Collective Memory and Memory Activism in the US (Pamięć zbiorowa i aktywizm pamięciowy w Stanach Zjednoczonych) 4219-SB071
Kurs proponuje spojrzenie na współczesną amerykańską pamięć zbiorową, rozumianą jako rezerwuar symboli i wyobrażeń na temat przeszłości kraju, będących przedmiotem sporów i kontrowersji oraz podlegających nieustannym reinterpretacjom w kontekście zmieniających się uwarunkowań teraźniejszości. Pamięć zbiorowa odgrywa kluczową rolę dla kształtowania się kulturowej, społecznej i politycznej tożsamości Stanów Zjednoczonych. W trakcie kursu szczególną uwagę poświęcimy aktywizmowi pamięciowemu, czyli działaniom podejmowanym przez grupy obywateli, mającym na celu zarówno kształtowanie wyobrażeń na temat przeszłości, jaki i wywieranie wpływu na bieżącą politykę państwa. Analizowane przypadki obejmą m.in. upamiętnienia wojen i konfliktów zbrojnych, kryzysów zdrowia publicznego, zbiorowych aktów przemocy, katastrof ekologicznych oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego kraju. Przyjrzymy się ponadto inicjatywom włączania do oficjalnych narracji historycznych perspektyw grup dotychczas pomijanych i/lub marginalizowanych – kobiet, mniejszości rasowych, etnicznych i seksualnych. Istotną częścią kursu będzie omówienie zjawiska „od-upamiętnienia”, w tym usuwania z przestrzeni publicznej pomników wojny secesyjnej i przywódców Konfederacji, które przybrało na sile w ostatniej dekadzie. Na zakończenie przyjrzymy się rosnącej roli pamięci cyfrowej oraz aktywizmu pamięciowego w Internecie, które coraz silniej wpływają na to, jak współczesne społeczeństwa tworzą i utrwalają narracje na temat przeszłości.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
* Student zna podstawowe teorie i koncepcje z zakresu studiów nad pamięcią.
* Potrafi wskazać wydarzenia, postacie i utwory historyczne kluczowe dla kultury Stanów Zjednoczonych.
* Posiada wiedzę na temat głównych kierunków dyskusji i sporów dotyczących amerykańskiej pamięci zbiorowej z uwzględnieniem ich kontekstu historycznego oraz społeczno-kulturowych uwarunkowań.
* Posiada wiedzę na temat aktywizmu pamięciowego w Stanach Zjednoczonych – jego funkcji, mechanizmów oraz znaczenia dla amerykańskiej pamięci zbiorowej – zarówno w ujęciu historycznym, jak i współczesnym.
Umiejętności:
* Student potrafi interpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne w Stanach Zjednoczonych w odniesieniu do wybranych teorii i koncepcji z zakresu studiów nad pamięcią.
* Potrafi wykorzystać teorie i koncepcje z zakresu studiów nad pamięcią do analizowania zjawisk, które łączą działalność ruchów społecznych oraz pamięć zbiorową. Potrafi ocenić wpływ tych zjawisk na kształtowanie się zbiorowych tożsamości, narracji oraz praktyk pamięciowych w różnych kontekstach społecznych.
* Potrafi samodzielnie formułować pytania badawcze oraz zaproponować odpowiednie metody i narzędzia do ich badania i analizy, wykorzystując umiejętność krytycznego myślenia oraz znajomość specyfiki danego tematu.
* Potrafi w krytyczny i zaangażowany sposób analizować wyniki badań oraz teksty z zakresu studiów nad pamięcią, uwzględniając różne perspektywy teoretyczne i kontekstualne.
Kompetencje:
* Student angażuje się w dyskusję, formułuje własne tezy, umiejętnie je uzasadnia oraz odnosi się do argumentów i tez przedstawianych przez innych uczestników dyskusji, wykazując się umiejętnością prowadzenia krytycznego dialogu.
* Zbiera, analizuje i interpretuje dane, a następnie potrafi przedstawić je w formie dłuższego raportu lub eseju, zachowując odpowiednią strukturę oraz jasność argumentacji.
* Potrafi samodzielnie przygotować prezentację multimedialną, która w syntetyczny sposób przedstawia zebrane przez niego informacje. Stosując odpowiednie techniki wystąpień publicznych, potrafi przedstawić prezentację przed grupą odbiorców oraz odpowiedzieć na ich pytania i komentarze.
* Staje się bardziej krytycznym odbiorcą/konsumentem pamięci zbiorowej, świadomym jej funkcji oraz mechanizmów oddziaływania.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach (dozwolone 2 nieobecności) – 40%
Test śródsemestralny – 30%
Esej końcowy – 30%
Literatura
Cox, Karen, L. No Common Ground: Confederate Monuments and the Ongoing Fight for Racial Justice, The University of North Carolina Press, 2021.
Doss, Erika. Memorial Mania: Public Feeling in America, The University of Chicago Press, 2010.
Gillis, John. Commemorations: the Politics of National Identity, Princton University Press, 1994.
Gutman, Yifat and Jenny Wüstenberg. The Routledge Handbook of Memory Activism, Routledge, 2023.
Halbwachs, Maurice. On Collective Memory, The University of Chicago Press, 1992.
Kaplan, Brett Ashley (ed). Critical Memory Studies: New Approaches, Bloomsbury Academics, 2023.
Morris, Charles, E (ed.) Remembering the AIDS Quilt, Michigan State University Press, 2011.
Olick, Jeffrey, Vered Vinitzky-Seroussi, and Daniel Levy (eds.) The Collective Memory Reader, Oxford University Press, 2012.
Rigney, Ann and Thomas Smits (eds.) The Visual Memory of Protest, Amsterdam University Press, 2023.
Rowley, Matthew. Trump and the Protestant Reaction to Make America Great Again, Routledge, 2022.
Savage, Kirk. Standing Soldiers, Kneeling Slaves, Princton University Press, 1997.
Sturken, Marita. Terrorism in American Memory: Memorials, Museums, and Architecture in the Post-9/11 Era, New York University Press, 2022.
Tell, Dave. Remembering Emmett Till, The University of Chicago Press, 2019.
Rozas-Krauze, Valentina and Andrew M. Shanken (eds.) Breaking the Bronze Ceiling: Women, Memory, and Public Space, Fordham University Press, 2024.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: