Migration Matters: Narratives of Immigration to the U.S. (Kwestie migracji w literaturze Stanów Zjednoczonych) 4219-SC0012
Celem kursu jest zapoznanie studentów/ek z głównymi trendami XX- i XXI-wiecznej literatury migracyjnej w Stanach Zjednoczonych. Wybrane teksty literackie unaoczniać będą kontekst kulturowy leżący u progu migracji z różnych kierunków, w tym Azji, Europy (również Europy Wschodniej), Ameryki Południowej oraz Karaibów. Bez względu na specyfikę kulturową danej grupy etnicznej/narodowościowej, dyskusje oscylować będą wokół następujących aspektów doświadczenia emigracji oddanych w tekstach literackich: akulturacja w USA a zachowanie własnej odrębności kulturowej, tożsamości hybrydowe, wpływ płci i orientacji seksualnej na doświadczenie emigracji, różnice między imigrantami pierwszego pokolenia a ich dziećmi i wnukami, imigracja w kontekście rasy i klasy społecznej, itd. Teksty krytyczne pomogą uchwycić społeczno-kulturowy kontekst charakterystyczny dla danej grupy imigrantów.
Wybrane zagadnienia:
- cechy gatunku literackiego jakim jest immigrant narrative;
- imigracja z Europy (Wschodniej) do Stanów Zjednoczonych w literaturze pięknej;
- migranci a gatunek memoir;
- literatura imigrantów z Półwyspu Indyjskiego;
- wojna w Wietnamie a literatura migracyjna;
- imigranci z Karaibów;
- mniejszość latynoska i współczesne narracje migracyjne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka:
Wiedza:
- zna terminologię stosowaną do analizy tekstów literackich mniejszości etnicznych;
- zna główne tematy i trendy współczesnych literatur mniejszości narodowych w Stanach Zjednoczonych.
Umiejętności:
- potrafi brać udział w dyskusjach dotyczących tekstów literackich i identyfikować istotne elementy konstrukcji etnicznego tekstu literackiego;
- potrafi dokonać gruntownej analizy tekstu literackiego w mowie i piśmie z uwzględnieniem terminologii charakterystycznej dla badanej grupy tekstów literackich.
Kompetencje społeczne:
- jest świadomy/a różnorodności etnicznej współczesnej literatury Stanów Zjednoczonych;
- przejawia wrażliwość w kwestii wpływu rasy, etniczności, płci, orientacji seksualnej, klasy społecznej i innych elementów tożsamości na funkcjonowanie jednostek i grup w społeczeństwie.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywny udział w zajęciach – 25%
- krótkie wypowiedzi pisemne / zadania domowe – 35%
- praca końcowa – 40%
Literatura
Wybrane teksty literackie autorstwa następujących twórców:
Anthony Bukowski
Sandra Cisneros
Junot Diaz
Stuart Dybek
Cristina Hernandez
Eva Hoffmann
Jhumpa Lahiri
Bharati Mukherjee
Viet Than Nguyen
Wybrane teksty krytyczne:
Aciman, Andre, ed. Letters of Transit: Reflections on Exile, Identity, Language, and Loss. The New Press, 1999.
Anzaldúa, Gloria. Borderlands / La Frontera: The New Mestiza. Aunt Lute Books, 1987.
Cordasco, Francesco. Dictionary of American Immigration History. The Scarecrow Press, 1990.
Creet, Julia and Andreas Kitzmann, eds. Memory and Migration: Multidisciplinary Approaches to Memory Studies. Toronto UP, 2011.
Hodes, Martha, ed. Sex, Love, Race: Crossing Boundaries in North American History. New York UP, 1999.
Minh-ha, Trinh T. Woman, Native, Other: Writing Postcoloniality and Feminism. Indiana UP, 1989.
(Materiały mogą ulec zmianie.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: