The American Short Story (Opowiadanie Amerykańskie) 4219-SC007
Opowiadanie to najbardziej charakterystyczny gatunek literatury amerykańskiej. Kurs prezentuje najsłynniejsze jego przykłady, skupiając się zarówno na aspektach formalnych jak i tematycznych. Omówimy opowiadania z różnych epok, reprezentujące rozmaite style – od Irvinga, aż po opowiadania publikowane w New Yorkerze w ostatnich latach. Celem jest sama przyjemność lektury i rozmowy o literaturze, ale też zrozumienie skąd ta przyjemność się bierze. Będziemy analizować, jak te teksty są "zrobione": jakie są formy narracji, zakończenia, dialogi, konstrukcja postaci, itd. Dlaczego niektóre z nich nas poruszają, a inne pozostawiają obojętnymi? Omówimy też kulturowe aspekty lektur. Jak odnoszą się do politycznych i społecznych sporów toczonych w danej epoce? Jak przedstawiają płeć, rasę, pochodzenie etniczne i różnice klasowe?
Oprócz autorów klasycznych (Irving, Poe, Melville, Twain) i modernistów (Faulkner, Hemingway, Hurston), na liście lektur znajdą się m. in. tacy pisarze jak: James Baldwin, Eudora Welty, Isaac Beshevis Singer, Raymond Carver, John Updike, Ursula K. LeGuin, Joyce Carol Oates, Philip Roth, Grace Paley, Mary Gaitskill, Alice Walker, Jhumpa Lahiri, Amy Tan, David Foster Wallace, Lorrie Moore, David Sedaris, Nathan Englander, Charles Yu, Kristen Roupenian, George Saunders. Trzy ostatnie spotkania poświęcimy tekstom wybranym przez grupy studentów.
Uwaga: to jest kurs z literatury, a nie krytyki literackiej. Nie zachęcam uczestników do czytania prac krytycznych, ale raczej do kształtowania własnych gustów, samodzielnej lektury, analizy i interpretacji tekstów literackich.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Student zna znaczącą ilość klasycznych opowiadań amerykańskich jak rownież współczesnych przykładów gatunku;
- zna kluczowe cechy gatunku i rozumie jego znaczenie w kulturze amerykańskiej ;
- wie, na czym polega specyfika rozmaitych stylów i epok literackich (romantyzm, realizm, naturalizm, modernizm, postmodernizm, 'gotyk') i rozumie ich kontekst kulturowy.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi analizować opowiadania pod kątem stylu i struktury;
- potrafi rozpoznać i nazwać kluczowe techniki narracyjne i narzędzia stylistyczne w czytanym opowiadaniu;
- potrafi sformułować i przedstawić pisemnie i ustnie dogłębną analizę i interpretację opowiadania.
KOMPETENCJE:
- potrafi pracować w grupie;
- jest otwarty na rozmaite interpretacje i opinie dotyczące tekstów kultury a także wizje kultury jako takiej;
- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
1. Aktywność podczas zajęć i na forum na platformie Kampus (20%)
2. Dwie prezentacje grupowe (20%)
3. Praca pisemna (ok. 5 stron) (30%)
4. Test końcowy i krótkie testy w trakcie semestru (30%)
OCENY:
5! = 96
5 = 92.5
4+ = 87.5
4 = 80
3+ = 75
3 = 60
Literatura
Ford, Richard, ed. The GRANTA Book of the American Short Story, vols 1 & 2. London, 2008.
Marcus, Ben. New American Stories. London, 2015.
Martin, Wendy, ed. We Are the Stories that We Tell. The Best Short Stories by American Women since 1945. New York, 1990.
Moore, Lorrie, & Heidi Pitlor, ed. 100 Years of the Best American Short Stories. Boston, 2015.
Oates, Joyce Carol, ed. The Oxford Book of American Short Stories. New York, 1992.
The Best American Short Stories (series)
Opracowania:
Gelfant, Blanche H. and Lawrence Graver, eds. The Columbia Companion to the Twentieth-Century American Short Story. Vol. 1 and 2. New York, 2004.
Scofield, Martin, ed., The Cambridge Introduction to the American Short Story, Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: