The Middle Class in American Fiction (Klasa średnia w fikcji amerykańskiej) 4219-SC0016
Podczas zajęć będziemy rozmawiać o amerykańskiej fikcji na temat klasy średniej. Omówimy ery historii literatury, ale będziemy kontrastować ze sobą utwory starsze i nowsze, kurs nie będzie więc ułożony chronologicznie, a tematycznie. Omawiane będą dzieła pisarek i pisarzy realizmu i naturalizmu (Wharton, Dreiser), XX wieku (Updike, Roth, Carver) i literatury współczenej (Franzen, Saunders, Ng, Jeffers). By lepiej zrozumieć kulturowe, ekonomiczne i społeczne zmiany, które wpłynęły na amerykańską klasę średnią przez ostatnich 150 lat, teoretyczną bazą naszych rozważań będą teorie klasy średniej rozwinięte przez socjologów i ekonomistów takich jak Veblen, Weber, Bourdieu, Giddens czy Piketty. Będziemy zastanawiać się nad reakcją literatury na te zmiany społeczne i nad konsekwencjami wyborów artystycznych pisarek i pisarzy dla wydźwięku klasowego ich dzieł (Moretti, Kaplan, Jameson). Poddamy refleksji kwestię rasy i klasowości oraz tego, jak bardzo klasa średnia i ideał Amerykańskiego Snu jest urasowiony (Jefferson, Wilkerson, Larsen).
Kurs zakłada pracę w grupach nad projektem końcowym - omówieniem wybranej powieści. Podczas semestru wymagane jest przeczytanie dwóch powieści (zapowiedzianych z wyprzedzeniem) oraz tekstów teoretycznych i opowiadań z tygodnia na tydzień.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. WIEDZA: Zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty i zjawiska dotyczące kultury klasy średniej Stanów Zjednoczonych oraz dotyczące ich metody i teorie, które wyjaśniają złożone zależności między nimi
- przykłady literatury amerykańskiej i charakterystyczne dla nich konteksty historyczne, społeczne i polityczne oraz przejawy i procesy charakterystyczne dla współczesnego życia kulturalnego, społecznego i politycznego w Stanach Zjednoczonych, szczególnie dotyczące ujęcia klasy średniej w literaturze
- złożoność badań nad kulturą Stanów Zjednoczonych oraz konieczność czerpania z innych dyscyplin naukowych (socjologii, ekonomii, psychologii społecznej) w celu stworzenia podstaw i kontekstów do tych badań
- główne trendy i wytwory piśmiennictwa amerykańskiego od XIX wieku do współczesności, zasadnicze zręby historii literatury amerykańskiej będących nieodłącznym elementem do badań nad kulturą Ameryki Północnej, a także podstawy teoretyczne i metodologiczne literaturoznawstwa
2. UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi:
- formułować i rozwiązywać złożone problemy badawcze, rozpoznawać, rozumieć,
interpretować, wyjaśniać i analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk
kulturowych w Stanach Zjednoczonych przy wykorzystaniu źródeł oraz standardowych metod i narzędzi badawczych w ramach nauk humanistycznych
- wykorzystywać posiadaną wiedzę teoretyczną do opisu i analizy współczesnej literatury amerykańskiej w kontekście klas społecznych.
- formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące zagadnień kultury amerykańskiej posiłkując się umiejętnością właściwego doboru źródeł, nie tylko z dyscypliny nauk o kulturze, ale również nauk pokrewnych niezbędnych do zrozumienia procesów i mechanizmów oddziaływania kultury (socjologii, ekonomii, psychologii społecznej)
- interpretować dzieła literatury amerykańskiej o klasie średniej w kontekście szeroko pojętej kultury amerykańskiej
-- uczestniczyć, pod opieką opiekuna naukowego, w przygotowaniu projektów grupowych badawczych w zakresie szeroko pojętych studiów nad kulturą w Stanach Zjednoczonych
- dalej poszerzać i uzupełniać zdobytą wiedzę na temat Stanów Zjednoczonych poprzez samodzielnie zaplanowany i realizowany proces uczenia się przez całe życie
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Jest gotów/gotowa:
- wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu studiów amerykanistycznych nad Stanami Zjednoczonymi celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
- kontynuować naukę i dbać o rozwijanie dorobku w dziedzinie literaturoznawstwa Stanów Zjednoczonych
Kryteria oceniania
Praca grupowa nad wybraną powieścią - 25%
Test końcowy - 25%
Obecność i aktywność na zajęciach - 25%
Krótkie odpowiedzi na platformie Kampus - 25%
Skala ocen:
0-60 – 2
60-70 – 3
71-75 – 3,5
76-85 – 4
86-90 – 4,5
91-95 – 5
96-100 – 5!
Literatura
- Wybór opowiadań i noweli – dopasowany do zainteresowań studentów
- Powieści: "Sister Carrie," Theodore Dreiser (1900) + jedna do wyboru spośród:
Raymond Carver “What We Talk About When We Talk About Love” (1981)
Don DeLillo “White Noise” (1985)
Jeffrey Eugenides “The Marriage Plot” (2011)/ "Virgin Suicides" (1993)
Jonathan Franzen “Freedom” (2011)
Honoree Fanonne Jeffers, “The Love Song of WEB DuBois” (2021)
Celeste Ng “Little Fires Everywhere” (2017)
Philip Roth “Portnoy’s Complaint” (1969)
Jonathan Safran Foer “Here I Am” (2016)
Zadie Smith “On Beauty” (2005)
John Updike “Couples” (1968)
Edith Wharton “Age of Innocence” (1920)
Teksty krytyczne (fragmenty)
Pierre Bourdieu “Distinction” (1979)
Fredrik Jameson “The Political Unconscious” (1981)
Margo Jefferson „Negroland” (2015)
Amy Kaplan „The Social Construction of American Realism” (1988)
Franco Moretti „Bourgeois” (2013)
Thomas Piketty “Capital in the 21st century” (2013)
Thorstein Verblen “The Theory of the Leisure Class” (1899)
Isabel Wilkerson „Warmth of the Other Suns” (2010)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: