Readings in Early Modernist American Literature (Teksty wczesnomodernistycznej literatury amerykańskiej) 4219-SC0018
1. Wprowadzenie; przegląd; przykłady Genteel Tradition oraz wczesne oznaki nowych nastrojów
2. Impulsy modernistyczne w późnych XIX-wiecznych w wybranych wierszach: Bret Harte, "Plain Language from Truthful James" (1870); Herman Melville, wybór z tomu Battle-Pieces and Aspects of the War (1866) "A Utilitarian View of a Monitor's Fight," "Shiloh," "The College Colonel"; Sarah Piatt, "The Palace-Burner" i "A Prettier Book" z tomu A Voyage to the Fortunate Isles and Other Poems (1886)
3. Hamlin Garland, wybór opowiadań z Main-Travelled Roads (1891)--"The Return of the Private" oral "Under the Lion's Paw"
4. Ambrose Bierce, wybór opowiadań z Tales of Soldiers and Civilians (1892)--"An Occurrence at Owl Creek Bridge," "Chickamauga," "Tough Tussle"
5. Stephen Crane, "The Blue Hotel" (1898), "A Mystery of Heroism" (1895), "An Episode of War" (1899); Frank Norris, "A Deal in Wheat" (1902)
6. Kate Chopin, wybrane opowiadania ze zbiorów Bayou Folk (1894) oraz A Night in Acadie (1897): "Dr. Chevalier's Lie" (1891), "The Going Away of Liza" (1891), "A Respectable Woman" (1891), "A Storm" (1898)
7. Edith Wharton, wybrane opowiadania, między innymi "The Reckoning" (1902)
8. Edgar Arlington Robinson, wybór wierszy z tomu The Man Against the Sky (1916) oraz z The Children of the Night (1890–1897): "Bewick Finzer",' "John Evereldown," "Luke Havergal," "Richard Cory," "Aaron Stark," "Cliff Klingenhagen," 'The Clerks," "Reuben Bright"; z The Town Down the River (1910): "How Annandale Went Out," "Miniver Cheevy," "For a Dead Lady"
9. Robert Frost, wybór wierszy z tomów North of Boston (1914) and Mountain Interval (1916): "A Servant to Servants," "The Fear," "The Hill Wife"
10. Edgar Lee Masters, wybrane wiersze z tomu The Spoon River Anthology (1915)
11. Wybór wierszy o doświadczeniu Amerykanów Pierwszej Wojny Światowej: Robert Frost, "Not to Keep"; Archibald MacLeish's "Memorial Rain"; Ezra Pound, "Hugh Selvyn Mauberley" parts IV and V'; Alan Seeger, "I Have a Rendezvous with Death"; e.e. Cummings, "I Sing of Olaf."
12. Carl Sandburg, wybór wierszy z tomu Chicago Poems (1916)--"Chicago," "The Sketch," "The Harbor," "Halsted Street Car," "Clark Street Bridge,' "Passers-by," "Population Drifts," "Mamie"
13. Sherwood Anderson, wybrane opowiadania ze zbioru opowiadań Winesburg, Ohio (1919): "Adventure" (1919), "The Untold Lie" (1919), "Death" (1919)
14. Willa Cather, wybrane opowiadania: "Paul's Case" (1905) oraz "The Sculptor's Funeral" (1905)
15. Przegląd, podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie
• zmiany społeczne, kulturowe i obyczajowe do których doszło w rezultacie dynamicznej urbanizacji, przyspieszenia tempa życia, postępu w telekomunikacji, wybuchu I Wojny Światowej w Stanach Zjednoczonych
• twórczość literacką Stanów Zjednoczonych będącą odzwierciedleniem przemian społeczeństwa amerykańskiego i myśli amerykańskiej z przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku.
• wpływ realizmu, naturalizmu na pisarstwo wczesnodwudziestowieczne
• cechy wspólne literatury wczesnomodernistycznej różnych gatunków a także związki i podobieństwa pomiędzy pisarzami i pisarkami, pozornie odległymi a wyrażającymi ten sam zeitgeist
Umiejętności
Student potrafi
• dostrzec i analizować tematykę typową literaturze wczesnodwudziestowiecznej
• identyfikować charakterystyczne zmiany w obyczajowości i wrażliwości Amerykanów żyjących w tamtym okresie
• potrafi artykułować i komunikować się na temat zmian w kulturze i myśleniu Amerykanów na początku dwudziestego wieku przy użyciu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
• wykorzystywania zdobytej wiedzy w trakcie kursu celem formułowania własnych opinii na temat kondycji nowoczesności
• podejmowania współpracy w grupie dyskusyjnej
• zaangażowania się w rozwój studiów amerykanistycznych skupionych na tym krytycznie zaniedbywanym dzisiaj okresie wczesnego modernizmu.
Kryteria oceniania
• Obecność – bardzo zaleca się uczestnictwo we wszystkich zajęciach; studenci mają prawo do dwóch nieobecności (z jakiegokolwiek powodu).
• Aktywne uczestnictwo w dyskusjach i drobnych zadanich/aktywnościach na zajęciach – 30% oceny końcowej
• Test połowkowy – 30%
• Końcowa praca pisemna na zakończenie semestru – 40%
Oceny: 100–88/5; 87–73/4; 72–57/3; 56–0/2
Literatura
LITERATURA PRZEDMIOTU:
Benfey, Christopher. “Melville’s Second Act.” New York Review of Books, June 26, 2008.
Blume, Donald T. Ambrose Bierce’s Civilians and Soldiers in Context: A Critical Study. Kent, OH: Kent State University Press, 2004.
Caples, Daniel. “Two Chicagos.” Poetry Foundation, June 2015. https://www.poetryfoundation.org/blog/open-door/70452/two-chicagos.
Davidson, Cathy N. The Experimental Fictions of Ambrose Bierce: Structuring the Ineffable. Lincoln: University of Nebraska Press, 1984.
Davison, Richard Allan. “Crane's ‘Blue Hotel’ Revisited: The Illusion of Fate.” Modern Fiction Studies 15, no. 4 (1969): 537–39.
Donaldson, Scott. Edwin Arlington Robinson: A Poet’s Life. New York: Columbia University Press, 2007.
Grenberg, Bruce L. “Metaphysics of Despair: Stephen Crane's ‘The Blue Hotel.’” Modern Fiction Studies 14, no. 2 (1968): 203–13.
Hallwas, John E. “Introduction.” In Spoon River Anthology: An Annotated Edition, by Edgar Lee Masters, 1–79. Urbana: University of Illinois Press, 1992.
James, Pearl. “World War I and Cultural Change in America.” In War and American Literature, edited by Jennnifer Haytock, 180–93. Cambridge: Cambridge University Press, 2021.
Kearns, Katherine. “‘The Place Is the Asylum’: Women and Nature in Robert Frost’s Poetry.” American Literature 59, no. 2 (1987): 190–210.
Lee, Hermione. “The Republic of Letters: Edith Wharton at the Start of Her Career.” Yale Review 95, no. 2 (April 1, 2007).
Madigan, M. J. "Cather and the Short Story." In The Cambridge Companion to Willa Cather, edited by M. Lindemann, 131–45. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
Martin, Quentin E. “Hamlin Garland's ‘The Return of a Private’ and ‘Under the Lion's Paw’ and the Monopoly of Money in Post-Civil War America.” American Literary Realism, 1870–1910 29, no. 1 (Fall 1996): 62–77.
Peppe, Holly. “Introduction.” In Selected Poems: Annotated Edition by Edna St Vincent Millay. New Haven, CT: Yale University Press, 2022.
Renker, Elizabeth. “The ‘Genteel Tradition’ and Its Discontents.” In The Cambridge History of American Poetry, edited by Alfred Bendixen and Stephen Burt, 403–24. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. doi:10.1017/CHO9780511762284.02
Rich, C. "Kate Chopin." In A Companion to the American Short Story, edited by A. Bendixen and J. Nagel. Blackwell, 2010.
Scharnhorst, Gary. “‘Ways That Are Dark’: Appropriations of Bret Harte’s ‘Plain Language from Truthful James.’” Nineteenth-Century Literature 51, no. 3 (1996): 377–99. https://doi.org/10.2307/2934016.
Sheehy, Donald G. “‘Not Quite All, My Dear’: Gender and Voice in Frost.” Texas Studies in Literature and Language 36, no. 4 (1994): 403–30.
Stacy, Jason. Spoon River America: Edgar Lee Masters and the Myth of the American Small Town. University of Illinois Press, 2021.
Updike, John. “Twisted Apples.” Harper’s (March 1984): 95–97.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: