The Literature of Horror: Varieties of the American Gothic (Literatura grozy: odmiany amerykańskiego gotycyzmu) 4219-SC118
U początków literatury grozy w USA znajduje się twórczość Ch. Brockdena Browna, który w powieściach Wieland i Edgar Huntly stworzył amerykańską formułę „psychogotycyzmu” oraz wykorzystał w charakterze gotyckiej scenerii naturę. Po Brockdenie Brownie żartobliwą formułę literatury grozy praktykował W. Irving, w opowiadaniu „Adventures of the German Student” zwracając się jednak w stronę gotycyzmu na serio. Kontynuatorem Brockdena Browna i zarazem najwybitniejszym pisarzem grozy w historii literatury USA był oczywiście E. A. Poe, stąd analizie jego opowiadań (m. in. „Upadek domu Usherów”, „Ligeia”, „Fakty w przypadku pana Waldemara”, „Serce oskarżycielem”) poświęcone są dwa spotkania. W kontraście do prozy Poego omówione są opowiadania N. Hawthorne’a, w których pojawia się swoista gotycyzacja historii, oraz wysoce oryginalne gotyckie teksty H. Melville’a („Bartleby”, „Benito Cereno”). Druga część konwersatorium obejmuje tzw. „szkołę Hawthorne’a” i teksty inspirowane twórczością H. Beecher Stowe, związane jednocześnie z tradycją „powieści domowej”. Spośród autorów dwudziestowiecznych, związanych z kulturą popularną, wybrane zostały opowiadania H. P. Lovecrafta i R. W. Chambersa.
Tematy poszczególnych zajęć:
1. Wprowadzenie: gotycyzm amerykański
2. Ch. Brockden Brown, “Somnambulism. A Fragment,” in Somnambulism and Other Stories, red. A. Weber; Edgar Huntly or Memoirs of a Sleep-Walker, s. 158-179
3. Washington Allston, Monaldi, s. 7-17, R. H. Dana, Sr., “Paul Felton,” Poems and Prose Writings I, s. 333-345
4. W. Irving, “The Haunted House,” Adventure of the German Student,” “The Adventure of the Mysterious Picture,” “The Adventure of the Mysterious Stranger,” “The Adventure of the Young Italian”
5. E. A. Poe, “Berenice,” “Ligeia,” “The Fall of the House of Usher,” “William Wilson”
6. E. A. Poe, “The Tell-Tale Heart,” “The Black Cat,” “The Facts in the Case of M. Valdemar”
7. N. Hawthorne, “Young Goodman Brown,” “Wakefield,” “The Minister's Black Veil,” “The Prophetic Pictures,” “Old Esther Dudley”
8. H. Melville, “Bartleby, the Scrivener,” “Benito Cereno”
9. H. Beecher Stowe, “The Ghost in the Mill,” “The Sullivan Looking-Glass,” Sam Lawson's Stories
10. M. E. Wilkins Freeman, “Luella Miller,” “The Vacant Lot,” “The Southwest Chamber,” “The Lost Ghost,” Collected Ghost Stories, red. E. Wagenknecht
11. A. Trumbull Slosson, “Botany Bay,” “A Speakin' Ghost” Seven Dreamers
12. Ch. Perkins Gilman, “The Yellow Wall-paper”
13. R. W. Chambers, “The Yellow Sign,” “The Mask,” “In The Court of the Dragon,” The King in Yellow and Other Horror Stories, ed. E. F. Bleiler
14. H. P. Lovecraft, “Pickman's Model,” “The Rats in the Walls,” “The Haunter in the Dark,” “The Picture in the House,” “The Horror at Red Hook”
15. Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
Student zdobywa pogłębioną wiedzę na temat ewolucji amerykańskiej literatury grozy od przełomu w. XVIII i XIX do 1. poł. w. XX, poznaje najważniejszych autorów tego nurtu, odróżnia cechy charakterystyczne gotycyzmu europejskiego i amerykańskiego, poznaje najważniejsze chwyty typowe dla literatury grozy w USA
2. UMIEJĘTNOŚCI
Student nabywa umiejętności analitycznych i interpretacyjnych, potrafi samodzielnie formułować zadania badawcze i argumentować na rzecz postawionych tez
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest świadomy różnic kulturowych między USA a Europą, potrafi samodzielnie zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji podczas zajęć (40%), praca zaliczeniowa (60%)
Literatura
Alan Axelrod, Charles Brockden Brown. An American Tale. Austin: U of Texas P, 1983
Lawrence Buell, New England Literary Culture. From Revolution through Renaissance. Cambridge: Cambridge UP, 1986
Eric W. Carlson, ed. The Recognition of Edgar Allan Poe. Ann Arbor: U of Michigan P, 1966
Neal Frank Doubleday, Hawthorne’s Early Tales. A Critical Study. Durham, NC: Duke UP, 1972
Robert K. Martin & Eric Savoy, eds. American Gothic. New Interventions in a National Narrative. Iowa City: U of Iowa P, 1998.
Donald A. Ringe, American Gothic. Imagination & Reason in Nineteenth-Century Fiction. Louisville: U of Kentucky P, 1982.
Shawn Rosenheim & Stephen Rachman, eds. The American Face of Edgar Allan Poe. Baltimore & London: Johns Hopkins UP, 1995.
Robert H. Waugh, The Monster in the Mirror. Looking for H.P. Lovecraft. New York: Hippocampus P, 2005.
Fieldler, Leslie A., Love and Death in the American Novel
Goddu, Teresa A., Gothic America. Narrative, History, and Nation
Kennedy, J. Gerald, Poe, Death, and the Life of Writing
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: