American Feminist Theory (Amerykańska Teoria Feministyczna) 4219-SB147
Kurs śledzi rozwój amerykańskiej teorii feministycznej — od wczesnych głosów abolicjonistycznych i protofeministycznych, takich jak siostry Grimké, przez kluczowe postaci XIX i początku XX wieku (Stanton, Fuller, Gilman, Wells, Addams, Goldman), aż po kluczowe myślicielki drugiej fali feminizmu, takie jak Millett, Dworkin i MacKinnon, kończąc na współczesnych perspektywach intersekcjonalnych, queerowych i dekolonialnych. Sporo uwagi poświęcimy Czarnemu feminizmowi i pojęciu intersekcjonalności. Oprócz analizy kanonicznych tekstów feministycznych, kurs śledzi wpływ feminizmu na amerykanistykę jako dyscyplinę wiedzy, ukazując, jak badaczki feministyczne przekształciły rozumienie kulturowych i politycznych aspektów płci, rasy, seksualności i władzy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/ka:
WIEDZA:
- posiada szeroką wiedzę o teoriach feministycznych od XIX wieku po współczesność
- zna i rozumie szerszy kontekst filozoficzny, polityczny i kulturowy, w którym ruch się rozwijał;
- rozumie feminizm amerykański jako żywą tradycję intelektualną, pełną sporów i kontrowersji;
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi zrozumieć i wyjaśnić złożoną argumentację teoretyczną;
- potrafi mówić i pisać na temat kwestii spornych w sposób precyzyjny i sensowny;
- potrafi zebrać, przetworzyć i zaprezentować na forum grupy materiał dotyczący wąsko zakrojonego tematu;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- potrafi pracować w grupie i zaprezentować wyniki tej pracy;
- jest otwarty_a na rozmaite interpretacje i opinie dotyczące tekstów kultury a także wizje kultury jako takiej;
- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
Części składowe oceny końcowej:
1. Aktywność na zajęciach; regularne wpisy na forum (minimum 3) = 20 %
2. Praca w grupach: przygotowanie 2 prezentacji = 20%
3. Test końcowy = 30%
4. Praca semestralna (min. 1500 słów) = 30%
OCENIANIE:
5! = 96
5 = 92.5
4+ = 87.5
4 = 80
3+ = 75
3 = 60
Literatura
“Remember the Ladies” – Abigail Adams vs. John Adams
Mary Wollstonecraft, A Vindication of the Rights of Woman (excerpt)
John Stuart Mill, The Subjection of Women (excerpt)
Margaret Fuller, The Great Lawsuit: Man versus Men, Woman versus Women (excerpt)
Angelina Grimké, Appeal to the Christian Women of the South (1836) (excerpt)
Sarah Grimké, Letters on the Equality of the Sexes and the Condition of Women (1837) (excerpt)
Elizabeth Cady Stanton, Motherhood and Introduction to The Women’s Bible
Seneca Falls Declaration of Sentiments (1848)
Sojourner Truth, “Ain’t I a Woman?”
Gilman, Women and Economics (1898), Chapters 1–3
Jane Addams, Utilization of Women in City Government (1907)
Ida B. Wells, Lynch Law in All Its Phases (1893)
Emma Goldman, The Tragedy of Woman’s Emancipation (1906)
Margaret Sanger, Birth Control- A Parent’s Problem or a Woman’s? (1920)
Simone de Beauvoir, The Second Sex (1949), Introduction & “The Woman in Love”
Betty Friedan, The Feminine Mystique (1963) (selected chapters)
Kate Millett, Sexual Politics (1970), Introduction + Chapter 2 (“Theory of Sexual Politics”)
Shulamith Firestone, The Dialectic of Sex (1970), Introduction & Chapter 2
Andrea Dworkin, Pornography: Men Possessing Women (1981), Introduction & Chapter 5 (“Biological Superiority”)
Ellen Willis, Lust Horizons: Is the Women’s Movement Pro-Sex? (1981)
Frances Beal, Double Jeopardy: To Be Black and Female (1970)
Michele Wallace Black Macho and the Myth of the Superwoman
The Combahee River Collective Statement (1977)
Audre Lorde, The Master’s Tools Will Never Dismantle the Master’s House (1984)
Annette Kolodny, The Lay of the Land: Metaphor as Experience and History in American Life and Letters (1975)(Introduction and Chapter 1: “Unearthing the Past”
Nina Baym, Melodramas of Beset Manhood: How Theories of American Fiction Exclude Women Authors (1981)
Joan Wallach Scott, Gender: A Useful Category of Historical Analysis (1986)
Nancy Hartsock, The Feminist Standpoint: Developing the Ground for a Specifically Feminist Historical Materialism.(1988)
Donna Haraway, Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective (1988):
Sandra Harding, “Rethinking Standpoint Epistemology: What is “Strong Objectivity” (1992)”
Adrienne Rich, “Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence” (1980)
Catharine MacKinnon, “Sexuality” from Toward a Feminist Theory of the State (1989)
Ellen Willis, “Radical Feminism and Feminist Radicalism” (1984)
Kimberlé Crenshaw, Demarginalizing the Intersection of Race and Sex (1989)
Hortense Spillers, “Mama’s Baby, Papa’s Maybe: An American Grammar Book” (1987)
Patricia Hill Collins, Black Feminist Thought (1990), Introduction + Chapter 1
bell hooks, Feminist Theory: From Margin to Center (1984), Introduction + Chapter 5
Gayle S. Rubin, Thinking Sex: Notes for a Radical Theory of the Politics of Sexuality” (1984)
Judith Butler, Gender Trouble (1990), Preface + Chapter 1
Emily Martin, The Egg and the Sperm: How Science Has Constructed a Romance Based on Stereotypical Male-Female Roles (1991)
Paula Gunn Allen, “Who Is Your Mother? Red Roots of White Feminism” (1986)
María Lugones "The Coloniality of Gender (2008)
Eve Tuck & K. Wayne Yang, “Decolonization is Not a Metaphor” (2012)
Andrea Smith, „Sexual Violence as a Tool of Genocide” (from: Conquest: Sexual Violence and American Indian Genocide) (2015)
Sara Ahmed, Living a Feminist Life (2017), Introduction + “Feminist Snap”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: