American Romanticism: Figures, Tensions, Contexts (Romantyzm amerykański: postacie, napięcia, konteksty) 4219-SC119
Konwersatorium obejmuje historię amerykańskiego romantyzmu w całej złożoności nurtu, w tym w kontekście filozofii natury oraz ewolucji myśli religijnej w Nowej Anglii. Omówione są nieudane początki inspirowane romantyzmem angielskim (Wordsworth i Coleridge) w estetyce i twórczości W. Allstona i krytyce literackiej R. H. Dany, „czarny romantyzm” Dany i E. A. Poe (w tym estetyka Poego, jego poezja i opowiadania grozy), początki transcendentalizmu i ewolucja intelektualna R. W. Emersona (wpływ Swedenborga, Coleridge’a i J. Marsha), wczesne eseje Emersona i reakcja bostońskich unitarian, przyrodopisarstwo i eseje polityczne H. D. Thoreau, twórczość M. Fuller (eseistyka i dziennikarstwo) i wreszcie alternatywna wobec transcendentalistycznego panteizmu filozofia natury H. Bushnella.
Tematy poszczególnych zajęć
1. Wprowadzenie: chronologia, inspiracje, porównania
2. Zapomniani prekursorzy: Preromantyzm w Monthly Anthology and Boston Review i North American Review
J. S. Buckminster, “The Peculiar Blessings of Our Social Conditions as Americans”; E. T. Dana, “The Winter of Criticism”; B. Welles, “The Love of Nature”; R. H. Dana, “Old Times,” “Hazlitt's Lectures on the English Poets”
3. Zapomniani “czarni romantycy”: W. Allston i R. H. Dana, Sr.
W. Allston, Lectures on Art and Poems; Monaldi (fragmenty); R. H. Dana, Sr., “The Dying Raven,” “Paul Felton” (fragment)
4. Swedenborg, Coleridge i teologia w Nowej Anglii
J. Marsh, “Preliminary Essay” to S.T. Coleridge, Aids to Reflection (fragment); J. Marsh, “Letter to Samuel Taylor Coleridge of March 23, 1829”; F. H. Hedge, “Coleridge” (fragmenty); W. E. Channing, “Likeness to God”; S. Reed, Observations on the Growth of the Mind (fragment)
5. Transcendentalistyczny manifest R. W. Emersona i powstanie Klubu Transcendentalnego
R. W. Emerson, “Sermon Delivered September 9, 1832”; “Nature”; A. B. Alcott, The Journals (fragment)
6. “Najnowsza forma niewiary” i jej przeciwnicy
R. W. Emerson, “Divinity School Address,” “Self-Reliance,” “The Over-Soul,” “Circles”; A. Norton, “A Discourse on the Latest Form of Infidelity”; R. H. Dana, Sr., “The Past and the Present”
7. Romantyzm nieromantyczny i poezja śmierci: E. A. Poe I
E. A. Poe, “The Philosophy of Composition,” “To Helen,” “The Raven,”
8. “Piekielna dwoistość” i fikcje ducha: E. A. Poe I
“Ligeia,” “The Man of the Crowd,” “The Facts in the Case of M. Valdemar”; “Letter to James R. Lowell od July 2, 1844”
9. Transcendentalizm w praktyce: Thoreau I
H. D. Thoreau, A Week on Concord and Merrimack Rivers (“Thursday”) Walden (“Economy,” “Where I Lived, and What I Lived For,” “Brute Neighbors”)
10. Najgłębsze doświadczenie natury: Thoreau II
Henry David Thoreau, The Maine Woods (“Ktaadn”); “Walking”
11. Głos kobiecy: Margaret Fuller I
M. Fuller, Summer on the Lakes, rozdziały I-II;
Woman in the Nineteenth Century (fragmenty)
12. Amerykańska intelektualistka w Nowym Jorku i w Europie: Margaret Fuller II
M. Fuller, “Emerson’s Essays,” “What Fits a Man to be a Voter? Is it to be White Within, or White Without?” “American Literature; Its Position in the Present Time and Prospects for the Future”; “These Sad But Glorious Days.” Dispatches from Europe, 1846-1850 (fragment)
13. Teologiczna lingwistyka: Horace Bushnell
H. Bushnell, “Preliminary Dissertation on the Nature of Language as Related to Thought and Spirit,” w God in Christ (fragmenty); Nature and the Supernatural, rozdział IX
14. Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
Student posiada rozległą i pogłębioną wiedzę na temat amerykańskiego romantyzmu, rozumie związki i różnice między romantyzmem europejskim i amerykańskim, rozumie powiązania między teologią i filozofią w romantyzmem w Nowej Anglii, odróżnia „czarny romantyzm” od romantycznego optymizmu transcendentalistów.
2. UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi analizować i interpretować złożone teksty literackie, potrafi stawiać sobie zadania badawcze i właściwie je realizować, posługuje się terminologią przedmiotową w języku angielskim.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student rozumie różnorodność kulturową współczesnego świata w odniesieniu do jej genezy, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze.
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji podczas zajęć (60%), praca zaliczeniowa (40%)
Literatura
The Transcendentalists. An Anthology, ed. P. Miller
L. Buell, Emerson
P. Carafiol, Transcendent Reason
E. W. Carlson, ed., The Recognition of Edgar Allan Poe
C. Cherry, Nature and Religious Imagination
F. Garber, Thoreau's Redemptive Imagination
P. F. Gura, The Wisdom of Words. Language, Theology, and Literature in the New England Renaissance
P. F. Gura, Joel Myerson, eds, Critical Essays on American Transcendentalism
D. W. Howe, The Unitarian Conscience. Harvard Moral Philosophy, 1805-1861
J. Myerson, ed. Critical Essays on Thoreau's Walden
W. R. Hutchison, The Transcendentalist Ministers
S. Rosenheim, S. Rachman, eds. The American Face of Edgar Allan Poe
M. R. Sealts, A. R. Ferguson, eds, Emerson's Nature: Origin, Growth, Meaning
J. Steele, Transfiguring America. Myth, Ideology, and Mourning in Margaret Fuller's Writing
L. Dassow Walls, Seeing New Worlds. Henry David Thoreau and Nineteenth-Century Natural Science
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: