Contemporary American Feminist Thought and Activism (Współczesna amerykańska myśl feministyczna i praktyki aktywistyczne) 4219-SB046
Kurs będzie okazją do zapoznania się z najnowszymi kierunkami rozwoju amerykańskiej myśli feministycznej i praktyk aktywistycznych. Trajektorie ruchu feministycznego w latach dwutysięcznych zostaną przeanalizowane na podstawie tekstów teoretycznych i prasowych oraz materiałów dokumentalnych. Prześledzimy najważniejsze debaty we współczesnym amerykańskim feminizmie, w tym kwestie związane z feminizmem intersekcjonalnym, postkolonialnym, queerowym i trans. Studenci i studentki poznają konflikty i sojusze we współczesnym feminizmie, w tym relacje pomiędzy feministkami a działaczami i działaczkami na rzecz osób z niepełnosprawnościami oraz na rzecz praw osób trans, ruchu Black Lives Matter, debaty wokół przemocy seksualnej, a także feministyczne reakcje na prezydenturę Donalda Trumpa i jego politykę. Kwestie te zostaną ujęte w historycznym kontekście rozwoju amerykańskiego ruchu feministycznego. Studenci i studentki rozwiną umiejętności krytyczne poprzez analizę materiałów źródłowych oraz aktualnych wiadomości. Za materiały dodatkowe posłużą nam także materiały audiowizualne i artykuły prasowe.
Główne tematy:
1. Feminizm liberalny/”lean in” i problemy z nim związane.
2. Feminizm kulturowy vs. społeczno-ekonomiczny.
3. Marsz kobiet – kontrowersje wokół prezydentury Donalda Trumpa.
4. Marsz kobiet a intersekcjonalność.
5. Feminizm w ruchu Black Lives Matter: Say Her Name.
6. Feminizm muzułmański.
7. Feminizm queerowy.
8. Sojusz z ruchem trans.
9. Aborcja i nowe ograniczenia praw reprodukcyjnych
10. Kultura gwałtu, przemoc seksualna na kampusach uniwersyteckich.
11. Trigger warnings
12. Wojny na twitterze.
13. Grubość jako kwestia feministyczna.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu tego kursu student:
a. rozumie, jak postępował rozwój ruchu feministycznego w USA
b. ma zaawansowaną wiedzę na temat różnych nurtów w ruchu feministycznym, ideologii leżących u ich podstaw i stosowanych przez nie strategii
c. ma wiedzę na temat najnowszych wydarzeń politycznych i społecznych oraz ich wpływu na współczesny ruch feministyczny
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu tego kursu student:
a. potrafi krytycznie analizować przekaz medialny dotyczący wydarzeń politycznych i społecznych
b. potrafi przeprowadzić porównania pomiędzy różnymi nurtami ruchu feministycznego
c. zauważa problemy związane ze współczesnym ruchem feministycznym, jego ograniczenia oraz „białe plamy”
KOMPETENCJE
Po ukończeniu tego kursu student:
a. rozumie procesy powstawania konfliktów oraz budowania sojuszy w obrębie oraz pomiędzy ruchami społecznymi
b. jest świadomy/a roli, jaką różne nurty feminizmu odegrały w najnowszej historii USA
c. potrafi zaplanować i wdrożyć kroki badawcze aby przygotować esej dotyczący zagadnień związanych z tematyką kursu
Kryteria oceniania
Szczególny nacisk położony będzie na aktywny udział studentów, co oznacza, że studenci muszą brać udział w dyskusjach oraz pracy grupowej na zajęciach. Studenci powinni czytać zadane teksty oraz pracować z innymi materiałami. Studenci przygotują cotygodniowy przegląd amerykańskiej prasy i mediów pod kątem informacji związanych z ruchem feministycznym.
Przegląd doniesień prasowych związanych z feminizmem i ruchami na rzecz praw kobiet (1 raz w semestrze) 20%
3 krótkie prace pisemne – odpowiedzi na zadane teksty 30%
Esej 30%
Aktywność na zajęciach 20%
Aby zaliczyć kurs student/ka musi uzyskać min. 60%.
Literatura
Bazelon, Emily. “The Return of the Sex Wars.” The New York Times Magazine. Sep 10, 2015.
Crenshaw, Kimberle. “The Urgency of Intersectionality.” TED Talk. Oct 2016. https://www.ted.com/talks/kimberle_crenshaw_the_urgency_of_intersectionalityIntersectionality
Crenshaw, Kimberle. “Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color.” Stanford Law Review 43 (6):1241-99 (1991).
Glick, Elisa. “Sex Positive: Feminism, Queer Theory, and the Politics of Transgression.” Feminist Review No. 64, Feminism 2000: One Step beyond? (Spring, 2000), pp. 19-45.
hooks, bell. Feminist Theory: From Margin to Center. New York City: South End Press. 2000 [1984].
The Hunting Ground. Dir. Kirby Dick. 2015.
Kipnis, Laura. “Sexual Paranoia Strikes Academe.” The Chronicle of Higher Education. Feb 27, 2015.
Pollitt, Katha. Pro: Reclaiming Abortion Rights. London: Picador. 2014.
Sandberg, Sheryl. Lean In: Women, Work, and the Will to Lead. New York City: Knopf. 2013.
Say Her Name. The African American Policy Forum. http://www.aapf.org/sayhername/
Serano, Julia. Excluded: Making Feminist and Queer Movements More Inclusive. Berkeley, CA: Seal Press. 2013.
Serano, Julia. Whipping Girl. A Transsexual Woman on Sexism and the Scapegoating of Femininity. Berkeley, CA: Seal Press. 2007.
West, Lindy. Shrill: Notes from a Loud Woman. New York: Hachette. 2016.
Zeisler, Andi. We Were Feminists Once: From Riot Grrrl to CoverGirl®, the Buying and Selling of a Political Movement. New York City: Public Affairs. 2016.
Dodatkowe materiały audiowizualne i artykuły zostaną dodane w czasie trwania kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: