Religious Conflict and Dialogue in the US (Konflikty religijne i dialog w USA) 4219-SB145
Zderzenie cywilizacji i wynikające z niego podziały wydają się być naturalnym stanem ludzkości. Tak twierdzi Samuel Huntington w swej znanej książce Zderzenie cywilizacji. Uznanie takiego stanu rzeczy prowadziło i prowadzi do utwierdzenia historycznie zaistniałych podziałów. Pojawiły się również inne koncepcje pozwalające na przezwyciężenie istniejących podziałów i nawiązanie utraconej jedności. Mówią o tym m.in. Walter Ong, Abraham J. Heschel, Martin Luther King i inni. Pojawiły się też prace bezpośrednio nawiązujące do koncepcji zderzenia cywilizacji i odsłaniające jej słabe strony. Do nich należą książki Freda Hallidaya, czy Jeffreya Haynesa. Ważnym przyczynkiem do przezwyciężenia podziałów jest właściwe użycie języka, stąd waga lingwistyki kognitywnej (George Lakoff i inni). Celem wykładu jest porównanie obu koncepcji i próba zrozumienia ich intelektualnego zaplecza.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu zajęć student powinien być zdolny do analizy tekstów antropologicznych, rozpoznać ich wartości poznawcze, ukryte założenia ideologiczne, strategie perswazyjne. Poza tym nabędzie umiejętności krytycznego spojrzenia na język mediów publicznych, wyjaśniania dyskursu politycznego i języka religijnego, zwłaszcza jego funkcjonowania w przestrzeni publicznej. Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami.
a) wiedza
Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z problematyką konfliktów cywilizacyjnych i sposobów ich przezwyciężania, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska teoretyczne. Rozumie rolę historii i sposobów jej pamiętania w amerykańskiej kulturze.
b) umiejętności
Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu poznania różnych sposobów rozumienia konfliktów cywilizacyjnych, posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących pamięci w celu rozpoznania określonych stanowisk teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące przeszłości. Dzięki temu formułuje argumenty krytyki na tematy związane z historią i posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji dotyczących różnych sposobów rozumienia przeszłości z wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu.
c) kompetencje społeczne
Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy, rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu historii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek wobec odmiennych poglądów.
Kryteria oceniania
Każda z jednostek lekcyjnych jest samodzielną całością, choć są one ze sobą ściśle powiązane. Od uczestników zajęć oczekuje się nie tylko lektury przewidzianego materiału, ale również aktywnego i krytycznego udziału w zajęciach. Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, umiejętność krytycznej analizy proponowanych tekstów i kreatywność w proponowaniu dodatkowych materiałów.
esej końcowy lub prezentacja 80%
obecność i aktywność na zajęciach 20%
Literatura
D. L. Eck, A New Religious America
The Four Horsemen
F. Halliday, Islam and the Myth of Confrontation
J. Haynes, From Huntington to Trump
J. Haynes, Trump and the Politics of Neo-Nationalism
D. Hollinger, Postethnic America
S. Huntington, The Clash of Civilizations
M. L. King, I Have a Dream
G. Lakoff, Don’t think of an elephant
W. Ong, Orality and Literacy
P. Phan, Multiply Religious Belonging
R. D. Putnam, American Grace: How Religion Divides and Unites Us
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: