American Manifestos: Politics and Rhetorical Strategies 4219-SC0022
Jaką rolę odegrało oddolne piśmiennictwo w rozwoju ruchów społecznych w Stanach Zjednoczonych? Jakie strategie retoryczne stosowały osoby aktywistyczne w celu mobilizacji działań politycznych? Jak gatunek manifestu zmienił się pod wpływem różnych grup, które go używały na przestrzeni czasu? I wreszcie, jak można go wykorzystać dzisiaj?
Coraz więcej manifestów jest publikowanych przez popularne wydawnictwa akademickie, co świadczy o niedawnym odrodzeniu się tego zaangażowanego politycznie gatunku. Podczas tego kursu osoby studenckie poznają bogatą historię manifestu, jego konwencje literackie, a także rolę, jaką odegrał w kształtowaniu różnych amerykańskich ruchów artystycznych i społecznych. Dokładnie przeanalizujemy teksty historyczne i współczesne, skupiając się na ich strategiach perswazyjnych i wątkach teorii politycznej, które reprezentują. Od Deklaracji niepodległości i Manifestu komunistycznego, poprzez pisma awangardy, Nowej Lewicy, Ruchu Praw Obywatelskich i Ruchu Wyzwolenia Kobiet, między innymi, kurs wykorzystuje gatunek manifestu jako soczewkę, aby przejść przez rozległy odcinek historii ruchów społecznych w USA i kończy się refleksją nad współczesnymi pismami ruchów Black Lives Matter, queer i transnarodowego feminizmu. Uczestnicy kursu będą zachęcani do stosowania wiedzy teoretycznej w praktyce poprzez pisanie własnych manifestów na wybrany temat.
Tematy zajęć obejmują między innymi:
- Genealogię i rozwój manifestu jako odrębnego gatunku literackiego
- Trudności w zdefiniowaniu gatunku manifestu: ekspresja artystyczna, a działanie polityczne
- Znaczenie oddolnych praktyk wydawniczych w kształtowaniu ruchów społecznych
- Amerykańską awangardę i performatywność gatunku manifestu
- Retorykę ruchów Praw Obywatelskich i Black Power
- Płeć i gatunek: od manifestów ruchu Nowej Lewicy do drugiej fali feminizmu
- Różnorodność tonów obecnych w manifestach: pozycjonalność, a wyrazy wściekłości i (nie)przyzwoitości
- Opór queer dawniej i dziś
- Migracje i wysiedlenia: manifesty Chicana i Native Americans
- Odrodzenie pisania manifestów: co sprawia, że ten gatunek wydaje się tak atrakcyjny w dzisiejszych czasach?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu tego kursu osoby studenckie będą:
znać cechy stylistyczne i retoryczne gatunku manifestu,
rozumieć, w jaki sposób gatunek manifestu został zaadaptowany i wykorzystany przez różne amerykańskie ruchy społeczne,
znać kluczowe doktryny polityczne i krytykę społeczną formułowaną przez grupy aktywistyczne objęte tym kursem.
Umiejętności
Po ukończeniu tego kursu osoby studenckie będą umieć:
krytycznie analizować dokumenty politycznie, takie jak manifesty ruchów społecznych,
przeprowadzać szczegółową analizę literacką krótkich tekstów politycznych, takich jak manifesty,
stosować wiedzę teoretyczną w praktyce, pisząc własny manifest,
kontekstualizować zarówno historyczne, jak i współczesne manifesty w odpowiednich ramach politycznych oraz społeczno-kulturowych.
Kompetencje
Po ukończeniu tego kursu osoby studenckie będą potrafić:
brać udział w debatach w trakcie zajęć, formułować i przedstawiać własne pomysły oraz odpowiadać na różne punkty widzenia,
tworzyć i wygłaszać zwięzłe prezentacje na zadany temat, w tym wyszukiwać dodatkowe źródła i przygotowywać wizualnie atrakcyjne materiały pomocnicze,
wykazywać się umiejętnościami pisania prac akademickich takich jak krótki esej oraz manifest.
Kryteria oceniania
20 punktów: Aktywny udział w zajęciach
20 punktów: Prezentacja
30 punktów: Trzy krótkie prace pisemne (2 w odpowiedzi na zadane lektury i 1 projekt kreatywny polegający na napisaniu własnego manifestu)
30 punktów: Egzamin końcowy
Literatura
Przeczytamy różne teksty teoretyczne, aby zbadać historię gatunku manifestu, jego konwencje retoryczne i dowiedzieć się o różnych ruchach społecznych, które go wykorzystywały w historii USA. Następnie wykorzystamy tę wiedzę do analizy wybranych historycznych i współczesnych manifestów.
Przykłady lektur teoretycznych obejmują:
Caws, Mary Ann. “The Poetics of the Manifesto: Nowness and Newness.” In Manifesto: A Century of Isms, xix–xxxi. University of Nebraska Press, 2001.
Fahs, Breanne. “Introduction. The Bleeding Edge: On the Necessity of Feminist Manifestos.” In Burn It Down!: Feminist Manifestos for the Revolution, 1–21. Verso Books, 2020.
Hanna, Julian. The Manifesto Handbook: 95 Theses on an Incendiary Form. Zero Books, 2020.
Houghton, Ruth, and Aoife O’Donoghue. “Manifestos as Constituent Power: Performing a Feminist Revolution.” Global Constitutionalism 12, no. 3 (2022): 1-26. https://doi.org/10.1017/S2045381722000132.
Pearce, Kimber Charles. “The Radical Feminist Manifesto as Generic Appropriation: Gender, Genre, and Second Wave Resistance.” The Southern Communication Journal 64, no. 4 (1999): 307–315. doi:10.1080/10417949909373145.
Puchner, Martin. Poetry of the Revolution: Marx Manifestos, and the Avant-Gardes. Princeton University Press, 2005.
Yanoshevsky, Galia. “Three Decades of Writing on Manifesto: The Making of a Genre.” Poetics Today 30, no. 2 (2009): 257–286. doi:10.1215/03335372-2008-010.
Przykłady manifestów omawianych w trakcie kursu obejmują: The Communist Manifesto by Karl Marx and Friedrich Engels (1848), The Port Huron Statement by the Students for a Democratic Society (1962), Black Panther Party’s What We Want, What We Believe (1966), Sex and Caste: A Kind of Memo by Casey Hayden and Mary King (1965), the SCUM Manifesto by Valerie Solanas (1967), the Gay Liberation Front Manifesto (1971), the Combahee River Collective Statement (1977), Donna Haraway’s “A Manifesto for Cyborgs” (1985) and Feminism for the 99% by Cinzia Arruzza, Tithi Bhattacharya and Nancy Fraser (2019).
Ostateczna lista lektur może ulec zmianie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: