Contemporary Liberal Catholicism in the USA (Współczesny katolicyzm liberalny w USA) 4219-SB053
Celem konwersatorium jest przedstawienie katolicyzmu liberalnego w USA jako zjawiska złożonego i wielowymiarowego. W wieku XX katolicyzm liberalny przeszedł przez radykalne zmiany, do których doszło głównie w USA dzięki takim myślicielom jak W. Ong, R. Haight, E. Schuessler Fiorenza, M. Daly, P. Knitter. Wydaje się, że wpływ W. Onga jest szczególnie wyraźny i to nie tylko we współczesnym katolicyzmie, ale również w innych religiach.
Życie i twórczość W. Onga stanowi jedyną w swoim rodzaju okazję by zaprezentować pełną gamę przekształceń myśli katolickiej w Europie i w USA. Z jednej strony jest to dialog ze współczesną myślą zachodnią, a z drugiej wpływ na nią nowoczesności.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada pogłębioną wiedzę (włączając terminologię, teorię i metodologię) współczesnej filozofii, a szczególnie myśli żydowskiej, a zwłaszcza filozofii i teologii. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy). Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami.
[uzupełnienie] a) wiedza
Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z problematyką katolicymu liberalnego, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska teoretyczne. Rozumie rolę religii i sposobów jej interpretowania w amerykańskiej kulturze.
Student posiada pogłębioną wiedzę (włączając terminologię, teorię i metodologię) współczesnej filozofii, a szczególnie myśli żydowskiej, a zwłaszcza filozofii i teologii. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy). Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami.
[uzupełnienie] a) wiedza
Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z problematyką katolicymu liberalnego, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska teoretyczne. Rozumie rolę religii i sposobów jej interpretowania w amerykańskiej kulturze.
b) umiejętności
Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu poznania różnych form katolicymu liberalnego, posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących religii w celu rozpoznania określonych stanowisk teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące religii. Dzięki temu formułuje argumenty krytyki na tematy związane z religią i posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji dotyczących różnych sposobów rozumienia religii z wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu.
c) kompetencje społeczne
Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy, rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu religii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek wobec odmiennych poglądów
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w konwersatorium, prezentacja lub końcowy esej na 6-8 stron.
Literatura
Allen J., Jr., The Future Church. How Ten Trends are Revolutionazing the Catholic Church, 2009.
Boys M., Has God Only One Blessing?, 2000.
Cogley J. (ed.), Religion In America, 1958.
Curran Ch. , Loyal Dissent: Memoirs of a Catholic Theologian, 2006.
Daly M., The Church and the Second Sex with the feminist Postchristian Introduction and New Archaic Afterwords by the Author, 2002.
Dupuis J., Christianity and Religions. From Confrontation to Dialogue, 2001.
Haight R., Jesu Symbol of God, New York 1999.
Haught J., God After Darwin: A Theology of Evolution, 2000.
Jenkins, The Next Christendom: The Coming of Global Christianity, 2002.
Johnson E., Ask the Beats: Darwin and the God of Love, 2014.
Knitter P., Without Buddha I Could Not Be a Christian, 2009.
O’Malley J., What Happened at Vatican II, 2008.
Ong W., An Ong Reader. Challenges for Further Inquiry, 2002.
Ong W., “Were Are We Now? Some Elemental Cosmological Considerations”,
Phan P. C., Multiple Religious Belonging, 2004.
Schuessler Fiorenza, Bread Not Stone: The Challenge of Feminist Biblical Interpretation, 1985.
Seeing Judaism Anew. Christianity’s Sacred Obligation, ed. Mary C. Boys, 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: