Beyond the House of Usher: American Gothic Today (Poza Dom Usherów: amerykański gotyk dzisiaj) 4219-SC028
Na tym kursie przyjrzymy się współczesnym gotyckim pracom takich autorów i autorek jak np. H.P. Lovecraft, Cormac McCarthy, Joyce Carol Oates, Poppy Z. Brite, Livia Llewellyn, Thomas Ligotti, Clive Barker, Nalo Hopkinson oraz Mat Johnson. Ich prace będą przyczynkiem do dyskusji o roli przeszłości w destabilizowaniu teraźniejszości. Korzystając z klasycznej krytyki literackiej, poststrukturalistycznych teorii płci kulturowej, klasy i rasy oraz nowo-materialistycznych opisów świadomości i cielesności, spojrzymy na to jak opresyjne systemy oraz procesy pozbawienia praw i wykluczenia mogą zostać naświetlone poprzez wybrane formuły i tropy gotyckie. Na koniec spojrzymy na to jak współczesna produkcja gotycka wchodzi w relacje z innymi gatunkami takimi jak New Weird, dark fantasy czy afrofuturyzm.
Główne tematy:
1. Teoria gatunku, wybrane koncepty i historia
2. Południowy gotyk dzisiaj
3. Gotyk codzienny i rozwój horroru w latach 70tych i 80tych
4. Odpowiedzi na główny nurt
5. Gotycka inność
6. Queerowy gotyk
7. Białość zdekonstruowana
8. Gotyk postkolonialny
9. Old Weird a New Weird
10. Poza gotykiem: nowe autorki, nowi autorzy a nowe gatunki
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu tego kursu student:
- definiuje współczesną gotycką produkcję w kulturze amerykańskiej
- rozpoznaje przykłady gotyckich obrazów i ich kompleksowe funkcje w różnych tekstach literackich
- wyjaśnia zależności między różnymi kulturowymi paradygmatami, normami społecznymi i produkcją kulturową
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu tego kursu student:
- potrafi zastosować koncepty związane z Gotykiem takie jak kategoria niesamowitości, groteska i abiekt
- potrafi zastosować teorie i koncepcje dotyczące teorii literatury i wybranych teorii poststrukturalistycznych
- potrafi zdefiniować i opisać różne mechanizmy fabularne, sposoby charakteryzacji, zabiegi stylistyczne oraz gatunkowe formuły często spotykane w gotyku i horrorze
KOMPETENCJE:
Po ukończeniu tego kursu student:
- rozumie znaczenie dyskursu gotyckiego dla współczesnej amerykańskiej kultury i literatury
- rozumie wagę intersekcjonalnego podejścia w krytycznych analizach płci kulturowej, seksualności, klasy i rasy
- potrafi zaplanować i organizować badania w ramach przygotowania eseju analizującego dane dzieło literackie
Kryteria oceniania
Szczególny nacisk położony będzie na aktywny udział studentów, co oznacza, że studenci muszą brać udział w dyskusjach oraz pracy grupowej na zajęciach. Studenci powinni czytać zadane teksty, oglądać zadane filmy, oraz pracować z innymi materiałami.
Aktywność na zajęciach 30%
Esej/projekt końcowy 30%
Test końcowy 20%
4 krótkie wypowiedzi pisemne 20%
Aby zaliczyć kurs student musi uzyskać min. 60%
Literatura
Literatura
Antologie:
Clive Barker, Books of Blood 1-6 (1984-1985)
Poppy Z. Brite (ed.), Love In Vain I-II (1994-1997)
Ellen Datlow (editor), Darkness: Two Decades of Modern Horror (2010)
Nicola Griffith and Stephen Pagel (eds.), Bending the Landscape: Original Gay and Lesbian Writing. Horror (2001)
Nancy Holder and Nancy Kilpatrick (eds.), Outsiders (2005)
Sheree R. Thomas (ed.), Dark Matter: A Century of Speculative Fiction from the African Diaspora (2001)
Ann and Jeff VanderMeer (editors), The New Weird Anthology (2008)
Powieści:
Poppy Z. Brite, Lost Souls (1992)
Mat Johnson, Pym (2011)
Caitlín R. Kiernan, The Red Tree (2010)
Edgar Allan Poe, The Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket (1838)
Opracowania krytyczne:
Bloom, Clive. “Horror Fiction: In Search of a Definition.” In A Companion to the Gothic, 211-223. Edited by David Punter. London: Wiley-Blackwell, 2001.
Crow, Charles L. American Gothic. University of Wales Press, 2009.
Freud, Sigmund. “The ‘Uncanny’.” The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, vol. XVII. Ed. James Strachey. London: Hogarth Press, 1958.
Gelder, Ken (ed). The Horror Reader. 2000. Routledge, 2002.
Gordon, Joan, and Veronica Hollinger, editors. Blood Read: The Vampire as Metaphor in Contemporary Culture, University of Pennsylvania Press, 1997.
Halberstam, Judith. Skin Shows: Gothic Horror and the Technology of Monsters. Duke Universit Press, 1995.
Hogle, Jerrold E. The Cambridge Companion to Gothic Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Joshi, S.T. The Evolution of the Weird Tale. Hippocampus Press, 2004.
Latham, Rob. Consuming Youth: Vampires, Cyborgs, and the Culture of Consumption. University of Chicago Press, 2007.
Lloyd-Smith, Allan. American Gothic Fiction: An Introduction. A&C Black, 2004.
Kristeva, Julia. Powers of Horror: An Essay on Abjection. Translated by Leon S. Roudiez. Columbia University Press, 1992.
Masschelein, Anneleen. The Unconcept: The Freudian Uncanny in Late-Twentieth-Century Theory. Albany: State University of New York Press, 2011.
Morrison, Toni. Playing in the Dark: Whiteness and the Literary Imagination. Harvard University Press, 1992
Norman, Brian. Dead Women Talking: Figures of Injustice in American Literature. Johns Hopkins University Press, 2013.
Palmer, Paulina. The Queer Uncanny: New Perspectives on the Gothic. Gothic Literary Studies. Cardiff: University of Wales Press, 2012.
Punter, David, ed. A Companion to the Gothic. London: Wiley-Blackwell, 2001.
Simmons, David (ed.) New Critical Essays on H.P.Lovecraft. 2013.
Spooner, Catherine. Contemporary Gothic. Reaktion Books, 2006.
Wallace, Diana, and Andrew Smith, eds. The Female Gothic: New Directions. New York: Palgrave Macmillan, 2009.
Wisker, Gina. Horror Fiction: An Introduction. A&C Black, 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: