History of Satire in American Literature 4219-SC011
Kurs przedstawia historię satyry w literaturze amerykańskiej: jej początki w tradycji mówionej (w amerykańskich koloniach, kwaterach czarnych niewolników, i plemionach rdzennych Amerykanów); pierwsze opowiadania satyryczne (Washington Irving); satyrę abolicjonistyczną (David Walker); literaturę dialektu/żargonu po wojnie secesyjnej (Mark Twain, Charles W. Chesnutt); satyrę Renesansu Harlemu (Langston Hughes, Wallace Thurman, George Schuyler); satyrę początków (Ralph Ellison), apogeum (Dick Gregory), oraz zmierzchu Ruchu na rzecz praw obywatelskich (Ishmael Reed) i Czarnej siły (Malcolm X); wczesną i współczesną satyrę feministyczną (Zora Neale Hurston, Fran Ross, Tina Fey); satyrę postmodernistyczną (Kurt Vonnegut, Thomas Pynchon, Percival Everett); satyryczne pamiętniki/autobiografie (Baratunde Thurston, Angela Nissel, Issa Rae); literackie kompendia do popularnych telewizyjnych programów satyrycznych i książki komików scenicznych (Jon Stewart, Stephen Colbert, George Carlin); współczesne satyry rasy/etniczności (Junot Diaz, Paul Beatty, Colson Whitehead); najpopularniejszych i najbardziej uznanych satyryków dwudziestego pierwszego wieku (George Saunders, David Sedaris); a także satyrę interaktywną (Cultivated Wit), internetowe magazyny satyryczne (The Onion) i satyrę generowaną za pomocą Sztucznej Inteligencji (The Bots of New York). Kurs uzupełniony jest tekstami krytycznymi o filozofii humoru (John Morreall, Simon Critchley), ruchu Nowej Szczerości (David Foster Wallace), oraz ironii (Wayne Booth) i parodii (Linda Hutcheon) w kontekście amerykańskiej satyry.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu, studenci powinni:
- posiadać wiedzę o historii i najnowszych trendach w amerykańskiej satyrze literackiej (tj. o jej głównych cechach, podgatunkach, oraz ich historycznym i współczesnym rozwoju)
- znać podstawy filozofii humoru (tzw. teorie wyższości, niezgodności, i ujścia, jak również funkcji ironii i parodii w satyrze) i odwoływać się do nich podczas dyskusji (w internetowych komentarzach na platformie Perusall, jak również podczas pracy w parach/grupach, burzy mózgów i debat przeprowadzanych na zajęciach)
- umieć formułować myśli na tematy związane z humorem, satyrą, i ich rolą w amerykańskiej literaturze
- zwiększyć kompetencje z zakresu krytycznej analizy tekstów kultury
Kryteria oceniania
Kurs zaprojektowany jest jako szereg dyskusji/konwersatoriów. Aktywność studentów jest kluczowa w przypadku tego typu zajęć, i obejmuje przygotowanie do zajęć (w formie czytania i komentowania tekstów na platformie Perusall), pracę zespołową (omawianie wybranych pytań w parach lub małych grupach), oraz uczestnictwo w rozmowie podczas zajęć (dyskusje prowadzone przez instruktora).
Ocena końcowa składa się z:
30 % - przygotowanie (czytanie i komentowanie tekstów na platformie Perusall)
30 % - aktywność na zajęciach
40 % - praca semestralna/zaliczeniowa
Jeżeli chodzi o pracę semestralną, każda osoba w grupie może wybrać pomiędzy: A.) napisaniem krótkiego eseju akademickiego (na dwie do czterech stron); B.) stworzeniem wideo eseju; lub C.) nagraniem podkastu/dyskusji na wybrany temat związany z kursem. Wszystkie formy wymagają stworzenia bibliografii. Niezależnie od wybranej formy zaliczenia, instruktor zapewnia wsparcie merytoryczne i techniczne.
Literatura
Poniższe teksty czytane będą we fragmentach – zazwyczaj dwa lub trzy krótkie fragmenty na tydzień – a następnie omawiane na platformie Perusall (służącej do interpretacji poszczególnych cytatów i dyskusji w komentarzach) oraz podczas zajęć.
Wszystkie teksty zamieszczane będą przez prowadzącego na platformie Perusall i/lub OneDrive. Lista może być modyfikowana, aby uwzględnić nowe publikacje i dopasować ją do zainteresowań studentów.
Wybrane teksty:
TRADYCJA USTNA I WCZESNA LITERATURA SATYRYCZNA
wybrane opowieści/podania z:
Regina Barreca, “The Signet Book of American Humor”
Mel Watkins, “African American Humor”
Richard Erdoes, “American Indian Trickster Tales”
ABOLICJONIZM I SATYRA PO WOJNIE SECESYJNEJ
David Walker, “Appeal”
Mark Twain, “Adventures of Huckleberry Finn“ lub wybrane eseje Twaina
Charles W. Chesnutt, “The Conjure Woman”
RENESANS HARLEMU
Langston Hughes, Jesse B. Semple tales
Wallace Thurman, “Infants of the Spring”
George Schuyler, “Black No More”
LATA PIĘĆDZIESIĄTE, RUCH PRAW OBYWATELSKICH I CZARNEJ SIŁY
Ralph Ellison, “Invisible Man”
Dick Gregory, “[N-word]: An Autobiography”
Malcolm X, “Message to the Grassroots”
SATYRA FEMINISTYCZNA KIEDYŚ I TERAZ
Zora Neale Hurston, “How it Feels to be Colored Me” lub opowieści/podania z “Mules and Men”
Fran Ross, “Oreo”
Tina Fey, “Bossypants” i/lub Amy Poehler, “Yes, Please”
KSIĄŻKI SATYRYCZNE KOMIKÓW SCENICZNYCH I TELEWIZYJNYCH
Jon Stewart, “America (The Book): A Citizen’s Guide to Democracy Inaction”
Stephen Colbert, “America Again: Re-becoming the Greatness We Never Weren’t”
George Carlin, “Brain Droppings”
PAMIĘTNIKI I AUTOBIOGRAFIE SATYRYCZNE
Baratunde Thurston, “How to be Black”
Angela Nissel, “Broke Diaries”
Issa Rae, “Misadventures of an Awkward Black Girl”
POSTMODERNIZM
Kurt Vonnegut, “Slaughterhouse-Five”
Ishmael Reed, “Mumbo Jumbo”
Thomas Pynchon, “Inherent Vice”
Percival Everett, “Glyph” i/lub “Erasure”
SATYRA RASY I ETNICZNOŚCI
Junot Diaz, “The Brief Wondrous Life Of Oscar Wao”
Paul Beatty, “White Boy Shuffle” i/lub “The Sellout”
Colson Whitehead, “Sag Harbor”
NAJNOWSZA SATYRA GŁÓWNEGO NURTU
George Saunders, “The Tenth of December”
David Sedaris, “Let’s Explore Diabetes with Owls”
SATYRA INTERNETOWA, INTERAKTYWNA
I GENEROWANA PRZEZ SZTUCZNĄ INTELIGENCJĘ
The Onion
The Bots of New York
Interaktywne projekty satyryczne firmy Cultivated Wit
TEKSTY KRYTYCZNE
Simon Critchley, “On Humour”
John Morreall, “The Philosophy of Laughter and Humor”
David Foster Wallace, “E Unibus Pluram: Television and U.S. Fiction”
Wayne Booth, “A Rhetoric of Irony”
Linda Hutcheon, “A Theory of Parody”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: