- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
American Literature of Nature: From Puritans to Transcendentalists (Natura w literaturze amerykańskiej od purytanów do transcendentalistów) 4219-SC135-OG
Tematyka konwersatorium obejmuje dzieje amerykańskiego przyrodopisarstwa od purytanów (natura jako „pustynia” w kontekście literatury religijnej; S. Danforth, C. Mather, J. Edwards) poprzez naukowe widzenie natury w 2. poł. w. XVIII (W. Bartram), naturę gotycką w romansie grozy Ch. Brockdena Browna, punkt widzenia romantycznego turysty w pisarstwie W. Irvinga, poezję romantyczną (W. Cullen Bryant), naturę jako spektakl malowniczy u J. F. Coopera, naturę jako pretekst u M. Fuller oraz dwie wersje dyskursu natury u R. W. Emersona (optymistyczny panteizm) i H. D. Thoreau (doświadczenie obcości) i wreszcie naturę jako ogród (S. F. Cooper). Dyskusja na zajęciach prowadzona jest w oparciu o bogatą literaturę przedmiotu.
Tematy poszczególnych zajęć:
1. Wprowadzenie
2. S. Danforth, “A Brief Recognition of New-England’s Errand into the Wilderness”; C. Mather, Agricola (wybór); J. Edwards, “Of Insects,” “Images or Shadows of Divine Things” (wybór), “The Beauty of the World”
3. W. Bartram, Travels, Part II, Chapters 3-4, Part IV, Chapters 1-3; J. Hector St. John de Crevècoeur, Sketches of Eighteenth-Century America, I-II
4. Ch. Brockden Brown, Edgar Huntly, Chapters XVI-XVIII
5, W. Irving, A Tour on the Prairies, Chapters IV-IX, XXIX; W. Cullen Bryant, “The Prairies”
6. J. F. Cooper, The Last of the Mohicans (Preface, Introduction, Chapters I, VI, XIII, XIV, XV)
7. R. Waldo Emerson, Nature, Journal (selections)
8. M. Fuller, Summer on the Lakes, Chapters I-III, “The Magnolia of Lake Pontchartrain”
9. E. A. Poe, “Eleonora,” “The Domain of Arnheim,” “Landor’s Cottage”
10. H. D. Thoreau, Walden (“Sounds,” “Solitude,” “The Ponds,” “Higher Laws,” “Brute Neighbors”), Journal (selections)
11. H. D. Thoreau, “Ktaadn” (from The Maine Woods)
12. H. D. Thoreau, “Walking,” “Autumnal Tints”
13. S. F. Cooper, Rural Hours (“Spring”), “A Dissolving View” (in Essays on Nature and Landscape)
14. Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat amerykańskiego przyrodopisarstwa od XVII do połowy XIX w., zna i rozumie zróżnicowane dyskursy natury wywiedzione z teologii, nauki, filozofii i turystyki, rozumie różnice między postrzeganiem natury w Europie i Ameryce Północnej.
2. UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi analizować i interpretować złożone teksty kultury, samodzielnie formułować zadania badawcze i argumentować na rzecz przedstawionej tezy, posługiwać się terminologią specjalistyczną w języku angielskim.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student postrzega i rozumie różnorodność kulturową, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze.
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji podczas zajęć (60%), praca zaliczeniowa (40%)
Literatura
Bibliografia podmiotowa:
S. Danforth, “A Brief Recognition of New-England’s Errand into the Wilderness”
J. Edwards, “Of Insects,” “Images or Shadows of Divine Things” (wybór), “The Beauty of the World”
W. Bartram, Travels, część II, rozdziały 3-4, część IV, rozdziały 1-3
J. Hector St. John de Crevècoeur, Sketches of Eighteenth-Century America, I-II
Ch. Brockden Brown, Edgar Huntly, rozdziały XVI-XVIII
W. Irving, A Tour on the Prairies, rozdziały IV-IX, XXIX
W. Cullen Bryant, “The Prairies”
J. F. Cooper, The Last of the Mohicans (Preface, Introduction, rozdziały I, VI, XIII, XIV, XV)
R. W. Emerson, Nature, Journal (wybór)
M. Fuller, Summer on the Lakes, rozdziały I-III, “The Magnolia of Lake Pontchartrain”
E. A. Poe, “Eleonora,” “The Domain of Arnheim,” “Landor’s Cottage”
H. D. Thoreau, “Ktaadn,” “Walking,” “Autumnal Tints”
S. F. Cooper, Rural Hours (“Spring”), “A Dissolving View” (Essays on Nature and Landscape)
Bibliografia przedmiotowa:
Typology and Early American Literature, red. S. Bercovitch
P. Regis, Describing Early America. Bartram, Jefferson, Crevècoeur, and the Influence of Natural History
A. Axelrod, Charles Brockden Brown. An American Tale
P. Antelyes, Tales of Adventures Enterprise. Washington Irving and the Poetics of Western Expansion
H. Daniel Peck, A World by Itself. The Pastoral Moment in Cooper’s Fiction
L. R. Brown, The Emerson Museum. Practical Romanticism and the Pursuit of the Whole
A. Kolodny, The Land Before Her. Fantasy and Experience of the American Frontiers, 1630-1860.
K. Ljungquist, The Grand and the Fair. Poe’s Landscape Aesthetics and Pictorial Techniques
J. Hildebidle, Thoreau. A Naturalist’s Liberty
L. Dassow Walls, Seeing New Worlds. Henry David Thoreau and Nineteenth-Century Natural Science
Susan Fenimore Cooper. New Essays on Rural Hours and Other Works. Eds Rochelle Johnson and Daniel Patterson
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: