New Poets of Native Nations (Nowe głosy w poezji Indian północnoamerykańskich) 4219-SC0019
Kurs poświęcony jest najnowszej, powstałej w XXI w, poezji Indian północnoamerykańskich. O ile przedmiotem kursu jest poezja najnowsza, o tyle jego założeniem jest uświadomienie studentom istnienia tradycji ekspresji poetyckiej obecnej na kontynencie amerykańskim przed pierwszym kontaktem z kulturą europejską. Pierwsze zajęcia przyjrzą się tej właśnie twórczości, kolejne zaś poświęcone będą rozwojowi gatunku pod wpływem kultury europejskiej, by przygotować grunt pod analizę przemian jakie zachodziły w rdzennej poezji aż do jej do wyłonienia się jako odrębnej. Przedstawiając nowe głosy w rdzennej poezji, kurs zrobi też ukłon w stronę poetów o ugruntowanym dorobku powracających po długim milczeniu z nowymi tomikami.
Kurs ma zapoznać studentów z głównymi tematami podejmowanymi przez rdzennych poetów: miejscem jednostki w otaczającym go świecie, celebrowaniem rdzennej tożsamości, problemem asymilacji i życia we współczesnym świecie, po kwestie tożsamości seksualnej. Przyjrzymy się tematom powracającym co pokolenie, jak żałoba po utracie dawnego sposobu życia, poczucie pustki wobec kryzysu klimatycznego, czy wyrównanie rachunków za wyrządzone krzywdy, próbując odnaleźć przyczyny ich ważkości. Celem kursu jest również zadanie pytań o specyfikę rdzennej poezji w zestawieniu z poezją głównego nurtu, a także do roli tradycji oraz spuścizny tradycji ustnej w jej powstaniu. Kolejnym celem jest refleksja nad rolą poezji, która w kontekście rdzennym wykracza poza dziedzinę sztuki poprzez zaangażowanie poetów w kwestie społeczne i polityczne. Część zajęć będzie poświęcona aspektom translatorskim skłaniającym do refleksji na temat granic języka w przekładzie specyfiki kulturowej.
Zakres tematów zajęć:
Główne koncepcje – poezja indiańska, Indiańskość, asymilacja/akulturacja, etniczność/rasa
- tradycja ustna
- reprezentacja
- tożsamość
- niezawisłość (intelektualna)
- plemię/rodzina/klan/wspólnota
- natura
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA
- Zauważa wyjątkowość poezji indiańskiej
- Rozumie fenomen tradycji ustnej i jej wpływ na słowo pisane
- Rozpoznaje główne motywy w poezji indiańskiej
- Konceptualizuje rolę duchowości w kulturze indiańskiej
- Używa podstawowych terminów analizy poetyckiej
UMIEJĘTNOŚCI
- Potrafi krytycznie analizować rdzenną poezję poprzez pryzmat pojęcia indiańskości
- Ma pogłębione umiejętności zaprezentowania wniosków na zajęciach
- Posiada umiejętność sformułowania pytania badawczego w dziedzinie poezji indiańskiej
- Właściwie stosuje narzędzia do analizy literackiej
- Identyfikuje zależności między poezją rdzenną, a poezją głównego nurtu
- Ma wyrobioną opinię na temat usytuowania poetów rdzennych zarówno w kanonie rdzennym jak i ogólnym
- Posiada kwalifikacje do napisania eseju w dziedzinie literaturoznawstwa
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- Jest otwarty na wyjątkowość literatury mniejszości etnicznych
- Okazuje szacunek wobec rdzennych wierzeń i obyczajów
- Jest uwrażliwiony na konfesyjny charakter rdzennej poezji
Kryteria oceniania
1. Obecność oraz aktywność na zajęciach 30% oceny końcowej
2. Esej 40% oceny końcowej
3. Cotygodniowe wypowiedzi pisemne 30% oceny końcowej
Do zaliczenia kursu niezbędne jest uzyskanie 60%. Niewykonanie któregoś z głównych zadań skutkuje niezaliczeniem kursu.
Skala:
0-60 - 2
61-68 - 3
69-76 - 3,5
77-84 - 4
85-92 - 4,5
93-100 – 5
Literatura
Tomiki poetyckie:
Billy Ray Belcourt "This Wound is a World"; Natalie Diaz "Postcolonial Love Poem"; Joy Harjo "Weaving Sundown in a Scarlet Light"; Linda Hogan "Rounding the Human Corners", "Indios"; LeAnne Howe "Evidence of Red"; Layli LongSoldier "Whereas"; Tommy Pico "Feed, "Nature Poem"; Karenne Wood "Markings on Earth", "Weaving the Boundary"; smokii sumac "you are enough: poems for the end of the world"
Antologie:
"New Poets of native Nations", ed. Heid E. Erdrich
"When the Light of the World Was Subdued, Our Songs Came Through
A Norton Anthology of Native Nations Poetry", ed. Joy Harjo
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: