American Political Thought (Amerykańska myśl polityczna) 4219-SB052
Celem tych zajęć jest zapoznanie się z najważniejszymi pojęciami, prądami i tradycjami amerykańskiej myśli politycznej. W ramach zajęć studenci zapoznają się również z najważniejszymi debatami w ramach amerykańskiej myśli politycznej. Punktem wyjścia tych zajęć jest przekonanie, że myśl polityczna jest refleksją nad polityką i jako taka również jest działaniem politycznym. Zgodnie z tym podejściem studenci będą omawiać literaturę źródłową – artykuły, pamflety, korespondencje oraz dokumenty – najważniejszych polityków, działaczy i teoretyków. Początkowe spotkania będą poświęcone kwestiom historycznym (myśl kolonialna, myśli czasów rewolucji, debaty dotyczące charakteru Unii oraz abolicjonizmu), kolejne będą miały charakter problemowy (uzasadnienie dążenia do niepodległości, debaty dotyczące amerykańskiej Konstytucji oraz natury amerykańskiego federalizmu, feminizm, polityka tożsamości). Studenci poznają pojęcia fundamentalne dla amerykańskiej myśli politycznej (demokracja, republika, federalizm, nieposłuszeństwo obywatelskie, etc.). Wybór lektur będzie odzwierciedlał różnorodność i bogactwo amerykańskich idei politycznych.
Studenci będą zachęcani do krytycznej refleksji nad współczesnym znaczeniem zawartych idei omawianych na zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA:
- zna w stopniu podstawowym historyczną trajektorię amerykańskiej myśli politycznej
- zna w stopniu podstawowym najważniejsze prądy i postaci amerykańskiej myśli politycznej
- posiada podstawową wiedzę dotyczącą pojęć politycznych
UMIEJĘTNOŚCI:
- posiada umiejętność dyskutowania i rozumienia tekstów dotyczących amerykańskiej myśli politycznej;
- posiada umiejętność streszczania na piśmie argumentów przedstawionych w tekstach
- posiada umiejętność przygotowywania wybranych typów prac pisemnych dot. wybranych zagadnień w ramach amerykańskiej myśli politycznej i formułowania tez w oparciu o różnorodne źródła
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- potrafi współdziałać i współpracować w grupie, dyskutując na temat wybranych zagadnień dotyczących amerykańskiej myśli politycznej
- jest otwarty na różne zjawiska i idee, ceni różnorodność i wielość opinii i kultur
Kryteria oceniania
Analiza tekstu – grupowa, w podgrupach i indywidualna
Aktywność na zajęciach
Streszczenia lektur
Kolokwium i egzamin końcowy, podczas którego studenci będą musieli wykazać się zrozumieniem tekstów i umiejętnością porównywania argumentów (studenci będą mogli korzystać ze swoich notatek i streszczeń)
Skala ocen (0-100)
Poniżej 60 punktów: 2
60-67: 3
68-74: 3+
75-82: 4
83-89: 4+
90 i więcej: 5
Literatura
Materiały do zajęć obejmują teksty dostępne on-line oraz skany tekstów zamieszczone na platformie e-Kampus.
Thomas Paine, Common Sense, wybrane fragmenty
Thomas Jefferson, Declaration of Independence
The Federalist Papers, wybrane fragmenty
The Anti-Federalist Papers, wybrane fragmenty
John C. Calhoun, Fort Hill Address, wybrane fragmenty
Daniel Webster, The Constitution Not a Compact Between Sovereign States, wybrane fragmenty
Abraham Lincoln, First Inaugural Address, wybrane fragmenty
John L. O'Sullivan, The Great Nation of Futurity, wybrane fragmenty
Albert Beveridge, In Support of an American Empire
Herbert Hoover, “Principles and Ideals of the United States Government” Adres
Franklin D. Roosevelt, "Campaign Address on Progressive Government at the Commonwealth Club in San Francisco, California"
Henry David Thoreau, Resistance to Civil Government, wybrane fragmenty
Hannah Arendt, Civil Disobedience, wybrane fragmenty
Dr. Martin Luther King, Jr, The Power of Nonviolence, wybrane fragmenty
bell hooks, Feminist Theory from Margin to Center, wybrane fragmenty
Hany Charger, lone V. Quigley, and Ulrike Wiethaus, Foundations of Lakota Sovereignty, wybrane fragmenty
Sheldon Wolin, The People’s Two Bodies, wybrane fragmenty
Wendy Brown, Neoliberalism, Neoconservatism, De-Democratization, wybrane fragmenty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: