Popular Culture and Queer Representation (Kultura popularna i odmieńcze reprezentacje) 4219-SD0020
W trakcie kursu przyjrzymy się najistotniejszym wątkom związanym z przedstawieniami nienormatywnych tożsamości płciowych i seksualnych w amerykańskiej kulturze popularnej. Poddamy analizie przykłady współczesnych tekstów kultury (kino, telewizja, komiksy, opowiadania), w których są obecne zarówno negatywne (stereotypowe, homofobiczne), jak i pozytywne figury i przedstawienia nienormatywnych osób i queerowych społeczności. Skupimy się na prześledzeniu tego, jak społeczno-kulturowe i polityczne przemiany zachodzące w ostatnich dwu dekadach w amerykańskim społeczeństwie wpływają na popularne wyobrażenia o odmieńczych tożsamościach, ucieleśnieniach, praktykach i pożądaniach. Będziemy korzystać z krytycznych narzędzi teorii queer do interpretowania tekstów kultury popularnej w perspektywie historycznej i współczesnej. W jaki sposób przedstawienia medialne wpływają na politykę tożsamości? W jaki sposób kultura popularna wyobraża sobie alternatywne style życia i tożsamości - i jakie są tego ograniczenia?
Wśród poruszonych tematów pojawią się m.in. następujące zagadnienia: gejowska/lesbijska (nie)widzialność; kulturowe konstrukcje męskości/kobiecości; queerowanie popularnych gatunków - science fiction, horror, fantasy; stereotypy i karykatury; przedstawienia kryzysu AIDS w kinie i telewizji; heteroseksizm i homo/transfobia; polityka queer a homonormatywność; queerowanie rasy i klasy; komercjalizacja tożsamości mniejszościowych - inność jako towar.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student/ka:
1. WIEDZA
- ma pogłębioną wiedzę o historii przedstawień nienormatywnych seksualności w kulturze popularnej
- dostrzega dynamikę i konsekwencje zmian społeczno-kulturowych odzwierciedlających się w tekstach kultury popularnej
- zna najważniejsze koncepcje związane z teorią queer
2. UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów kultury popularnej
- umie wykrywać i rozpoznawać zależności pomiędzy produkcją tekstów popkultury a ich recepcją przez różne grupy odbiorców
- posiada umiejętność argumentowania/wyciągania wniosków na temat politycznych znaczeń przypisywanych kulturze popularnej
3. KOMPETENCJE
- rozumie rolę i znaczenie przedstawień medialnych w kontekście przemian kulturowych i obyczajowych w Stanach Zjednoczonych
- potrafi pracować w grupach i brać udział w debatach akademickich
- potrafi zaplanować i napisać artykuł naukowy w oparciu o wiedzę teoretyczną, historyczną i kulturową
Kryteria oceniania
Szczególny nacisk jest położony na aktywne uczestnictwo studentów w zajęciach. Podczas zajęć będą organizowane dyskusje w grupach.
Aktywność na zajęciach: 20%
3 krótkie prace pisemne (response papers): 30%
Esej końcowy: 50%
Aby zaliczyć kurs student/ka musi uzyskać min. 60%.
Literatura
Wybrana literatura krytyczna:
Benshoff, Harry M. Monsters in the Closet: Homosexuality and the Horror Film. Manchester: Manchester University Press, 1997.
Benshoff, Harry M. and Sean Griffin. Queer Images. A History of Gay and Lesbian Film in America. Lanham: The Rowman & Littlefield Publishing Group, 2006.
D’Emilio, John. 1993. “Capitalism and Gay Identity.” In The Lesbian and Gay Studies Reader, eds. Henry Abelove, Michele Barale and David Halperin. 467-476. New York, NY: Routledge.
D’Emilio, John, and Estelle B. Freedman. Intimate Matters: A History of Sexuality in America. New York: Harper & Row, 1988.
Doty, Alexander. Flaming Classics: Queering the Film Canon. New York: Routledge, 2000.
Halberstam, J.J. The Queer Art of Failure. Durham, NC: Duke University Press, 2011.
Hart, Kylo-Patrick. The AIDS Movie: Representing a Pandemic in Film and Television. New York: Haworth Press, 2000.
Hirshman, Linda. “Massing the Troops For the Last Battle: The New-Media Gay Revolution.” Victory. The Triumphant Gay Revolution. New York: HarperCollins.
Muñoz, José Esteban. 2009. Cruising Utopia. New York: New York University Press.
Peele, Thomas. Ed. Queer Popular Culture. Literature, Media, Film, and Television. New York: Palgrave Macmillan, 2007.
Raymond, Diane. “Popular Culture and Queer Representation: A Critical Perspective.” In Gender, Race, and Class in Media – a Text-Reader. Sage Publications, 2003.
Russo, Vito. The Celluloid Closet: Homosexuality in the Movies. New York: Harper & Row, 1981.
Sedgwick, Eve Kosofsky. Epistemology of the Closet. Berkeley: University of California Press, 1990.
Sedgwick, Eve Kosofsky. 1997. “Paranoid Reading and Reparative Reading; or, You’re So Paranoid, You Probably Think This Introduction is About You.” In Novel Gazing. Queer Readings in Fiction. Ed. Eve Kosofsky Sedgwick. 1-37. Durham & London: Duke University Press.
Streitmatter, Rotger. From „Perverts” to „Fab Five.” The Media’s Changing Depiction of Gay Men and Lesbians. New York: Routledge, 2009.
Sullivan, Nikki. 2003. A Critical Introduction to Queer Theory. New York: New York University Press.
Rich, Adrienne. “Compulsory Heterosexuality and Lesbian Experience.” Signs 5(4) 1980: 631-660.
Walters, Suzanna Danuta. All the Rage: The Story of Gay Visibility in America. Chicago: University of Chicago Press, 2001.
Williams, Linda. Screening Sex. Durham: Duke UP, 2008.
Sylabus może ulec zmianie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: