The Past is Never Dead. Introduction to American Public Memory (Przeszłość nigdy nie umiera. Wprowadzenie do amerykańskiej pamięci publicznej) 4219-SB069
Celem kursu jest zbadanie dynamicznej relacji między historią, kulturą i pamięcią zbiorową, wywierającej wpływ na kształtowanie się narracji publicznych w Stanach Zjednoczonych. Dzięki wykorzystaniu kluczowych teorii, koncepcji oraz dyskusji z zakresu studiów nad pamięcią, kurs umożliwia zrozumienie okoliczności oraz poznanie wizji przyszłości, w imię których Amerykanie wciąż na nowo wyobrażają sobie przeszłość swojego kraju. Studenci w krytyczny sposób przyjrzą się temu, w jaki sposób rozmaite nośniki pamięci publicznej – np. pomniki, muzea, przedstawienia i rekonstrukcje historyczne, archiwa i zbiory historii mówionej – kształtują oraz odzwierciedlają amerykańską tożsamość narodową. Jakie postacie i jakie wydarzenia historyczne są w sferze publicznej pamiętane, a jakie zapomniane czy kwestionowane? Program kursu obejmuje też współczesne procesy „od-upamiętnienia" oraz globalny ruch społeczny na rzecz usuwania pomników poświęconych białej supremacji oraz kolonializmowi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
* Student zna podstawowe teorie i koncepcje z zakresu studiów nad pamięcią. Odwołuje się do nich w dyskusji, tworząc własne wypowiedzi ustne i pisemne.
* Potrafi wskazać i scharakteryzować kluczowe wydarzenia, postacie i teksty kultury dla Stanów Zjednoczonych.
* Jest zaznajomiony z rozmaitymi praktykami upamiętnienia oraz nośnikami pamięci zbiorowej w Stanach Zjednoczonych. Potrafi wskazać główne kierunki debat dotyczących tego kogo/co oraz w jaki sposób upamiętniać w amerykańskiej przestrzeni publicznej.
Umiejętności:
* Student potrafi opisać społeczne funkcje pamięci zbiorowej, mechanizmy jej wytwarzania i odbioru. Potrafi ponadto zidentyfikować oraz charakteryzować różne przejawy pamięci zbiorowej w amerykańskiej sferze publicznej.
* Samodzielnie interpretuje zagadnienia związane z amerykańską pamięcią zbiorową, umieszczając je w odpowiednich kontekstach społeczno-kulturowych, wskazując na ich powiązania ze współczesnymi debatami dotyczącymi amerykańskiej tożsamości zbiorowej, roli Stanów Zjednoczonych w świecie, itd.
* Samodzielnie formułuje problemy badawcze oraz przedstawia możliwe sposoby ich rozwiązania.
* W krytyczny i zaangażowany sposób odnosi się do badań i tekstów z zakresu studiów nad pamięcią.
Kompetencje:
* Student aktywnie uczestniczy w dyskusji, formułuje własne tezy, potrafi je uargumentować, odnosi się do tez innych uczestników dyskusji.
* Jest zaangażowanym uczestnikiem zespołu projektowego, potrafi zorganizować i pokierować jego pracami.
* Zbiera, analizuje i interpretuje dane, potrafi także zaprezentować je w formie raportu/prezentacji multimedialnej.
* Staje się bardziej krytycznym odbiorcą/konsumentem pamięci zbiorowej, świadomym jej funkcji oraz mechanizmów oddziaływania.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach (dozwolone 2 nieobecności) - 30%
Egzamin śródsemestralny - 30%
Raport z projektu badawczego - 40%
Literatura
Anderson, Benedict. “Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism”.
Anthias, Floya, Yuval-Davis, Nira. “Women-Nation-State”.
Assmann, Jan. “Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination”.
Benton-Short, Lisa. “The National Mall: No Ordinary Public Space”.
Bodnar, John. “Remaking America: Public Memory, Commemoration, and Patriotism in the Twentieth Century”.
Boym, Svetlana. “The Future of Nostalgia”
Cameron, Duncan, F. “The Museum, a Temple or the Forum”.
Davis, Fred. “Yearning for Yesterday: A Sociology of Nostalgia”
Doss, Erica. “Memorial Mania: Public Feeling in America”.
Elshtain, Jean. “Women and War”.
Gensburger, Sarah, Wüstenberg, Jenny “De-Commemoration: Removing Statues and Renaming Places”.
Gillis, John (red.) “Commemorations: The Politics of National Identity”.
Gutman, Yifat, Wüstenberg, Jenny (red.) “The Routledge Handbook of Memory Activism”.
Halbwachs, Maurice. “On Collective Memory”.
Hobsbawm, Eric. “The Invention of Tradition”.
Nagel, Joane. “Masculinity and Nationalism: Gender and Sexuality in the Making of Nations.
Olick, Jeffrey, Vinitzky-Seroussi, Vered, Levy Daniel (red.) “The Collective Memory Reader”.
Piehler, G., Kurt. “Remembering War the American Way”.
Rozas-Krause Valentina, Shanken Andrew. “Breaking the Bronze Ceiling: Women, Memory, and Public Space”.
Savage, Kirk. “Monument Wars: Washington D.C., the National Mall, and the Transformation of the Memorial Landscape”.
Simko, Christina. “The Politics of Consolation: Memory and the Meaning of September 11”.
Sodaro, Amy. “Affect, Performativity and Politics in the 9/11 Museum”
Strauss, Jill. “Contested Site or Reclaimed Space? Re-membering but Not Honoring the Past on the Empty Pedestal”.
Wagner-Pacifici Robin, Schwartz, Barry. “Vietnam Veterans Memorial: Commemorating a Difficult Past”.
Whitehead, Anne. “Memory (The New Critical Idiom)”.
Williams, Paul. “Memorial Museums”
Wills, Garry. “Lincoln at Gettysburg: The Words that Remade America”.
Winter, Jay. “Sites of Memory, Sites of Mourning: The Great War in European Cultural History”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: