Narrating American Lives 4219-SC012
Jak opowiadać o swoim życiu? Co wynika z popularności autobiograficznych książek, "oversharingu" w mediach społecznościowych i dlaczego tak bardzo interesuje nas życie innych ludzi? Jakie jest znaczenie reprezentacji w autobiograficznych tekstach kultury? W jaki sposób medium wpływa na możliwości opowiedzenia własnej historii? Czy autobiografia Benjamina Franklina rzeczywiście tak bardzo różni się od blogów? W ramach kursu studentki i studenci zapoznają się z różnymi formami autobiograficznych narracji: od "tradycyjnych" autobiografii, przez filmy dokumentalne, komiksy, ziny i posty na Instagramie. Skupimy się na analizie narracji o własnym życiu i zbadamy znaczenie życiopisania w kulturze i literaturze amerykańskiej. Podczas analizy wybranych tekstów kultury, szczególnie przyjrzymy się rolom płci, seksualności, rasy, sprawności i klasy. Śledząc ewolucję autobiografii oraz analizując jak autobiograficzne narracje funkcjonują w różnych mediach, studentki i studenci będą zastanawiać się nad rolą prawdy, paktu autobiograficznego oraz pamięci w odczytywaniu i interpretowaniu autobiograficznych tekstów kultury.
Tematy będą obejmować m.in.:
- Czym jest autobiografia?
- Znaczenie i popularność autobiografii w literaturze i kulturze amerykańskiej
- Możliwości autoprezentacji
- Autobiografie i mniejszości
- Autobiografie, dzienniki i autofikcja
- Rysując siebie: autobiograficzne powieści graficzne
- Autobiograficzne filmy dokumentalne
- Fragmentaryczne życie: ziny i kolaże
- Fenomen selfie
- Życie jako gra: gry autobiograficzne
- Trudne świadectwa: trauma a życiopisanie
- TMI? Między prywatnym a publicznym
- Rola mediów w autobiograficznych tekstach kultury
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu studentka/student:
Wiedza:
- ma wiedzę na temat budowania narracji w autobiograficznych tekstach kultury
- posiada wiedzę dotyczącą wybranych autobiograficznych narracji oraz zna przykłady autobiograficznych tekstów w różnych mediach, od literatury po film
- używa terminologii związanej z literaturą autobiograficzną, komiksem, filmem
Umiejętności:
- potrafi formułować argumenty w dyskusji dotyczącej autobiograficznych tekstów kultury
- umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi
- jest w stanie dyskutować na tematy poruszane w analizowanych tekstach kultury, ze szczególnym uwzględnieniem roli płci, seksualności, rasy, sprawności i klasy
Kompetencje:
- jest świadomy/a znaczenia życiopisania w kulturze amerykańskiej
- potrafi aktywnie i z szacunkiem do innych osób uczestniczyć w dyskusjach oraz pracach w grupie
- potrafi napisać krótką pracę pisemną dotyczącą tematyki kursu
Kryteria oceniania
25% Aktywne uczestnictwo w zajęciach (m.in. dyskusje i prace w grupach)
30% Midterm
30% Test końcowy
15% Projekt końcowy
Aby zaliczyć kurs osoby uczestniczące muszą zdobyć co najmniej 60% z całości.
Literatura
Memoir: An Introduction, Thomas G. Couser (2011)
Reading Autobiography: A Guide for Interpreting Life Narratives, Sidonie Smith and Julia Watson (2001)
Stories of the Self. Life Writing after the Book, Anna Poletti (2020)
Life Narratives and Youth Culture. Representation, Agency and Participation, Kate Douglas and Anna Poletti (2016)
Boom! Manufacturing Memoir for the Popular Market, Julie Rak (2013)
Girls, Autobiography, Media: Gender and Self-Mediation in Digital Economies, Emma Maguire (2018)
Memoir: A History, Ben Yagoda (2009)
Wybór autobiograficznych narracji, m.in.: “In the Dreamhouse” Carmen Maria Machado, “Goodbye to All That” Joan Didion, “Zami: A New Spelling of My Name” Audrey Lorde, “Maus” Art Spiegelman, “Close to the Knives: A Memoir of Disintegration” David Wojnarowicz, “The Color of Water” James McBride, hyperboleandahalf.blogspot.com Ali Brosh, “Abandon Me” Melissa Febos, “Minor Feelings” Cathy Park Hong, wybrane gry, filmy i ziny.
Lista lektur może ulec zmianie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: