskiego jako sztuki narracyjnej rozwijającej się w wielokulturowym społeczeństwie;
- rozumie specyfikę amerykańskiego przemysłu filmowego jako gałęzi narodowej gospodarki oraz zna podstawowe zasady prawa autorskiego;
- zna najważniejsze filmy klasycznego Hollywoodu oraz ich interpretacje.
2. UMIEJĘTNOŚCI
- umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi i stosować je w analizie filmu;
- potrafi formułować krytyczne argumenty w odniesieniu do klasycznego kina hollywoodzkiego;
- potrafi powiązać klasyczne kino hollywoodzkie z procesami społecznymi i kulturowymi zachodzącymi w Stanach Zjednoczonych oraz z dominującymi w społeczeństwie systemami normatywnymi;
- umie przygotowywać i wygłaszać prezentacje poświęcone historii kina amerykańskiego z użyciem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych oraz filmoznawczej terminologii w języku angielskim;
- potrafi przeprowadzić kwerendę oraz zaplanować i napisać pracę akademicką w zakresie filmoznawstwa amerykanistycznego.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- potrafi współpracować z grupą, brać aktywny udział w dyskusjach;
- jest otwarty/a na rozmaite i poparte argumentami interpretacje konkretnych filmów, a także na różne wizje kultury i społeczeństwa USA;
- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
Od studentów/ek wymagam regularnego przygotowywania się do zajęć (oglądanie filmów, czytanie lektur), obecności na zajęciach i udziału w dyskusjach (dopuszczalne są dwie nieobecności), wykonywania zadań na platformie Kampus, przygotowania prezentacji w grupach oraz napisania eseju końcowego.
Ocena z zajęć zależy od ocen cząstkowych za:
1) aktywny udział w zajęciach, bieżące zadania – 25%
2) prezentację w grupach – 30%
3) esej końcowy (analiza wybranego filmu; 5-6 stron) – 45%
Ocena ostateczna (składająca się z powyższych komponentów):
• ponad 95% – 5!
• 86-95% – 5
• 81-85% – 4+
• 76-80% – 4
• 70-75% – 3+
• 60-69% – 3
Literatura
Bordwell, David, Kristin Thompson and Jeff Smith, eds. Film Art: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 2019.
Corrigan, Timothy, Patricia White and Meta Mazaj, eds. Critical Visions in Film Theory: Classic and Contemporary Readings. Boston: Bedford/St. Martin's, 2011.
Decherney, Peter. Hollywood: A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press, 2015.
Doherty, Thomas. Hollywood and Hitler, 1933-1939. New York: Columbia University Press, 2013.
Doherty, Thomas. Pre-Code Hollywood: Sex, Immorality, and Insurrection in American Cinema, 1930–1934. New York: Columbia University Press, 1999.
Dyer, Richard. Only Entertainment. London: Routledge, 2005.
Gabler, Neal. An Empire of Their Own: How the Jews Invented Hollywood. New York: Anchor Books, 1989.
Keating, Patrick. The Dynamic Frame: Camera Movement in Classical Hollywood. New York: Columbia University Press, 2019.
Lewis, Jon. Hollywood v. Hard Core: How the Struggle Over Censorship Created the Modern Film Industry. NYU Press, 2002.
Maltby, Richard. Hollywood Cinema. Oxford: Wiley-Blackwell, 2003.
Prince, Stephen. Classical Film Violence: Designing and Regulating Brutality in Hollywood Cinema, 1930-1968. New Brunswick, NY: Rutgers University Press, 2003.
Smyth, Jennifer E. Nobody's Girl Friday: The Women Who Ran Hollywood. New York: Oxford University Press, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: