Black Masculinity in American Film after World War II (Czarna Męskość w filmie amerykańskim po II Wojnie Światowej) 4219-SD0011
Niniejszy kurs przygląda się długiej historii (niedo)reprezentacji Czarnej męskości w kinie amerykańskim, począwszy od okresu przejściowego zainicjowanego II Wojną Światową (którego granice określają dwie skrajne fantazje Starego Południa, "Przeminęło z wiatrem" i "Pieśń Południa"), aż po niedawne odrodzenia i przekształcenia dziedzictwa estetycznego "rasy" (np. "Zniewolony", "Moonlight", "Czarna Pantera"). Równolegle ze staranną lekturą wybranych dzieł filmowych z tego 70-letniego okresu, przyjrzymy się społecznemu i politycznemu kontekstowi obrazów "rasowej" męskości, zarówno z punktu widzenia (Białego) postrzegania ról Czarnych mężczyzn, jak i Czarnych analiz teoretycznych i praktycznych.
Plan kursu:
1. Komedia "blackface" i melodramat jako dominujące modele reprezentacji "rasy" przed 1945 rokiem (1 spotkanie)
2. II Wojna Światowa i filmy o "problemie rasowym" (2 spotkania)
3. Ruch Praw Obywatelskich a polityka filmowej męskości (3 spotkania)
4. "Blaxploitation" i nowe spojrzenie na Czarną męskość (2 spotkania)
5. Zwrot Reaganowski i filmowi "Czarni partnerzy" (2 spotkania)
6. "Nowe kino Czarnych" i akceptacja Czarnej estetyki (2 spotkania)
7. Czerń w głównym nurcie i niezależne produkcje Czarnych po roku 2000 (2 spotkania)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu osoba uczestnicząca
WIEDZA
- posiada zaawansowaną wiedzę nt. struktur "rasy" w Stanach Zjednoczonych
- zna genezę i rozwój tropów "rasowych w filmie amerykańskim
- dostrzega rolę różnic "rasowych" w amerykańskim filmie
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi interpretować obrazy Czarnej męskości w kulturze amerykańskiej
- umie krytycznie analizować obrazy "rasowe"
- dostrzega "rasowe" i płciowe implikacje filmowych obrazów męskości
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- ma świadomość społecznej roli "rasy"
- rozumie społeczną i polityczną rolę obrazów Czarnej męskości
- potrafi formułować opinie nt. kwestii reprezentacji "rasowej"
Kryteria oceniania
W skład oceny końcowej wchodzą:
- 30%: obecność i aktywny udział w zajęciach,
- 70%: prace dodatkowe.
W trakcie semestru osoby uczestniczące w zajęciach przygotują dwie prace podlegające ocenie:
1) prezentacja dot. wskazanej lektury dodatkowej,
2) praca końcowa (esej ew. raport źródłowy).
Począwszy od trzeciego tygodnia zajęć, osoby uczestniczące w zajęciach będą (w parach) przygotowywać 15-minutowe prezentacje dla pozostałych na temat wskazanych przez prowadzącego tekstów. Prowadzący udostępni teksty grupie oraz określi ramowy plan prezentacji.
Osoby, które wezmą udział w prezentacji, będą miały prawo wyboru formy pracy końcowej – esej lub raport źródłowy na wskazany temat. Osoby pozostałe będą zobowiązane do złożenia eseju.
ESEJ KOŃCOWY powinien zawierać 6-8 stron tekstu (TNR 12, podwójna interlinia) w formacie zgodnym z CMS i prawidłowym opisem źródeł.
RAPORT ŹRÓDŁOWY jest dwuczęściową pracą złożoną ze streszczenia i analizy jednej pozycji z listy lektur i bibliografii opisowej trzech wybranych samodzielnie źródeł do jednego z określonych przez prowadzącego tematów.
Literatura
Bibliografia (kluczowe pozycje):
Donald Bogle, Toms, Coons, Mulattoes, Mammies, and Bucks, Continuum 2000;
Thomas Cripps, Making Movies Black, OUP 1993;
Manthia Diawara, ed., Black American Cinema, Routledge 1993;
Ed Guerrero, Framing Blackness, Temple UP 1993;
bell hooks, Black Looks, South End Press 1992;
Mark A. Reid, Redefining Black Film, California UP 1993;
i inne pozycje.
Wśród omawianych podczas kursu filmów znajdują się:
Home of the Brave (1949), dir. Mark Robson;
A Raisin in the Sun (1961), dir. Daniel Petrie;
Guess Who’s Coming to Dinner (1967), dir. Stanley Kramer;
The Mack (1973), dir. Michael Campus;
48 Hrs. (1982), dir. Walter Hill;
Boyz n the Hood (1991), dir. John Singleton;
Training Day (2001), dir. Antoine Fuqua;
12 Years a Slave (2013), dir. Steve McQueen;
i inne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: