American Literary Reportage (Amerykański reportaż literacki ) 4219-SC0015
Niniejszy kurs stanowi wprowadzenie do amerykańskiego reportażu literackiego z naciskiem na jego związki ze społeczno-kulturowym i politycznym krajobrazem Stanów Zjednoczonych w dwudziestym i dwudziestym pierwszym wieku. Poczynając od źródeł tego gatunku, przyjrzymy się nurtowi Nowego Dziennikarstwa z lat 60. i 70. na przykładzie dzieł Trumana Capote, Joan Didion, Toma Wolfe'a, Huntera S.Thompsona, czy Michaela Herra. Przeanalizujemy, jak wykorzystanie eksperymentalnych, literackich strategii tekstualnych zrewolucjonizowało gatunek reportażu i przedefiniowało związek między faktem a fikcją, obiektywizmem a subiektywizmem, metodami reprezentacji a rzeczywistością. W drugiej części kursu, przyjrzymy się ewolucji gatunku na przestrzeni kolejnych dekad i zmian widocznych w nurcie "Nowego Nowego Dziennikarstwa" i "creative non-fiction" na przykładzie dzieł Susan Orlean, Ta-Nehisi Coatesa, Jessiki Bruder, czy Charliego LeDuffa.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- rozumie, jak gatunek amerykańskiego reportażu literackiego ewoluował na przestrzeni dekad
- zna cechy charakterystyczne reportażu literackiego
- zna konteksty historyczne, literackie i krytyczne, w jakich osadzony jest reportaż literacki
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi krytycznie analizować związki między reportażem literackim a krajobrazem społeczno-politycznym Stanów Zjednoczonych
- potrafi zastosować metodę "close reading" oraz wdrożyć analizę tekstualną i retoryczną
- potrafi krytycznie przyjrzeć się takim pojęciom jak fakt, obiektywizm, czy reprezentacja
- potrafi dokonać kulturowego odczytania reportażu literackiego
KOMPETENCJE
- umie pracować w grupie i dyskutować na złożone i często kontrowersyjne tematy społeczno-kulturowe z szacunkiem dla opinii innych studentów/studentek
- rozumie znaczenie amerykańskiego reportażu literackiego w szerszym kontekście historycznym i społeczno-kulturowym
Kryteria oceniania
30% aktywny udział w dyskusjach
40% "response papers" i prezentacje
30% esej końcowy
Skala oceniania:
0-60 – 2
60-70 – 3
71-75 – 3,5
76-85 – 4
86-90 – 4,5
91-95 – 5
96-100 – 5!
Literatura
Joan Didion, Slouching Towards Bethlehem; Miami
Tom Wolfe, The Electric Kool-Aid Acid Test; "The New Journalism" manifesto
Michael Herr, Dispatches
Hunter S. Thompson, The Gonzo Papers Anthology
Susan Orlean, The Orchid Thief
Ta-Nehisi Coates, Between the World and Me
Charlie LeDuff, Detroit: An American Autopsy
Lisa Taddeo, Three Women
Jessika Bruder, Nomadland
Isabel Wilkerson, The Warmth of Other Suns: the Epic Story of America's Great Migration
The New New Journalism. Conversations with America's Best Nonfiction Writers on their Craft
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: