American Romanticism (Romantyzm amerykański) 4219-SC0017
Tematyka zajęć:
1. Początki romantyzmu w USA w latach 1805-1820.
2. E.A. Poe jako poeta, prozaik i eseista - "czarny romantyzm"
3. Korzenie przełomu romantycznego w Nowej Anglii - romantyzm a lokalna tradycja religijna, echa europejskie
4. Romantyzm jako element tożsamości kulturowej
5. Wczesna eseistyka R.W. Emersona ("Nature," "The American Scholar," "The Divinity School Address")
6. Dojrzała eseistyka R.W. Emersona ("History," "Circles," "The Poet")
7. N. Hawthorne: romantyzm i historia (wybrane opowiadania)
8. M. Fuller w USA i w Europie: intelektualna emancypacja kobiet, konfrontacja z Europą przed i podczas Wiosny Ludów
9. H.D. Thoreau i natura w praktyce (wybrane rozdziały "Walden", "Walking")
10. Polityczne i społeczne znaczenie romantyzmu w USA (walka o zniesienie niewolnictwa, poparcie rdzennych Amerykanów, status kobiet, rola utopii)
11. Narodziny malarstwa pejzażowego (W. Allston, Hudson River School: T. Cole, F.E. Church).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- miejsce i znaczenie nauk o kulturze i religii w systemie nauk, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną, relacje do innych dyscyplin i dziedzin oraz kierunki rozwoju
- terminologię, metody, narzędzia i techniki pozyskiwania danych, wybrane tradycje, szkoły badawcze oraz kierunki rozwoju właściwe dla nauk o kulturze i religii do badań zjawisk
kulturowych i społecznych w Stanach Zjednoczonych
- główne trendy i wytwory piśmiennictwa amerykańskiego, zasadnicze zręby kultury amerykańskiej będące nieodłącznym elementem badań kultury Ameryki Północnej, a także podstawy teoretyczne i metodologiczne literaturoznawstwa
potrafi:
- formułować i rozwiązywać złożone problemy badawcze, rozpoznawać, rozumieć, interpretować i analizować przyczyny oraz przebieg zjawisk kulturowych w Stanach Zjednoczonych przy wykorzystaniu źródeł oraz standardowych metod i narzędzi badawczych w ramach nauk humanistycznych
- interpretować dzieła literatury amerykańskiej w kontekście szeroko pojętej kultury amerykańskiej
- stosować zasady poprawnego komunikowania się niezbędne w kontekście wymiany między dwoma systemami kulturowymi
Kompetencje społeczne:
jest gotów:
- wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu studiów amerykanistycznych nad Stanami Zjednoczonymi celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
- kontynuować naukę i dbać o rozwijanie dorobku w dziedzinie studiów amerykanistycznych
Kryteria oceniania
Test końcowy - 40 p.
Praca semestralna - 30 p.
Czynny udział w zajęciach - 30 p.
Skala ocen: 100-80/5, 87-75/4, 74-55/3, 54-0/2
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się.
Literatura
Wybrana literatura przedmiotu:
L. Buell, Literary Transcendentalism (2016)
L. Buell, New England Literary Culture (1986)
L. Buell, Emerson (2003)
L. Chai, The Romantic Foundations of the American Renaissance (1987)
P. Gura, American Transcendentalism. A History (2007)
W.R. Hutchison, The Transcendentalist Ministers (1972)
B. Novak, Nature and Culture: American Landscape and Painting (2007)
S. Paul, The Shores of America (1958)
A.C. Rose, Transcendentalism as a Social Movement, 1830-1850 (1981)
S. Rosenheim and S, Rachman (eds), The American Face of E.A. Poe (1995)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: