Spiritualism in America (Spirytualizm w Ameryce) 4219-SB066
Kurs poświęcony jest zjawisku amerykańskiego spirytualizmu (wiary w możliwość komunikacji z duchami zmarłych) w XIX i XX wieku w kontekście kulturowym, historycznym i literackim. Począwszy od fenomenu sióstr Fox i idei niebiańskiej telegrafii, spirytualizm jako projekt quasi-religijny, filozoficzny i polityczny rozprzestrzenił się w Stanach Zjednoczonych, kraju rozdartym przez Wojną Secesyjną, dając nadzieję rodzinom poległych na komunikację i współżycie z duchami bliskich. Kurs chce przyjrzeć się historii ruchu w USA i odpowiedzieć na następujące pytania: Jak koncepcyjnie rozwijał się spirytualizm, kim byli jego przywódcy i jakie były jego główne założenia? Jaka rolę pełniły w nim kobiety i Afroamerykanie? W jaki sposób wykorzystywali oni swoją pozycję w ruchu, do politycznej walki (prawa kobiet, abolicjonizm)? W jaki sposób utopijne idee dotyczące jakości życia pozagrobowego wpłynęły na projekty polityczne i społeczne w krainie żywych? Do jakiego stopnia możemy spojrzeć na spirytualizm jako formę religijnego i duchowego eklektyzmu, który przywłaszczał i przekształcał nie tylko elementy rdzennej duchowości, ale aktywnie wykorzystywał odkrycia naukowe i rozwój technologiczny (np. fotografię, telegrafię), aby nadać wagi swoim twierdzeniom? Jaką rolę odegrała literatura w rozpowszechnianiu idei spirytualistycznych? W jaki sposób spirytualizm realizował swoje cele poprzez nowe praktyki kulturowe, takie jak seans spirytystyczny, oraz jak komunikacja z duchami poddawana była badaniu przy użyciu metod naukowych, na przykład przez członków American Society of Psychical Research? Do jakich wniosków badacze dochodzili i jak wpłynęły one na kluczowych amerykańskich filozofów tamtych czasów, takich jak William James? Ze względu na złożoność spirytualizmu jako zjawiska kulturowego, studenci będą mieli okazję zanurzyć się w transdyscyplinarnych tekstach i metodach badawczych, a tym samym będą mogli zbadać, jak różne teksty kultury rezonują ze sobą oraz czego i jak możemy się nauczyć z ich zestawienia.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA
• dysponuje wiedzą na temat zjawiska amerykańskiego spirytualizmu w kontekście historycznym i kulturowym
• rozumie w jaki sposób amerykański spirytualizm wpływał na literaturę i myśl filozoficzną XIX i wczesnego XX wieku
• rozumie wpływ myśli spirytualistycznej na ruchy polityczne i społeczne
UMIEJĘTNOŚCI
• potrafi stosować podstawowe metody analizy różnych tekstów kulturowych
• potrafi stosować formułować wnioski na podstawie lektury tekstów źródłowych
• potrafi formułować pytania badawcze dotyczące złożonych zjawisk kulturowych na przykładzie spirytualizmu
KOMPETENCJE
- potrafi współpracować z grupą, brać aktywny udział w dyskusji;
- jest otwarty na rozmaite interpretacje tekstów a także wizje kultury i społeczeństwa USA;
- rozumie wpływ relacji władzy i systemów przekonań/ wierzeń na kształt życia społecznego
- rozumie wpływ wymiaru etycznego na życie społeczne
- potrafi formułować własne poglądy w formie ustnej i pisemnej w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.
Kryteria oceniania
2 mikro-eseje (1 strona) na zadany temat (20% oceny końcowej)
uczestnictwo w zajęciach (40% oceny końcowej)
esej końcowy (5-7 stron) (40 % oceny końcowej)
Assessment methods and assessment criteria:
Punktacja i skala ocen (esej)
10 pkt – 5!
9 pkt – 5
8 pkt – 4,5
7 pkt – 4
6 pkt – 3.5
5 – pkt 3
Literatura
.Alger, William Rounseville. A Critical History of the Doctrine of a Future Life. New York: W. J. Widdleton, 1867.
Barrett, William F. “The Prospects of Psychical Research in America.” Journal of the Society for Psychical Research 1 (November 1884): 172–79.
Bullard, William N. “[First] Report of the Committee on Mediumistic Phenomena.”
Proceedings of the American Society for Psychical Research 1 (December 1887): 230–36.
Capron, E. W. Modern Spiritualism: Its Facts and Fanaticisms, Its Consistencies and Contradictions. Boston: Bela Marsh, 1855.
Cattell, James McKeen. “Mrs. Piper, the Medium.” Science, n.s. 7, no. 172 (April 15, 1898): 534–35.
Crookes, William. Psychic Force and Modern Spiritualism. London: Longmans, Green, 1871.
Crookes, William. Researches into the Phenomena of Modern Spiritualism. Rochester, N.Y.: Austin, 1905.
Gurney, Edmund, Frederic Myers, and Frank Podmore. Phantasms of the Living. 2 vols. London: Trübner, 1886.
Houdini. A Magician Among the Spirits. Harper and Brothers, New York and London, 1924
Hyslop, J. H. “President G. Stanley Hall’s and Dr. Amy Tanner’s Studies in Spiritism.” Journal of the American Society for Psychical Research 5 (1911): 1-98.
James, Alice. The Diary of Alice James. Edited by Leon Edel. 1934. Reprint, New York: Dodd, Mead, 1964.
James, Henry, Sr. “Spiritual Rappings.” In Lectures and Miscellanies, 407–24. New York: Redfield, 1852.
James, William. Essays in Psychical Research. The Works of William James. Edited by Frederick H. Burkhardt, Fredson Bowers, and Ignas K. Skrupskelis. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1986.
James, William. The Writings of William James: A Comprehensive Edition. Edited by John J. McDermott. 1967. Reprint, New York: Modern Library, 1977.
Jastrow, Joseph. “The Psychology of Deception.” Popular Science Monthly, December 1888, 145–57.
Jastrow, Joseph. “The Psychology of Spiritualism.” Popular Science Monthly, April 1889, 721–32.
Jastrow, Joseph. “The Problems with ‘Psychic Research.’” Harper’s New Monthly Magazine, June 1889, 76–82.
Lewis, E. E. “A Report of the Mysterious Noises Heard in the House of Mr. John D. Fox, in Hydesville, Arcadia, Wayne County, Authenticated by the Certificates, Confirmed by the Statements of the Citizens of That Place and Vicinity.” Canandaigua, N.Y.: E. E. Lewis, 1848.
Lombroso, César. After Death,What? Spiritistic Phenomena and Their Interpretation. Translated by William Sloane. Boston: Small, Maynard, 1909.
Peirce, Charles S. “Logic and Spiritualism” (1905). In Collected Papers of Charles Sanders Peirce, 6 vols., edited by Charles Hartshorne and Paul Weiss, 6:375–89. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press, 1934.
Podmore, Frank. Modern Spiritualism. 2 vols. London: Methuen, 1902.
Robbins, Anne Manning. Both Sides of the Veil: A Personal Experience. Boston: Sherman, French, 1909.
Tanner, Amy. Studies in Spiritism. New York: D. Appleton, 1910. Reprint, New York:
Prometheus Books, 1994.
Wood, R. W. “Report of an Investigation of the Phenomena Connected with Eusapia Palladino.” Science 31, no. 803 (May 10, 1910): 776–80.
Secondary Sources
Asprem, Egil. The Problem of Disenchantment: Scientific Naturalism and Esoteric Discourse, 1900–1939. Leiden, The Netherlands: Brill Academic Publishers, 2014.
Brewster, Scott and Luke Thurston, The Routledge Handbook of the Ghost Story. Routledge, 2018.
Bloom, Murray Teigh. “America’s Most Famous Medium.” American Mercury, May 1950, 578–86.
Blum, Deborah. Ghost Hunters: William James and the Search for Scientific Proof of Life after Death. New York: Penguin, 2006.
Brandon, Ruth. The Spiritualists: The Passion for the Occult in the Nineteenth and Twentieth Centuries. New York: Alfred E. Knopf, 1983.
Braude, Ann. Radical Spirits: Spiritualism and Women’s Rights in Nineteenth-Century America. Boston: Beacon Press, 1989.
Carroll, Bret E. Spiritualism in Antebellum America. Bloomington: Indiana University Press, 1997.
Coon, Deborah J. “Standardizing the Subject: Experimental Psychologists, Introspection, and the Quest for a Technoscientific Ideal.” Technology and Culture 34, no. 4 (October 1992); 757–83.
Coon, Deborah J. “Testing the Limits of Sense and Science: American Experimental Psychologists Combat Spiritualism, 1880–1920.” American Psychologist 47 (February 1992): 143–51.
Crabtree, Adam. From Mesmer to Freud: Magnetic Sleep and the Roots of Psychological Healing. New Haven: Yale University Press, 1993.
Deveney, John Patrick. Paschal Beverly Randolph: A Nineteenth-Century Black American Spiritualism Rosicrucian, and Sex Magician. Albany: State University of New York Press, 1997.
Ellenberger, Henri. The Discovery of the Unconscious: The History and Evolution of Dynamic Psychiatry. New York: Basic Books, 1970.
Goldsmith, Barbara. Other Powers: The Age of Suffrage, Spiritualism, and the Scandalous Victoria Woodhull. New York: Alfred A. Knopf, 1998.
Knapp, Krister Dylan. William James. Psychical Research and the Challenge of Modernity. The University of North Carolina Press, 2021
Kontou, Tatiana and Sarah Willburn. The Ashgate Research Companion to Nineteenth-Century Spiritualism and the Occult. Ashgate, 2012
Lutz, Tom. American Nervousness, 1903: An Anecdotal History. Ithaca: Cornell University Press, 1991.
Oppenheim, Janet. The Other World: Spiritualism and Psychical Research in England, 1850–1914. Cambridge: Cambridge University Press, 1985.
Poovey, Mary. A History of the Modern Fact: Problems of Knowledge in the Sciences of Wealth and Society. Chicago: University of Chicago Press, 1998.
Taves, Ann. Fits, Trances, and Visions: Experiencing Religion and Explaining Experience from Wesley to James. Princeton: Princeton University Press, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: